ZustainaBox 

ZustainaBox is de box met een missie: zoveel mogelijk mensen verleiden duurzaam te gaan consumeren.
ZustainaBox: het mooiste eco cadeau

Wij zijn het mooiste eco cadeau. De duurzame cadeaubox die zoveel mogelijk mensen enthousiast wil maken voor duurzame producten. Dat doen wij door de producten aantrekkelijk te verpakken in een cadeaubox en werkgevers te stimuleren groen en goed te geven. Wij maken van duurzaam leven graag een feest.

Je kan als consument (werknemer) je footprint enorm verkleinen door producten uit je dagelijks leven te vervangen door eco varianten. Beter voor je lichaam en moeder aarde. En dat laten wij zien.

We toveren graag die big smile op ieders gezicht door de verhalen achter de duurzame producten en eco ondernemers te vertellen. Zo verleiden we consumenten anders en duurzaam te gaan consumeren met hun vervolgaankopen.

Uit onderzoek blijkt dat ‘spullen’ de grootste impact hebben op natuur, klimaat en milieu. Babette Porcelijn is industrieel ontwerper en schrijfster van het boek ‘De Verborgen Impact’ en heeft ketenanalyses gemaakt van de grootse impactmakers, Zij heeft een top 10 samengesteld waarbij Spullen op nummer 1 staat.

Onder spullen wordt alles verstaan wat je in een verhuisdoos stopt als je gaat verhuizen. De inhoud van je keuken- en badkamerkastjes en je elektrische apparaten. Veel producten worden gemaakt aan de andere kant van de wereld waardoor de impact voor ons onzichtbaar is geworden. Naast het verbruik van schaarse grondstoffen, de uitstoot van CO2 en giftige stoffen in de fabrieken aan de andere kant van de wereld, worden deze spullen ook nog een met vliegtuigen en zeecontainers onze kant op gestuurd en vaak verpakt in plastic. De 16 grootste zeecontainers ter wereld stoten net zoveel zwavel uit als alle auto’s ter wereld bij elkaar. En we hebben duizenden van deze zeecontainers die vol zitten met onze spullen. Deze impact willen wij voorkomen door eco producten te verzamelen die zo dichtbij mogelijk zijn geproduceerd.

De milieu-impact van de ZustainaBox proberen we zoveel mogelijk te beperken. Dat doen we allereerst door enkel pure producten te selecteren. Producten  die gemaakt zijn van natuurlijke grondstoffen, waarbij zoveel mogelijk gestreefd wordt naar circulair en/of gerecycled materiaal. We kiezen daarnaast voor plasticvrije en plantaardige producten. 

1.     Plasticvrij is natuurlijk goed te controleren: het mag niet verpakt zijn in plastic en er mag absoluut geen onnodig gebruik zijn gemaakt van plastic. Wij willen met plasticvrije producten laten zien dat de plastic varianten in huis vervangen kunnen worden.  Daarnaast steunen wij ook Into The Ocean Movement in hun strijd tegen plastic in de zee. 

2.     Een product is plantaardig als deze 100% vrij is van dierlijke ingrediënten en niet getest is op dieren. Wij laten hiermee vooral zien dat er varianten zijn voor bijvoorbeeld melk (chocolade en koekjes) en hebben alleen vegan wijn. De impact van dierlijke producten op natuur, milieu en klimaat is nummer 3 in de top 10 van De Verborgen Impact.

3.     Om te beoordelen of een product puur is, kijken we naar de ingrediënten en onderzoeken of het product 'zo dicht mogelijk bij huis' is gemaakt. Met andere woorden: we proberen zoveel mogelijk producten uit Nederland en Europa te halen. 

Natuurlijk zijn er uitzonderingen omdat minder dichtbij geproduceerd of composteerbaar plastic hele grote voordelen biedt. Dit communiceren we dan ook expliciet op de website. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de bamboe tandenborstel. Deze tandenborstel heeft haartjes van nylon 6. Dat is een vorm van plastic. Deze haartjes zorgen er echter voor dat de levensduur van de borstel met twee maanden wordt verlengd waardoor er minder productie van tandenborstels nodig is. Dit is nu eenmaal een product met een korte levensduur. En het is vele malen beter dan de plastic tandenborstel die veelal ook geïmporteerd wordt vanuit China, gemaakt wordt van olie en belandt op de plastic berg (dan ook weer CO@ uitstoot) en een kortere levensduur heeft.

Tot slot: er zijn twee hoofdcriteria waaraan producten moeten voldoen. (1) Het product moet een bestaande variant uit je huishouden vervangen en (2) moet écht gebruikt worden door iedereen. Kortom, in onze unisex box zitten geen hebbedingen of prullaria. 

 

We zijn een (pending) Bcorp. De B Corp-certificering is een internationale certificering voor benefit Corporations, winstgedreven bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu. Deze bedrijven hebben duurzaamheid een blijvende plek gegeven in hun DNA en weten op meerdere manieren waarde te creëren. 

Wij meten onze eigen impact. Hoe we verpakken, vervoeren en ons bedrijf runnen en doen dit zo CO2-neutraal mogelijk. We steunen goede doelen (WWF, Trees for al, Into the Ocean Movement).

Daarnaast meten we de impact van de producten die vervangen zijn door de duurzame varianten die we jaarlijks aan consumenten verstrekken.

Profile picture for user Ruben_93576
Manon
Auteur
Manon is een geboren en getogen Rotterdammer. Recht voor zn raap, eerlijk, hard werkend en tegelijk op en top buitenmens. Woonachtig in de natuur en aan het strand. Als zorgbestuurder, ondernemer, sporter en moeder in een druk mannengezin, probeert ze op een geestige manier te voorkomen in een eco midlife te belanden. Van BMW forens in mantelpak met Chaneltas werd ze vegan vintage shopper met een NS Business kaart met rugzak. Haar missie is iedereen te laten zien dat een eco lifestyle beter is voor je portemonnee, je gezondheid én de aarde. Vanuit deze invalshoek richtte ze ZustainaBox. Zo hoopt ze het eco virus te verspreiden. Ze gelooft dat elke stap telt en niemand te klein is voor impact. Want de wereld dat zijn wij!

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website

Volg op social

Leden

Meer gerelateerde leden

Bekijk alle 268 leden