The Good Spice 

The Good Spice is een specerijenhandel die het anders doet: eerlijk en rijk aan smaak!

The Good Spice (TGS) is een specerijenhandel en een brand. Via korte en transparante supply chains verkoopt TGS duurzame en hoge kwaliteit specerijen aan mensen thuis en via samenwerkingen met sociale voedselondernemers. TGS werkt nauw samen met boeren en lokale handelaren en de specerijen worden onder hun eigen merknaam verkocht. Zo behoudt de boer eigenaarschap over het product. Het ultieme doel van TGS is om zelf een overbodige schakel te worden voor boeren of lokale handelaren om hun producten zelf te verwerken en op de Europese markt te verkopen. De prijs die de boer ontvangt is gebaseerd op een eerlijke waardeverdeling binnen de keten en zorgt voor een leefbaar loon.

Naast het verhandelen van specerijen ontwikkelt TGS een kennisnetwerk van boeren, overheden, handelaren, (lokale) NGO’s, kennisinstituties en chefs, die elkaar kunnen steunen in de ontwikkeling, professionalisering en verduurzaming van de supply chains van TGS. Aan de consumentenkant van de supply chain zal TGS  zich inzetten om kennis over specerijen, zowel over hun herkomst als het gebruik in de keuken, te vergroten en hiermee Nederland een inkijkje te geven in de enorme wereld van soorten, smaken en culturen van specerijen.

De impact van TGS steunt op vier pijlers - 1) In de huidige supply chains verdwijnt veel waarde in de zakken van tussenhandelaren. De marktprijs wordt bepaald door groothandels die profiteren van lage inkoopprijzen. Hierdoor ontvangen boeren slechts een fractie van de verkoopprijs van hun product. TGS wil het aantal ketens drastisch verminderen, zodat een groter waarde aandeel naar de boer gaat. 2) Veel specerijenboeren die nu volgens duurzame traditionele methodes werken staan onder druk om pesticiden te gebruiken door een korte termijn winstoogmerk van de huidige markt. Door boeren die produceren met respect voor natuur en product een goede prijs te bieden stimuleert TGS hen dit te blijven doen. Vervoer en verpakking van TGS sluiten ook aan bij een duurzame visie. 3) Door het bieden van een kennisnetwerk en een goede prijs ondersteunt TGS boeren om te professionaliseren en verduurzamen, waardoor hun productie en/of de waarde van hun product toeneemt. 4)Specerijen zijn een natuurproduct. Hoe en waar zij groeien en worden verwerkt is allesbepalend voor de smaak. TGS wil consumenten bewust maken van de culinaire mogelijkheden, en heeft als ambitie dat dit zal leiden tot een bewuster koop- en kookgedrag.

Profile picture for user Ionamulder-The Good Spice
Iona
Auteur
Ik ben de oprichter van The Good Spice(TGS). Ik heb een achtergrond in Geschiedenis en Internationaal Recht. Ondanks dat ik ben opgeleid als onderzoeker en heb gewerkt als consultant, zou ik mijzelf omschrijven als een doener met een hele grote passie voor eten. Ik heb uiteindelijk besloten van mijn passie mijn beroep te maken door kok te worden en de reis van The Good Spice te beginnen.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website

Volg op social