Northern Wonder 

Koffie is een belangrijke oorzaak van ontbossing, daarom maken we koffie van niet-tropische ingrediënten.

Foto © World Food Center

Bij Northern Wonder maken we koffie van niet tropische ingrediënten. Met onze innovatie willen we de ontbossing van tropisch regenwoud tegen gaan, zonder dat men hoeft in te leveren op het gebruikelijke en geliefde kopje koffie.

Vanuit ons lab in het World Food Center werken we nauw samen met Wageningen University & Research en onze toonaangevende voedsel technologie partners om antwoorden te vinden op onze grote vraag: welke moleculen zijn veelbelovende bouwstenen om de kenmerkende koffiesmaak na te bootsen?

De komende tijd gaan we ons storten op het ontwikkelen van een niet te onderscheiden koffie, waarbij we op zoek gaan naar alle componenten van niet-tropische planten. Het doel is om producten op de markt te brengen die voldoen aan de smaak, de cafeïne en het ritueel.   

Omdat de wereldwijde vraag naar koffie zal blijven toenemen de komende jaren, zal er meer ruimte gemaakt moeten worden voor koffieplantages wat ten koste gaat van hoogwaardige natuur. Recent onderzoek van WWF rangschikt koffie als nummer 6 op de lijst van belangrijkste oorzaken van ontbossing. Resultaten van onderzoek naar de gevolgen van het verhogen van de koffieproductie zijn alarmerend: Onze dagelijkse portie energie in een kopje gaat ten koste van de biodiversiteit van onze planeet.

Gelukkig zien we mooie initiatieven zoals het stimuleren van biologische plantages of het verhogen van de koffieopbrengst per hectare. De realiteit is echter dat deze evoluties niet voldoende zullen zijn om ontbossing echt tegen te gaan. Tijd voor een revolutie dus! 

Daarom willen we de koffiemarkt transformeren: geen betere koffie, maar koffie vrije koffie die niet van echt te onderscheiden is. Zo kunnen we blijven genieten van onze geliefde koffierituelen, maar dan zonder de vieze nasmaak van ontbossing.

Profile picture for user info_66
David
Auteur
Aangemoedigd door zijn visie op een gezondere planeet, brengt David zijn dagen door met verduurzamen van onze voedingsindustrie. Na het wereldwijde succes van zijn geklaarde botermerk Ghee-Easy, steekt hij nu zijn energie in het revolutioneren van de perfecte kop koffie: "Het ultieme doel is verbetering zonder concessies te doen aan de smaak."

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website

Volg op social

Leden

Meer gerelateerde leden

Bekijk alle 305 leden