MUD Jeans  

MUD Jeans gebruikt jeans, het meest populaire en meest vervuilende kledingstuk, om de mode-industrie veranderen.

MUD Jeans gelooft in een wereld zonder afval. De productie van jeans is belastend voor het milieu, gemiddeld wordt er 8.000 liter water gebruikt voor een jeans. Ieder jaar wordt in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Zonde. Want al die grondstoffen kunnen hergebruikt worden. 

Waarom jeans“Iedereen heeft jeans. Het is het meest vervuilende product als je het op de ouderwetse manier produceert. Daar valt heel veel winst te behalen als je het beter gaat doen”, zegt CEO Bert van Son. Bij de 2 miljard jeans die jaarlijks worden verkocht wordt gemiddeld 8.000 liter water gebruikt. Bij een MUD Jeans is dat, voor gerecyclede en biologische katoen te gebruiken 92% minder.

Leasen van Jeans Om de economie echt te veranderen is het volgens MUD Jeans noodzaak andere manieren van consumptie te promoten. Jaarlijks gooien we in Nederland 305 miljoen kilo kleding weg,18 kilo per persoon. Het lease-systeem van MUD Jeans, waarbij de gebruiker een maandelijks bedrag betaalt voor zijn broek wordt vaak vanuit duurzaamheidsoverwegingen afgesloten meldt onderzoek van ABN Amro. Bij het leasen blijft MUD Jeans eigenaar van de grondstof, aan het einde van de rit komen de jeans terug naar MUD Jeans, om gerecycled of als vintage verkocht te worden.  

​​​​​​​Over MUD Jeans MUD Jeans is het eerste circulaire jeans merk ter wereld. In 2013 introduceerde MUD Jeans het innovatieve Lease A Jeans concept. Dit gaat over de shift van een economie gebaseerd op bezit naar gebruik. Het merk past de principes van de circulaire economie toe en recyclet al haar jeans. Op dit moment gebruikt MUD Jeans tot 40 procent gerecycled katoen voor haar spijkerbroekenproductie. MUD Jeans is uitgeroepen tot Sustainable Retailer Of The Year 2020-2021 en behoort tot de 5 hoogst-scorende B Corps in de Benelux.   

This is how our jeans are made https://www.youtube.com/watch?v=6o8vejqKTu8

De ambitie van MUD Jeans is om als eerste een jeans van 100% post consumer gerecyclede denim te lanceren. De producten van MUD Jeans bevatten momenteel 23 tot 40% post-consumer gerecycled katoen dat in de fabriek met mechanische recycling wordt teruggewerkt tot vezels. Op dit moment lopen er onderzoeken naar hoe jeans op een chemische manier gerecycled kunnen worden. Dit is een manier van recyclen waarbij een soort pulp wordt gemaakt, en daarmee kun je een filament maken. Als die twee technieken worden gecombineerd zorgt dat tot een sterk garen, dat stoer genoeg is om een spijkerbroek van te maken. MUD Jeans ontwikkelt de nieuwe techniek samen met Saxion University en kennisplatform Circle Economy.  

Voor een gemiddelde jeans wordt 7.000 liter water gebruikt. Door het circulaire businessmodel is dat bij MUD Jeans 92% minder. Ook verbruikt een gemiddelde MUD Jeans ten opzichte van industriestandaard, 67% minder CO2, 49% minder land en heeft het 46% minder impact op biodiversiteit. Dit is allemaal gemeten in een Life Cycle Assessment uitgevoerd met Ecochain. Voor MUD Jeans is het weten van de cijfers en daar transparant in te zijn belangrijk. Zonder de feiten te weten, kan niemand claims over duurzaamheid maken.

 

Profile picture for user marketing_55981
Danique
Auteur
De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. MUD Jeans probeert het lineaire model van fast fasion te veranderen door jeans van gerecycled post-consumer denim te produceren. In 2013 introduceerden wij het innovatieve Lease A Jeans concept.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website

Volg op social

Leden

Meer gerelateerde leden

Bekijk alle 306 leden