MeerDelen 

MeerDelen is een burgerinitiatief voor meer groen in Amsterdam-Oost door schone deelmobiliteit. Samen eigenaar van data, auto's en fietsen!

Onze Why is Meer ruimte voor groen en leven. Door de lockdown beseffen meer mensen het belang van een gezonde leefomgeving en hierdoor kunnen wij versnellen.

Wij doen dit als coöperatie, omdat wij geloven in samenwerken en democratie. Wij bereiken ons doel door het delen van schone vervoersmiddelen, want door te delen hoeven er minder fietsen, bakfietsen en auto’s op straat te staan. Wij mogen 15 parkeerplekken in de Watergraafsmeer gaan gebruiken voor onze elektrische fietsen, elektrische bakfietsen en elektrische auto's. Doordat een deel van onze leden een parkeervergunning inlevert, maken wij ruimte voor groen en leven!

Wij zijn actief in Amsterdam-Oost en Gooise Meren en we willen per gemeente of per buurt een buurtcoöperatie met deelvervoer, groene stroom (voor thuis en voor gezamenlijke laadpalen), meer sociale cohesie, meer ruimte, meer groen, kortom alles om de buurt gezonder te maken. Uiteindelijk willen we buurtcoöperaties in de hele metropoolregio Amsterdam. Wil jij in Amsterdam-Oost of Gooise Meren meer groen of schoon vervoer voor de deur? Meld je dan snel aan op onze website om mee te doen!

Wij hanteren een uniek systeem om onze buurtgenoten te verleiden om minder de auto te gebruiken. Autogebruikers krijgen namelijk korting op het gebruik van een elektrische fiets.

Onze basiscontributie voor mobiliteit is 20 euro per maand en daarbovenop kan je extra abonnementen afsluiten om de gebruikskosten te beperken. Ons 'autoabonnement' is het duurste, ongeveer 75 euro per maand. Dit abonnement is inclusief gedeeld gebruik van auto, je hoeft alleen nog voor de autokilometers te betalen!

Onze contributie, abonnementen en de kilometerprijs van de auto's dekken de kosten voor de vervoersmiddelen, onze app en onze organisatie.

Naast onze website meerdelen.com, LinkedIn en Twitter zijn wij voor Gooise Meren te vinden op gooise.meerdelen.com.

Op dit moment gebruiken 2.000 auto’s in de Watergraafsmeer ongeveer 2.500 parkeerplaatsen. Als de huidige 2.000 autobezitters gaan autodelen, dan kunnen zij toe met 500 parkeerplaatsen (of wat extra i.v.m. bezoekersplekken). Daarmee winnen we 2.000 keer 20 vierkante meter, dus 40.000 vierkante meter voor groen, fietsenstalling, spelen, terrassen, wandelen, fietsen, kortom: leven!

Als in onze buurt 1.000 autobezitters overstappen op autodelen, dan hebben zij genoeg aan 200 deelauto’s. Dus hoeven er 800 auto’s niet gebouwd te worden, hetgeen een grote CO2 besparing is. Daarnaast is er een groot tekort aan de metalen in de huidige accu’s voor auto’s, dus het is geen optie dat iedereen een eigen elektrische auto neemt. Autodelen is dus de enige manier om duurzaam auto te blijven rijden.

Ook maken autodelers meer gebruik van fiets en OV, hetgeen ook CO2 uitstoot bespaart.

Milieucentraal berekent de besparing: “Alles bij elkaar stoot een deelautogebruiker jaarlijks zo'n 175 tot 265 kilo CO2 minder uit dan een autobezitter; dat is een vermindering van zo'n 8 tot 13%. Ook de luchtvervuiling daalt door autodelen, met 13% per autodeler per jaar.  ”

Wij willen initiatieven in onze regio helpen om eenvoudig te starten met een coöperatie voor elektrisch deelvervoer. Vandaar dat wij bezig zijn om een koepel-coöperatie te starten voor de mettropoolregio Amsterdam (MRA), dit is inclusief energieregio Noord-Holland Zuid. Wil jij daaraan meehelpen? Meld je aan!  

Onze voertuigen

De auto's leasen wij van CoöperatieAuto, een duurzame coöperatie voor lease van elektrische auto’s. Daarnaast maken wij elektrische en hybride auto's deelbaar, zoals onze onze eerste auto in Bussum en auto's van buurtgenoten.

De bakfietsen nemen wij op verzoek gemeente Amsterdam het komende jaar af van het Amsterdamse Cargoroo. Dit zijn bakfietsen van het bekende merk Urban Arrow.

Tot slot willen wij elektrische fietsen die duurzaam en zo lokaal mogelijk gemaakt zijn. Amsterdam is een echte fietsstad, maar de kennis om fietsen en fietsonderdelen te maken verliezen we. Producenten laten hun fietsen grotendeels buiten Nederland maken en vooral met onderdelen uit het verre Oosten.Wij willen als de eerste elektrische fietsen in Amsterdam produceren met Europese onderdelen. Onderhoud en reparatie gaan we in geheel in Amsterdam doen. Om dit te bereiken richten wij het Amsterdam Bicycle Collective op in samenwerking met:

Profile picture for user jessevdhoven
Jesse
Auteur
Ik ben Jesse van den Hoven, vader van Boaz en Philou en ervaren actuaris en datawetenschapper. Na vele jaren advies geven en rekenen met pensioenen en verzekeringen, ben ik nu bezig met projecten om de wereld leuker, rechtvaardiger en menselijker te maken. Vooral het versterken van sociale cohesie en klimaatbescherming zijn daarbij belangrijk.

Mijn passie is om digitale producten te maken, die goed zijn voor mens, dier en planeet.

Daarnaast ben ik als actief lid van MeerEnergie betrokken bij het opzetten van een warmtenet in de Watergraafsmeer (Amsterdam), waarbij we restwarmte van datacenters en van de schaatsbaan willen gebruiken om onze huizen te verwarmen.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website
Leden

Meer gerelateerde leden

Bekijk alle 272 leden