Kumasi Drinks 

Kumasi. Strangely Fruity.

Ontmoet Kumasi, een nieuw en eigenzinnig sappenmerk! Wij maken sappen en sodas van het vruchtvlees van de cacaovrucht. En dat smaakt, strange genoeg, helemaal niet naar chocola! 

Gek genoeg worden alleen de bonen uit de cacaovrucht gebruikt om chocolade mee te maken, terwijl de hele cacaovrucht bestaat uit even veel vruchtvlees als boon. Vruchtvlees wordt momenteel gezien als een afvalproduct, en het is dan ook niet mogelijk voor cacaoboeren om dit product te verkopen. Daarom wordt dit tijdens het oogsten weggegooid. Wij trainen boeren om een gedeelte van dit vruchtvlees niet weg te gooien maar op te vangen in bakken, dit is een handeling die tegelijkertijd gebeurd met het openhakken van de vruchten voor de bonen. Er is dan ook geen extra handeling nodig voor de boeren, alleen bewustwording over het feit dat wij wel waarde zien in het vruchtvlees. Wij kopen dan op de boerderij het vruchtvlees van de boeren over en maken er ter plekke sap van. 

Tot voor kort werd het vruchtvlees rondom de cacaoboon gezien als waste, en dat is zonde. Niet alleen voor de natuur (want waarom zou je iets dat zó lekker is weggooien?) maar vooral ook voor de cacaoboeren die iedere dag keihard werken voor minder dan €1,90 per dag (méér dan 50% van de cacaoboeren leeft onder deze zogenoemde armoedegrens). Dat kan anders, dachten wij bij Kumasi. Door een product te maken van het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de cacaovrucht zorgen wij ervoor de cacaoboeren meer verdienen aan hun product (tot wel 30% meer) én dat de Nederlandse consument kan genieten van een (h)eerlijk drankje.

SDG 1

Het doel van Kumasi is om cacaoboeren dichter bij een leefbaar inkomen te brengen. Wij berekenen dit in samenwerking met het Royal Tropical Institute (KIT) en Solidaridad. Door de grotere cacaoproducenten te laten zien dat er wél iets gedaan kan worden aan de lage lonen van cacaoboeren (1. door extra inkomen te bieden en 2. door share(d) trade, oftewel winstdeling) dagen wij hun uit om bedrijfsprocessen anders in te richten. Bij ons staat de boer centraal, en wij doen er dan ook alles aan om hun bij al onze bedrijfsprocessen te betrekken d.m.v. trainingen, ontwikkelingsmogelijkheden én een hoger inkomen. 

SDG 5 

Binnen de cacao-industrie zijn vrouwen van onschatbare waarde, echter omdat zij vaak niet betrokken zijn bij het verkopen van de cacao verdienen zij weinig tot niets voor het werk dat zij verzetten. Door gendergelijkheid centraal te stellen, en zowel mannen als vrouwen hierover te trainen creëren wij meer waardering, eigenaarschap en economische empowerment binnen de cacaosector. 

SDG 12 

Door een sapje van een afvalproduct op de markt te brengen nemen wij onze verantwoordelijkheid binnen het bestaande voedselsysteem. Het doel van Kumasi is om Nederlandse consumenten bewust te maken over de kracht van (h)eerlijke consumptie! 

*Ons sap wordt in Nederland in glazen flesjes gebotteld i.v.m. het feit dat onze eindproducten voor 40%-60% uit water bestaan, en water over water verschepen vinden wij een beetje strange. 

 

Profile picture for user klunder.linda
Linda
Auteur
1/3e van al het voedsel dat wordt geoogst en/of geproduceerd voor consumptie bereikt nooit de tafel van de eindconsument. In deze gigantische afvalberg liggen héérlijke, voedzame en vernieuwende producten verborgen waarmee niet alleen voedselverspilling maar ook armoede en voedsel(on)veiligheid bestreden kunnen worden. Samen gaan wij op zoek naar deze geheimen...

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website

Volg op social