JONG 

JONG is het eerste circulaire streetwearmerk in Nederland. Easy naar een gelijke en duurzame wereld.

JONG is een inclusief circulair modemerk met een online community-platform en een innovatieve upcycle-tool. Wij maken het voor iedereen mogelijk om op een laagdrempelige manier eerlijke en duurzame streetwear te kopen, mooi te houden en te herontwerpen.

Wij bieden een nieuwe visie op streetwear: er hoeven geen trends gevolgd te worden, omdat jouw stijl tijdloos is. Daarom maken wij tijdloze ready-to-wear designs: ‘FAVORITES’.

JONG is er voor iedereen. Wij verwelkomen alle soorten diversiteit, ongeacht je culturele, etnische en religieuze achtergrond, gender, seksuele oriëntatie, leeftijd, gezondheid, lengte en gewicht. We zien inclusiviteit als cruciaal voor succes, daarom is onze gehele collectie uniseks. Daarnaast is het voor ons belangrijk om de diversiteit in modellen te handhaven voor een representatief beeld van de Nederlandse jongerencultuur. We streven er ook naar om maat-inclusief te worden. Tevens werken we samen met diverse lokale designers, ateliers en creatives die dezelfde visie delen om onze missie waar te maken.

We brengen maximaal drie collecties per jaar uit. Alles wordt in eigen land geproduceerd en de stoffen komen uit Portugal en Spanje. Om zo veel mogelijk het gebruik van nieuwe (virgin) grondstoffen te voorkomen en afval te verminderen, maken we alleen gebruik van plantaardige, biologische en zo veel mogelijk gerecyclede grondstoffen als Tencel, gerecycled katoen en hennep. Vervolgens bedrukken we onze designs met duurzame verf- en printtechnieken. Elk kledingstuk dat wij ontwerpen is geschikt voor hergebruik en recycling. Ook alle labels en verpakkingsmaterialen zijn duurzaam (plasticvrij) en recyclebaar. We geloven dat openheid en transparantie belangrijk is en geven daarom tot in detail inzicht in onze toeleveringsketen.

JONG initieert ook een interactieve online community om Nederlandse consumenten voor te lichten, bewuster te maken en elkaar te helpen met hoe en waar ze de levensduur van hun kleding kunnen verlengen. De mindset waarop we kleding consumeren moet opnieuw worden ontworpen. De informatie en vaardigheden voor een bewuste levensstijl worden uitgedragen via een informatieve- en identiteitsstrategie.

Bij JONG geloven we in een circulaire toekomst, waarom we onze producten regeneratief ontwerpen. We bieden een terugnameservice aan onze klanten om onze materiaalkringloop te sluiten. Door middel van onze upcycle-tool (platform voor upcyclen via ketensamenwerking) krijgen consumenten de keuzemogelijkheid om een afgedragen product samen met ons te herontwerpen tot een nieuw kledingstuk. Vervolgens worden de items opnieuw verkocht en blijven de materialen langer in gebruik.

JONG wil met haar kleding en online community het koopgedrag van de Nederlandse streetwear-consument positief beïnvloeden door hen te bewegen om stijlvol èn bewust te kopen. Wij maken het mogelijk om aan de eisen van het moderne leven te voldoen en tegelijkertijd een gelijke en duurzame wereld te creëren.

Onze upcycle-tool (om de levensduur van materialen te verlengen) maakt impact op de markt, doordat er middels ketensamenwerking mutual gains ontstaan en ook andere partijen in de mode-industrie worden meebewogen in de stap naar de circulaire economie.

Upgrading streetwear 🟢 Easy naar een gelijke en duurzame wereld.

Profile picture for user jong.world
Danique
Auteur
JONG - het eerste circulaire streetwearmerk in NL - is in 2017 bedacht door Shurtney Rimon in Rotterdam. Eind 2019 ontstond er vanuit de gezamenlijke passie en ideeën van Shurtney en Danique Snel een vernieuwd concept. Shurtney is opgeleid in muziek, business en sales en Danique heeft een achtergrond in communicatie met een focus op inclusiviteit, duurzaamheid en de circulaire economie.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website