Fair Ferry 

Een veerdienst per zeilschip. Duurzaam avontuur!

Het is iets nieuws, of misschien iets ouds dat we vergeten waren. Een veerdienst per zeilschip. Een duurzaam op avontuur, omdat de reis even belangrijk is als het doel. En omdat er al zeilend onderweg zoveel meer te zien is en te beleven valt!

Voordat we in de zomer van 2020 elke week zullen varen, maken we in 2019 twee pioniersvaarten. Dit zijn mini cruises van vijf dagen waarin we vanuit Rotterdam naar Londen zeilen. We meren aan in het centrum van Londen en verblijven hier twee nachten, om vervolgens weer terug te zeilen.

Onze klanten staan bewust in het leven. Ze lezen kranten en weten wat er speelt in de wereld. Onze klanten streven een hoge kwaliteit van leven na zowel voor zichzelf als voor anderen. Daardoor realiseren ze zich dat het ongebreideld verstoken van fossiele brandstoffen moet stoppen als we een natuurramp willen voorkomen. Maar dit is geen reden om niets meer te ondernemen. Onze klanten staan open voor nieuwe denk- en zienswijzen. Bovendien zijn ze avontuurlijk. Ze snappen dat zeilreizen afhankelijk zijn van het weer en dat dit de reistijd beïnvloedt. Waarschijnlijk hebben ze zeilervaring of anders beoefenen ze andere buitensporten als fietsen of wandelen. Voor onze klanten geeft een overtocht per zeilschip een meerwaarde aan hun vakantie of familiebezoek.  

Laten we wind als energiebron gebruiken om heen en weer te reizen. Voor een overtocht met vakantie, familiebezoek of een weekendje weg als doel is het niet belangrijk om zo snel mogelijk te reizen. Wel is het leuk om met een goed verhaal en goed gevoel te naar de overkant te komen. Dit is een avontuurlijke manier van reizen.

Op lange termijn gaat Fair Ferry meer lijnen openen. In 2022 steken we voor het eerst de Atlantische oceaan over. Daarna gaan we jaarlijks nieuwe routes testen en als deze succesvol verlopen vaker varen. Om langere afstanden af te kunnen leggen zoeken we naar snelheid, met een scheepsarchitect werken we samen om de zeilende veerboot van de 21ste eeuw te ontwerpen. Op deze manier kunnen we ook op snelheid met oliegestookte veerdiensten concurreren. Een snellere overtocht zou betekenen dat er niet meer aan boord overnacht hoeft te worden zodat de schepen meer mensen kunnen vervoeren. Hierdoor kan Fair Ferry concureren met gangbare veerdiensten op het gebied van prijs, snelheid en wordt de aankomsttijd veel nauwkeuriger te bepalen.  In december 2017 zeilde een Fransman in recordtijd de wereld rond. Zijn gemiddelde snelheid was 36 knopen ofwel 65 kilometer per uur. Veerboten over het kanaal varen ongeveer 20 knopen. Deze snelheid kan dus ook gehaald worden met een windaangedreven schip. Op de lijn Rotterdam – Londen zou dit moderne schip ingezet worden zodat het schip dat daar vaart kan doorschuiven naar een nieuwe lijn, die dan bijvoorbeeld van uit Oostende of zuidelijker gaat vertrekken. Zo kan het klassieke schip als wegbereider dienen.

Fair Ferry biedt een alternatief voor vliegen. We plannen momenteel onze eerste trans Atlantische vaart.

Profile picture for user info_92923
Karel
Auteur
“Al zeilend realiseerde ik me wat een gemiste kans het is dat we geen wind-aangedreven schepen inzetten voor dagelijks gebruik. Op de Noordzee waait het nagenoeg altijd. Ik vind het fantastisch om mensen de schoonheid van de zee en het zeilen te laten ervaren en op een avontuurlijke en duurzame manier naar Londen te brengen.”

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website

Volg op social