Achilles and the Tortoise 

Achilles and the Tortoise is een kleding & lifestyle label voor de streetwear customer.
Achilles and the Tortoise

AATT (Achilles and the Tortoise) is een slow fashion streetwear label uit Amsterdam, dat de wereld de eerlijke prijs van kleding laat zien. Duurzaamheid hoeft niet ten koste te gaan van stijl en kwaliteit! AATT is op een missie om mens en natuur weer bij elkaar te brengen door middel van expressie, identiteit en inspirerende positieve verhalen vertellen. Wij geloven dat gedragsverandering niet voortkomt uit het perspectief van ‘fear appeals’, maar veel eerder vanuit een positief perspectief, van het kapitaliseren wat we hebben, onze sterke punten gebruiken, kansen en voorbeelden laten zien en positieve ervaringen delen. AATT is gedreven om de kledingindustrie te transformeren - vanwege de negatieve impact als gevolg van overmatige vervuiling, onverkochte voorraden, gruwelijke arbeidsomstandigheden - en tegelijkertijd de natuurlijke biodiversiteit te vergroten. AATT richt zich op- en verbindt zich met de streetwear scene. “Wij voelen ons onderdeel van deze community en weten precies wat hen beweegt. In co-creatie met onze doelgroep komen we tot nieuwe, kunstzinnige streetwear items.” AATT maakt haar keuzen aan de hand van een 'The Rule of Thirds', een door hen zelf bedacht moreel kompas dat hen er als bedrijf aan herinnert waarde toevoegen, i.p.v. waarde te onttrekken. “Wij zijn van mening dat dit kan door als bedrijf te streven naar een economisch evenwicht, waarin welvaart, het welzijn van mensen en het welzijn van natuur in balans zijn. Wij werken aan circulaire ketens en herinvesteren in bedrijven en projecten die zich inzetten voor het versterken van biodiversiteit. We streven ernaar om tegen eind 2025 CO2-negatief te zijn, wat betekent dat we met ons productieproces en bedrijfsactiviteiten meer CO2 in de bodem fixeren, dan er wordt vrijgegeven in de atmosfeer.

Ter voorbeeld, we hebben het meest duurzame t-shirt van het moment ontwikkeld. Helaas is het (nog) niet mogelijk om T-shirts te maken die bestaan uit 100% gerecycled materiaal. Op dit moment kan de benodigde sterkte dan niet worden gegarandeerd. Door de combinatie gerecycled katoen, zeewier en organisch katoen hebben we desondanks één van de meest milieuvriendelijke T-shirts ontwikkeld van het moment en daar zijn we uiteraard trots op! Door (deels) afval om te zetten in een nieuw product hebben we het gebruik van primaire hulpbronnen met 50% vermindert. In vergelijking met een T-shirt gemaakt van conventioneel katoen is er bij de productie van dit CK X AATT T-shirt sprake van: ● Een afname van het chemicaliën verbruik met 98,5%, en van de overige 1.5% alleen natuurlijke kleurstoffen. ● Een besparing van water met 85%, waarvan het overige percentage opgevangen regenwater is. ● Een besparing van energie met 83%, waarvan 70% van het overige percentage vanuit hernieuwbare bronnen afkomstig is. Door gebruik te maken van zware, hoge kwaliteit stof is een basis gelegd voor een lange levensduur. M

Profile picture for user matthijs_93625
Matthijs
Auteur
Als gezondheidsmanager en change agent zet ik mij met veel passie in voor een bloeiende, gezonde en duurzame samenleving. Als medewerker van Stavoor werk ik aan het creëren van organisaties, waarin individuen een grotere kans hebben op succesvol ouder worden dan wanneer je er niet zou werken. Kortom, het creëren van een healthy ageing organisatieklimaat. Daarnaast ben ik samen met 2 vrienden Willem van Helvoirt en Sem Dijkema een kleding & lifestyle label begonnen, voor de streetwear customer.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over dit bedrijf op hun website

Ga naar website
Leden

Meer gerelateerde leden

Bekijk alle 268 leden