afbeelding van Sanne
Sanne Ondernemer

Washful

a modern care guide, Bewustzijn creëren over de zorg voor kleding en textiel.

Inleiding

Het Washful Fashion Care platform en haar productenlijn helpen kleding die men al bezit te verzorgen en onderhouden. Wij informeren over het duurzaam omgaan  met kleding en textiel en adviseren over producten die hiervoor gebruikt kunnen worden. Via onze website/app inspireren wij kleding een langer leven te geven, bewuster te winkelen en vaker voor repareren of doorverkopen te kiezen in plaats van het weggooien van kleding. Washful heeft als doel de waarde van kleding groter te maken en de slow-fashion en no-waste cultuur te stimuleren. 

Waarom Washful omgaan met je kleding?

Duurzaamheid is een onderwerp waar veel over gesproken wordt, zeker in de mode-industrie. ‘De textielindustrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en 5 procent van de afvalberg bestaat uit textiel.’ (Volkskrant 2017)Uit onderzoek blijkt dat mensen meestal netjes volgen wat staat op het wasvoorschrift van hun kleding. (Ipsos MORI 2016) dit lijkt een positief gegeven echter geeft een waslabel maar informatie over een heel klein deel van de verzorgingscycle van een kledingstuk. Het label vertelt hoe te wassen en strijken, maar bijvoorbeeld opbergen, het soort wasmiddel of de frequentie waarop je het wast hebben een grote invloed op de levensduur van een kledingstuk. Veel trucjes die onze oma’s al gebruikten om kleding fris en mooi te houden en te repareren of vermaken

‘EXTENDING THE LIFE OF CLOTHING BY AN EXTRA NINE MONTHS WOULD REDUCE CARBON, WASTE AND WATER FOOTPRINTS BY AROUND 20-30% EACH.’ (WRAP 2012)

Onze oma’s stopten sokken, repareerden panty’s, vermaakten kleding die ze niet meer mooi vonden en kochten liever kwaliteit dan kwantiteit. Ze konden deze dingen omdat ze op school handwerk-les kregen en tijd omhanden hadden bij gebrek aan afleiding van moderne media zoals het internet. Veel van deze vaardigheden zijn in de vergetelheid geraakt met de daling van de waarde van het kledingstuk. De vanzelfsprekendheid waarmee ooit voor kleding gezorgd werd hoort niet meer bij onze opvoeding, wij spenderen deze tijd nu voor een groot deel online. Wat als we een deel van onze tijd online zouden kunnen omzetten in kennis over de zorg voor onze kleding kast? Washful wil op deze manier de waarde van het kleding stuk weer groter maken door mensen te informeren over de zorg voor hun kledingkast.

Hoe bereikt Washful dit?

Wat kan de consument doen om zo duurzaam mogelijk om te gaan met de kleding die men al bezit? Wij willen dit op twee verschillende manier bereiken namelijk doormiddel van het aanbieden van verzorgingsproducten en het informeren van de consument via onze website.

Washful verzorgingsproductenlijn

De focus van Washful zit op onze verzorgingsproductenlijn. Dit zal een serie duurzaam geproduceerde producten zijn om te helpen voor je kleding te zorgen. De producten dienen duurzaam geproduceerd te worden van verantwoord materiaal met een lang leven of als recyclebare opties. Denk hierbij aan borstels, waszakken, anti motten, geur- & piloplossingen.

Washful platform

Daarnaast verschijnt onze website/app die o.a. zal dienen als marketing voor de productenlijn. Hier inspireren wij mensen door middel van filmpjes en illustraties hoe beter voor hun kleding te kunnen zorgen. De website zal bestaan uit tips & tricks, tutorials, interviews met mensen uit mode, design & kunstwereld maar ook oma’s, kleermakers & de wasserette om de hoek komen aan bod.  Er zal kennis gedeeld worden over zowel materialen en vaardigheden als filosofieën achter mode, trends en de zorg voor kleding zodat er een waardevoller beeld ontstaat van de industrie en de dagelijkse routine van het aankleden. Op deze manier word het mogelijk om op een laagdrempelige manier in actie te komen tegen verspilling.

Verdienmodel

Op de website kan geadverteerd worden door merken waar wij in geloven, waarmee het verdienmodel een combinatie zou kunnen worden van een handels & advertentie model. Bij verkoop adressen voor de verzorgingsproducten zou gedacht kunnen worden aan duurzaame kleding winkels en webwinkels, conceptstores en natuurlijk onze eigen webwinkel. 

Doelgroep

Natuurlijk is ons doel voor de toekomst een zo groot mogelijke publiek aan te spreken en te inspirieren/aan te sporen om anders met hun kleding om te gaan. Eerst wil Washful beginnen zich te focussen op de groep mensen die handig is met de computer en graag een duurzamer leven wil maar niet weet hoe ze hier op gebied van kleding stappen in kunnen ondernemen. De leeftijd van onze doelgroep zal daarom tussen de 18 – 40 jaar oud zijn omdat deze groep over het algemeen computer savvy zijn en opgegroeid met de fast-fashion industrie. Denk aan volgers van duurzame lifestyle blogs/vlogs, de Dutch Sustainable Fashion Week, bezoekers van biologische supermarkten en duurzame fairs, de kleding bibliotheek en markten. 

afbeelding van Sanne
Sanne Ondernemer

Mijn naam is Sanne, Ik ben een vrolijke, hardwerkende millennial met ambities binnen mode, design en duurzaamheid. Ik hou ontzettend veel van koken breng graag tijd door met familie en vrienden en ben veel buiten te vinden. Na een half jaar stage te hebben gelopen in Londen voor VOLT magazine ben ik in 2014 afgestudeerd voor mijn Bachelor Fashion Communication aan de HKU. Hierna ben ik werkzaam geweest als visual merchandiser, heb ik stage gelopen bij Trend Union in Parijs en heb ik de Master Artistic Research gevolgd aan de UVA. Momenteel ben ik werkzaam als gastouder waar naast ik mijn bedrijfje Washful aan het opzetten ben.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 390 projecten