afbeelding van Eefje de Gelder en Caspar Smits
Eefje de Gelder... Ondernemer

The Modern Tea Brand

Ons theemerk verbetert de situatie van kleine theeboeren in Nepal door het creëren van gelijkwaardigheid en bewuste theeconsumenten.

Visie

Wij vinden dat een modern, eigentijds merk het volgende moet doen: hoge kwaliteit bieden, en ethisch verantwoord zijn. Economische én sociale waarde creëren.

Aanleiding

Nepalese theeboeren hebben veel moeite om hun thee voor een eerlijke prijs te verkopen, en noodgedwongen verkopen ze deze vaak tegen lage prijzen aan Indiase theehandelaren. Ook is het voor Nepalese theeboeren moeilijk om voet aan de grond te krijgen in het Westen. Onze onderneming is vast voornemens hen uit deze situatie te komen, en consumenten een écht eerlijk product te verkopen.

Missie

Ons theemerk The Modern Tea Brand wil meer gelijkwaardigheid in de thee-industrie bewerkstelligen. Dit gebeurt door het creëren én behouden van een persoonlijke handelsrelatie. De Nepalese theeboeren zijn trots op hun thee en ontvangen van ons een eerlijke prijs. Onze consumenten worden voorzien van hoge kwaliteitsthee, vergezeld van inzicht in theeprijzen en het productieproces, als ook een kennismaking met de boeren. Ons businessmodel levert zo uiteindelijk ook een gelijkwaardigere verdeling van inkomsten op en wil dat centraal stellen in de thee-industrie. 

Uniek

Ons business model is minimalistisch en uniek: persoonlijke relatie opbouwen met de boeren en bewustwording kweken bij de consument gaan hand in hand. We willen de boeren als mens zien en hen als zodanig gelijkwaardig behandelen. Onze consument willen we overtuigen dat thee gezien moet worden als wijn, in een modern, minimalistisch jasje én erg smaakvol. Maar óók: seizoensgebonden oogsten, en met het oog voor de situatie van de boeren en milieu in de theeproductie. 

Het eerste willen we bereiken door zelf de boeren regelmatig te bezoeken en met hen de stand van zaken te bespreken. Het tweede willen we bereiken door middel van theeproeverijen en high teas voor zowel de gewone consument als de grotere consumenten (restaurants en hotels). Zij kunnen sowieso via onze website de thee bestellen. Ook willen we via diverse kanalen de visie van onze consumenten peilen. Als laatste wordt een speciale band met de wereldwinkels in Nederland gecreëerd, zodat zij unieke partners kunnen worden in het vermarkten van onze "specialtea's" (d.w.z. diverse theesoorten die seizoensgebonden zullen zijn).

Winst maken is niet ons  doel. De winst die we gaan maken, gaat terug naar de gemeenschappen waar de échte waarde gecreëerd wordt: de theeboeren en hun families.

 

Plan 

We willen inzetten op een systeem waarbij consumenten het productieproces van de thee kunnen volgen. Niet alleen kunnen we de boeren dan een goede prijs voor hun thee bieden, ook krijgen consumenten een veel beter beeld van hoe de thee geproduceerd en verwerkt wordt. 

We willen klein beginnen: eerst een stabiele relatie met onze huidige theeboeren in Nepal opbouwen, en daarna ook de impact van ons programma breder uitzetten in Nepal. Op langere termijn willen we stabiel te groeien naar een grotere afzetmarkt, om op die manier onze impact te gaan vergroten op de boeren wereldwijd. Met ons systeem willen we op de lange termijn alle kleine boeren in ontwikkelingslanden aan ons merk en onze consumenten koppelen. Dat willen we hand in hand laten gaan met een versteviging van de theeboeren binnen de thee-industrie middels samenwerkingsverbanden in zowel de thee-producerende landen als in de Westerse landen met vergelijkbare ondernemingen.

 

Achtergrondinformatie 

Februari 2017 reisden ondernemers-in-de-dop Caspar en Eefje naar Nepal, om samen met de jongerenorganisatie Young & Fair de impact van fairtrade te onderzoeken. Tijdens deze reis ontmoetten we verschillende theeboeren in de Himalaya.  

Momenteel willen we verdere stappen zetten in de vermarkting van ons theemerk. Onder andere voor het inkopen en inpakken van onze thee is financiëring nodig.

Tijdens het zetten van de eerste stappen van onze onderneming, zijn we er al achter gekomen dat de duurzaamheids- en fairtrade-problematiek niet even gemakkelijk zijn. Oók dat aspect van de theeproductie willen we helder communiceren naar onze klanten:

Thee waar je trots op kunt zijn. Thee die een eerlijke prijs verdient. Thee die onze centen waard is. 

afbeelding van Eefje de Gelder en Caspar Smits
Eefje de Gelder... Ondernemer

Wij zijn twee enthousiaste ondernemers in de dop, die het plan hebben opgevat om de thee-industrie te gaan verduurzamen.

Update

Zie voor een eerste impressie onze website, en schrijf je in om updates te ontvangen! http://themodernteabrand.com/

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website
PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 352 projecten