afbeelding van Eefje de Gelder en Caspar Smits
Eefje de Gelder... Ondernemer

The modern Tea Brand

Met ons theemerk willen we de situatie van kleine theeboeren wereldwijd verbeteren door het creëren van bewustzijn in de thee-industrie.

Visie

Wij vinden dat een modern, eigentijds merk het volgende moet doen: hoge kwaliteit bieden, en ethisch verantwoord zijn. Economische én sociale waarde creëren.

Missie

Onze thee wil prestige hand in hand laten gaan met meer gelijkwaardigheid. Dit gebeurt door middel van het creëren én behouden van een persoonlijke handelsrelatie. Onze theeboeren zijn trots op hun thee en ontvangen een goede prijs. Consumenten verdienen hoge kwaliteitsthee, vergezeld van inzicht in het productieproces. We willen het leveren van kwaliteitsthee en een gelijkwaardigere verdeling van inkomsten centraal gaan stellen in de thee-industrie. 

Plan

We willen de Nepalese thee in al haar facetten in de Nederlandse markt presenteren. Enerzijds om de markt van de Nepalese boeren te vergroten en ze een goede prijs te bieden, anderzijds om de  Nederlandse theedrinkers te verwennen met de beste thee die we ooit gedronken hebben.

Nepalese thee wordt namelijk gekenmerkt door hoogwaardige kwaliteit, biologisch geproduceerd, en met de hand geplukt. In combinatie met het klimaat, de hoogtes van de Himalaya en de ervaring van de boeren zorgt dit voor een uitzonderlijke Nepalese thee.

Onze toekomstplannen liggen ook buiten Nepal. We willen ervoor zorgen dat persoonlijke relaties in de handelsketen voorop komen te staan.

We ontwikkelen daarom onder andere een systeem waarin consumenten het productieproces van de boeren kunnen volgen. We gaan daarin dus een stap verder dan certificatie-systemen die in de thee-industrie in Nepal niet goed werken voor de kleinere theeboeren. Met ons systeem willen we op de lange termijn alle kleine boeren in ontwikkelingslanden aan ons merk en onze consumenten koppelen. Niet alleen kunnen we de boeren dan een goede prijs voor hun thee bieden, ook krijgen consumenten een veel beter beeld van de thee-industrie.

We willen klein beginnen: binnenkort willen we onze eerste thee gaan importeren en ontmoet je onze boeren op onze website. Ons plan is echter om stabiel te groeien naar een grotere afzetmarkt, om op die manier onze impact te gaan vergroten op de boeren wereldwijd.

Uniek

Ons business model is minimalistisch en uniek: persoonlijke relatie opbouwen en bewustwording gaan bij ons hand in hand. Dit onderscheidt ons van onze concurrenten. We willen de boeren als persoon en gelijkwaardig behandelen. Onze consument willen we de kans geven om thee te zien als wijn, in een modern, minimalistisch jasje én erg smaakvol.

Het eerste willen we bereiken door zelf de boeren regelmatig te bezoeken en met hen de stand van zaken te bespreken. Het tweede willen we bereiken door middel van theeproeverijen en high teas voor zowel de gewone consument als de grotere consumenten (restaurants en hotels). Zij kunnen via onze website de thee bestellen. Ook willen we de wereldwinkels in Nederland benaderen zodat zij onze thee kunnen vermarkten.

Winst maken is niet ons doel. De winst die we gaan maken, gaat terug naar de gemeenschappen waar de uiteindelijke waarde gecreëerd wordt: de theeboeren en hun families.

Achtergrondinformatie 

Februari 2017 reisden Caspar en Eefje naar Nepal, om samen met de jongerenorganisatie Young & Fair de impact van fair trade te onderzoeken. Tijdens deze reis ontmoetten we verschillende theeboeren in de Himalaya. De Himalaya biedt een erg geschikt klimaat voor een biologische, hoge kwaliteitsthee.

De theeboeren hebben echter veel moeite om hun thee voor een eerlijke prijs te verkopen. Ze vinden het lastig om hun thee op de internationale markt te verkopen, en noodgedwongen verkopen ze deze vaak tegen lage prijzen aan Indiase theehandelaren. De Nepalese thee is echter van bijzonder hoge kwaliteit, biologisch, en wordt daarnaast met de hand geplukt.

Thee waar je trots op kunt zijn. Thee die een eerlijke prijs verdient. Thee die onze centen waard is. 

afbeelding van Eefje de Gelder en Caspar Smits
Eefje de Gelder... Ondernemer

Wij zijn twee enthousiaste ondernemers in de dop, die het plan hebben opgevat om de thee-industrie te gaan verduurzamen.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website
PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 390 projecten