afbeelding van Roger
Roger Ondernemer

The Bamboo Brush Society

Poetst oceanen schoon met Bamboe tandenborstels.

Het begin

Roger Nefkens is verknocht aan een paar dingen. Zijn net geboren zoontje Louie en vriendin Laura, z’n vrienden, Amsterdam, en buiten spelen. Of het nou golfsurfen is of snowboarden, een flinke hike of een kampeertrip; als het even kan vind je Roger in de frisse buitenlucht. Met dat doel was hij in 2016 dan ook op reis in Indonesië toen hij op het eilandje Karimunjawa, net boven Java, onaangenaam verrast werd.

De paradijselijke plek die hem beloofd was, bleek na aankomst namelijk volledig vervuild. Wat hem het meeste schokte, was dat de stranden vol lagen met plastic voorwerpen die hij zelf elke dag gebruikt. Hierdoor ging bij Roger direct de knop om. “Ik wilde vanaf toen proberen om zo min mogelijk deel van het probleem te zijn en actief na te denken over oplossingen”.

De tandenborstel

Daarom begon hij zijn zoektocht. Welke producten gebruiken we eigenlijk het meest en zijn daar geen alternatieven voor? Veel van wat we nodig hebben voor onze persoonlijke hygiëne is gemaakt van plastic of zit vol met chemicaliën, dus die hoek leek meteen interessant qua mogelijke impact. Omdat je als eenmanszaak met idealen niet meteen een R&D-afdeling tot je beschikking hebt (tenzij je Bruce Wayne heet), lag het voor de hand om met een eenvoudig product zoals een tandenborstel te beginnen. Na enige verdieping in materialen bleek het al snel een logische keuze om de tandenborstels voor zijn society van een specifiek, snelgroeiend type bamboe te gaan maken.

Positieve bewustwording

De insteek van The Bamboo Brush Society was voor Roger vanaf dag 1 duidelijk. Natuurlijk moet ons gezamenlijke bewustzijn groeien en zullen we anderen, ook bedrijven, soms moeten aanspreken op hun gedrag. Maar in plaats van verwijten, maakt Nefkens liever aantrekkelijke, betaalbare alternatieven voor onze schadelijke gebruiken. Die filosofie komt ook heel duidelijk terug in de positieve communicatie van TBBS, dat zich graag verbindt aan outdoor atleten en “likeminded positive people”. De favoriete slogan van het bedrijf zegt genoeg: “Keep Our Playground Clean!!”

Business vs ideologie

Tegenwoordig verkoopt The Bamboo Brush Society bamboe tandenborstels voor volwassen en voor kids, rietjes, wattenstaafjes, reiskokers voor tandenborstels en nog veel meer. Uiteraard is er ambitie om te groeien, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de kwaliteit of de controle over het aanbod van producten en de media-uitingen van de Society. Zo ziet Roger liever ook de haren van de tandenborstels afbreekbaar worden. Een hele uitdaging, want het enige echte alternatief op dit moment is varkenshaar, waarvan de meeste leden van TBBS aangeven dat geen goed idee te vinden.

Daar ligt waarschijnlijk bij de meeste ideologische commerciële organisaties een enorme opgave. Je wil jouw product en boodschap bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen. Tegelijkertijd wil je geen concessies doen aan de kwaliteit of integriteit van de operatie. Dat maakt de competitie met bedrijven zonder duidelijk aanwijsbare moraal nog maar weer even een slag lastiger. ­­­

afbeelding van Roger
Roger Ondernemer

Familie, surfen, duurzaam ondernemen.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 342 projecten