afbeelding van Claartje
Claartje Ondernemer

TEAmwork Tea

Biologische & Fairtrade thee uit Sri Lanka

TEAmwork Tea is de Tony Chocolonely van thee: ik importeer biologische & Fairtrade thee uit Sri Lanka. Elk theeblaadje wordt met de hand geplukt, door vrouwen als Rashmi. Thee plukken is typisch een vrouwenbaan in veel derdewereldlanden. Omdat ze werkt op een Fairtrade gecertificeerde plantage kan Rashmi haar kinderen (jongens én meisjes) naar school laten gaan, en hoeven ze niet te werken. De slogan van TEAmwork Tea is niet voor niets ’It’s not charity, it’s teamwork’.

Lessen tot nu toe

In januari 2018 begon ik TEAmwork Tea, dat ik verkoop via de webshop en dat inmiddels ook in ongeveer 30 winkels in Nederland ligt en in een Fairtrade groothandel. In de afgelopen maanden heb ik twee dingen geleerd:

- Mijn assortiment moet naast losse thee ook theezakjes bevatten. Op dit moment produceer ik daarom biologisch afbreekbare theezakjes in Sri Lanka, die in november binnen komen. Deze theezakjes worden niet gemaakt van het niet-afbreekbare nylon (zoals vrijwel alle andere piramidezakjes), maar van het revolutionare soilon. Dit is een polymeer van een melkzuureiwit dat gewonnen wordt uit o.a. maiszetmeel, dus volledig afbreekbaar. De doosjes waarin deze zakjes verpakt worden (en waar de huidige losse thee ook in verpakt is) bestaan uit recyclebaar karton.*

- Mijn focus moet meer naar groothandels (b2b) dan naar de webshop (b2c), om de eerste stappen te zetten qua opschaling. Afspraken met De Kweker (horeca) en Natudis (biologische supermarktketen) staan inmiddels gepland zodra de theezakjes binnen komen.

*De volledige productie vindt plaats in Sri Lanka. De plantage en fabriek zijn bekend bij de organisatie van deze wedstrijd, en allebei door mij, TEAmwork Tea oprichter Claartje, bezocht in 2017. 

 

Concurrentie

Waarom is TEAmwork Tea anders dan andere thee? Goede vraag! Wat TEAmwork Tea onderscheidend maakt van andere theeën is dat het merk gelijktijdig drie verschillende doelgroepen prikkelt - volgens dezelfde strategie als Tony Chocolonely.

1. De Foodie. Deze fijnproever wil alleen het beste van het beste en is uit op kwaliteit. Drinkt TEAmwork Tea omdat het luxe (losse) thee is die met de hand geplukt is en bestaat uit pure ingrediënten.

2. De Hippie. De milieu- en wereldbewuste consument die zich inzet voor een duurzame wereld. Drinkt TEAmwork Tea omdat het gecertificeerd biologisch en Fairtrade is en er een directe link is met de Fairtrade plantage / de pluksters in Sri Lanka. Omdat je, door TEAmwork Tea te drinken, de wereld een klein beetje beter maakt. Kopje voor kopje.

3. De Hipster. Deze trendsetter is een influencer die altijd als eerste weet wat leuk en lekker is. Hij/zij beïnvloedt anderen in wat zij leuk en lekker vinden. Drinkt TEAmwork Tea omdat het opgericht is door influencer Claartje en te zien is bij andere influencers, omdat de verpakkingen en smaken (Unicorn Tea, anyone?) 100% Instagram-waardig zijn, en omdat er elk jaar nieuwe / gekke smaken gelanceerd worden.

Toekomst

In 2019 moet TEAmwork in minstens één grote supermarkt in Nederland liggen. Want hoe groter de aantallen, hoe meer Fairtrade thee ik kan inkopen in Sri Lanka, hoe meer vrouwen net als Rashmi gewoon een eerlijk salaris verdienen met hun. Dáár draait het om. It’s not charity. It’s teamwork.

afbeelding van Claartje
Claartje Ondernemer

Founder at TEAmwork Tea, Online influencer, Founder at Foodness.nl (foodblog)

Update

In november komen er twee nieuwe smaken TEAmwork Tea bij! De eerste smaak is Man Tea Earl Grey, de tweede smaak is Clean Tea Pure Green. Nog even wachten, dan mag er geproefd worden...

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 369 projecten