afbeelding van Timon
Timon Ondernemer

Spodcast

Sociale podcast die buren, culturen en spullen verbindt. Levensverhalen van ongebruikte spullen die worden doorgegeven.

"Wie is toch die nieuwe buurvrouw?" "Waarom komt hij iedere nacht pas om 2 uur 's nachts thuis?" "Had ik maar geld voor een degelijke blender." "Wat spoken die vluchtelingen op nummer 69 uit?" "Zullen we die grasmaaier maar eens bij het grofvuil zetten en een nieuwe halen?" "Had ik maar iemand om af en toe even mee te kletsen."

We leven massaal langs elkaar heen. Kennen onze buren niet. Hebben zolders vol met prima spullen die we niet gebruiken. En werken hard om nieuwe te kopen. Anderen zitten eenzaam thuis bij te komen van een burnout. Zwart wit gedacht? Ja? Maar in veel gevallen ook niet ver van de waarheid. 

Met dit project maken we spodcasts waarin het doorgeven en daarme hergebruik van spullen en het ontmoeten van mensen in een wijk centraal staat.

De Spodcast

In elke spodcast (sociale podcast) geeft een persoon iets weg. We duiken in het verhaal achter het object en de mens bij het object. Diegene die reageert op de spodcast en het object goed kan gebruiken geeft in de volgende aflevering iets weg.

Eten

Tien keer per jaar wordt er een aflevering online gezet. Na vijf afleveringen komen de gevers bij één van hen thuis om samen te eten. Om naar elkaars verhalen te luisteren, om gehoord te worden, voor de gezelligheid en voor de sociale cohesie in een wijk. Voor het eten wordt de samenwerking gezocht met supermarkten in de buurt. Hen wordt gevraagd voedsel wat anders in de prullenbak verdwijnt te doneren. Afhankelijk van het seizoen kan ook voedsel uit moestuin en voedsel 'uit het wild' in de wijk worden gebruikt.

Ruilbeurs

Na een jaar initiëren we een ruilbeurs met de gevers en alle andere geïnteresseerden in de wijk. Dit wederom om hergebruik van spullen te stimuleren en om buurtbewoners in contact met elkaar te brengen. De opzet is dat bewoners uit de wijk de ruilbeurs zelf organiseren. Vaak zijn er al bestaande initiatieven die naar een ander level kunnen worden getild door samenwerking.

Whatsapp-groep

Alle gevers (en dus ook ontvangers) worden uitgenodigd voor een whatsapp-groep, waarmee langzamerhand wordt gebouwd aan een wijkgroep die over de leefbaarheid in de wijk met elkaar kunnen appen, maar ook over het delen van zorgen en vragen, zoals de behoefte om met iemand een wandeling te maken, of hulp nodig hebben bij het maaien van het gras. Om in de whatsapp-groep te komen betaal je 12 euro voor één jaar, dus één euro per maand. De groepsleden kunnen zelf ook mensen uitnodigen voor de groep. Deze inkomsten worden geïnvesteerd in het maken van de Spodcasts, het beheer van de groepsapp, het onderhouden van social media en het aanvragen van subsidies.

In ruil voor de bijdrage krijgen deelnemers een uitgebreid contactnetwerk binnen hun eigen wijk. Ze worden daarnaast uitgenodigd voor ruilbeurzen, gratis etentjes (gesubsidieerd door supermarkten) en kortingen bij winkels uit de wijk.

Doel onderneming

Het project is krachtig door de eenvoud en de focus op de spullen rondom de mens en door de duurzame verbinding tussen de bewoners in een wijk. Door de focus op een wijk krijgen de bewoners, spullen en hun verhalen een gezicht. Dit zorgt voor meer begrip, voor meer verbinding, voor minder eenzaamheid en voor het hergebruiken van spullen. De spodcasts gaan door alle lagen van de bevolking en alle culturen heen. Het project probeert de sociale cohesie en daarmee leefbaarheid in een wijk te vergroten. Het project geeft een smoel aan een buurt, mensen en spullen, en maakt buurtbewoners blij en dankbaar met spullen die ze goed kunnen gebruiken die een ander in de weg stonden.

Het doel van deze onderneming is sociale cohesie bevorderen en zichzelf als onderneming overbodig maken. Er is dus geen financieel winstoogmerk. Wel moeten de kosten die worden gemaakt worden gedekt. Uit onze berekening blijkt dat met deelname van ruim 7% van huishoudens in een wijk (met ruim 6000 huishoudens) aan de groepsapp de onderneming zichzelf financiëel kan bedruipen. In de startfase zal altijd een investering (in tijd en/of geld) nodig zijn om de groep deelnemers in een wijk op te bouwen.

Onderneming overbodig maken

Wij zijn de drijvende kracht achter het opzetten van een sociale verbinding tussen wijkbewoners waarbij een aantal elementen worden ingezet. Het hergebruik van spullen, een podium geven aan mensen en verhalen en het (duurzaam) verbinden van bewoners in een wijk.

Uiteindelijk kunnen deze elementen volledig gedragen worden door bewoners uit een wijk. Een aantal mensen kunnen de spodcasts maken, een aantal mensen de ruilbeurs organiseren etc. Hierbij kan de onderneming zich ook verder ontwikkeling naar de behoefte vanuit de bewoners van een wijk.

Wij als initiator kunnen na een goede overdracht het initiatief op gaan zetten in andere wijken en zo langzamerhand het idee uitrollen over heel Nederland. Hierbij kan de uiteindelijk rol van de onderneming een klankbord voor actieve wijkgroepen worden om te adviseren bij te nemen hobbels. 

Op het moment dat de organisatie van in de handen van de wijkbewoners ligt kunnen zij ervoor kiezen om de bijdragen tot deelname aan de groep te veranderen of zelfs af te schaffen. Enerzijds wordt het project dan laagdrempeliger, anderszijds verlies je een stimulans tot actieve deelname.

Startpunt

Het project start in de wijk Beijum in Groningen. Een wijk rijk aan diversiteit met een grote dynamiek en relatief veel arme huishoudens.

 

afbeelding van Timon
Timon Ondernemer

Vanuit een passie voor het schrijven en uitvoeren van muziek ben ik in allerhande projecten en ondernemingen gerold. Bijna altijd zijn mijn activiteiten gelinkt aan cultuur en kunst en zijn ze maatschappij volgend of kritisch. Deze onderneming is daar een volgende stap in door de maatschappij centraal te stellen en de kunst (Spodcast) als middel. Steeds meer voel ik de behoefte om verhalen van mensen en spullen een gezicht te geven, om bezig te zijn met groepsprocessen, en om bij te dragen aan plezierige en gezonde leefomgeving.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 390 projecten