afbeelding van Luca
Luca Ondernemer

Sharepack

Sharepack is de eerste herbruikbare en retourneerbare voedselverpakkingsservice in de maaltijd afhaal- en thuisbezorgmarkt.

Time to share. Time for Sharepack.

Het is eenvoudig te gebruiken en klimaatvriendelijk.

  1. Bestel, eet en geniet.
  2. Retourneer/Recycle de verpakking.
  3. Krijg een korting op uw volgende order.

De missie van Sharepack is het vervangen en verbannen van alle plastic wegwerpverpakkingen uit het dagelijks leven. Dit doen we door middel van bio-based materiaal, zoals bamboevezels, strovezels, rijsthulzen en PLA. De consument bestelt een maaltijd, die wordt geleverd in een verpakking van Sharepack. Op die verpakking, gemaakt van bio-based materiaal, zit statiegeld. Het is voor de consument dus extra aantrekkelijk om hem terug te brengen! Na retour, met klimaatneutraal vervoer, reinigt Sharepack de verpakking en is hij klaar voor hergebruik. Zowel de verpakking als het retourneersysteem zijn schaalbaar naar de e-commerce (webshops) en de supermarkt industrie. Maaltijdbezorging is omvangrijk en groeit explosief. Conclusie: veel potentie voor het bedrijf en het milieu. 

De praktische voordelen

Restaurants hoeven zich geen zorgen meer te maken over het bestellen van plastic of kartonnen wegwerpverpakkingen. Met Sharepack verpakken ze hun voedsel altijd op de meest duurzame manier op basis van een abonnementsmodel.

De zakelijke voordelen

Sharepack zorgt voor meer tevredenheid van de consument! Dat komt de klantenloyaliteit van restaurants ten goede. En die extra loyaliteit zorgt weer voor meer omzet.

Het beloningssysteem

Een specifiek voorbeeld van hoe Sharepack leidt tot meer klanttevredenheid? Als ze een verpakking naar een drop-point brengen, krijgen ze een beloning in de vorm van korting op (afhaal) maaltijden. Die korting kunnen ze trouwens ook krijgen als ze binnen een bepaalde termijn een nieuwe bestelling plaatsen en een oude Sharepack meegeven aan de bezorger. 

De duurzame voordelen

Met Sharepack wordt het restaurant een (nog) duurzamer bedrijf! Ze dragen namelijk extra bij aan een circulaire en bio-based economie. De cijfers? Sharepack zorgt voor een  CO2 -besparing van 81% ten opzichte van een traditionele wegwerpverpakking van polypropyleen (47 gram).

Productinformatie

Verpakking 1

  • Deze bestaat voor 65% uit bamboevezel, 10% maispoeder, 10% rijsthulzen en (afkomstig uit een reststroom) 15 % gerecycled polypropyleen. Inhoud: 600 ml,  gewicht: 176,35 gram.

Verpakking 2

  • Deze bestaat voor 15% uit bamboevezel, 20% maispoeder, 65% food grade resin and environmental A5 melanine. Inhoud: 2x 640 ml, gewicht: 562,25 gram.

Verpakking 3

  • Deze bestaat voor 80% uit rijsthulzen en 20% lingue strach. Inhoud: 750 ml, gewicht: 282,67 gram.

Verpakking 4

  • Deze is gemaakt van 100% RVS. Inhoud: 2x 550 ml, gewicht: 450 gram.

Verpakking 5

  • Verpakkingen voor de e-commerce (webshops). Voorbeeld: Zalando. Materiaal samenstelling: textiel reststromen (Denim/Jute) + PLA.

Productiewijze

De productiewijze van Sharepack is tweedelig: we maken verpakkingen voor (afhaal)maaltijden en voor de e-commerce. Voor onze testfase kopen wij bio-based verpakkingen. Hiervoor hebben wij afspraken gemaakt met diverse verpakkingsleveranciers in de thuisbezorgd/afhaalmarkt. Het is de bedoeling dat we in de toekomst zelf verpakkingen produceren voor de maaltijdbezorging. De e-commerce verpakkingen zijn wij momenteel aan het ontwerpen en produceren wij lokaal in Nederland. 

Wij hebben mooi en duurzaam materiaal gevonden, gemaakt van afval textiel (Denim/Jute) en vernaald  met PLA (bio kunststof). Dit materiaal is bestemd voor de e-commerce verpakkingen. Ties  is Industrial designer & co-founder, hij heeft hier onderzoek naar gedaan bij een onderzoeksinstituut genaamd RECURF-UP!

Ons product voor de bezorg- en afhaalmarkt van maaltijden is succesvol getest! Na 500 keer wassen, is de verpakking nog altijd intact.

Afvalverwerking

Is de verpakking eenmaal versleten, dan schrijven we hem af. Van het materiaal maken we, in samenwerking met Circlefield, weer nieuwe producten. Denk bijvoorbeeld aan de droppoints, waar we het eerder over hadden. Dit betekent dat onze verpakkingen dus niet verbrand worden noch op de vuilnisbelt belanden. Kortom, na 500x hergebruik zijn wij nog lang niet klaar met het hergebruiken. Push it to the limit!

Over ons

Als jonge ondernemer, bedrijfskundig ingenieur en innovator los ik graag duurzame vraagstukken op. Het liefst koppel ik hier een verdienmodel aan, zodat alle partijen in de keten beter worden van mijn idee! Mijn doel? De circulaire en bio-based economie open te breken en te stimuleren. – Luca Spil

Hetgeen wat mij drijft als ontwerper is dat ik reststromen op een creatieve manier een nieuwe bestemming kan geven. Onze grootse reststroom? Textiel. Ik streef naar efficiëntie, zowel qua materiaalgebruik als qua productieproces, om zodoende bij te dragen aan een bio-based en circulaire economie. Ter illustratie: bij het produceren van herbruikbare verpakkingen in de e-commerce zijn er geen afvalresten. Als materiaal hebben we gekozen voor oud textiel (jute zakken en denim) vernaald met PLA (bio kunststof vevaardigd uit suikerriet). – Ties Westerhuis

afbeelding van Luca
Luca Ondernemer

Als jonge ondernemer, bedrijfskundig ingenieur en innovator los ik graag duurzame vraagstukken op. Het liefst koppel ik hier een verdienmodel aan, zodat alle partijen in de keten beter worden van mijn idee! Mijn doel? De circulaire en bio-based economie open te breken en te stimuleren.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website
PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 369 projecten