afbeelding van Tine
Tine Ondernemer

Shared Packaging

Herbruikbare verpakkingen voor maaltijdbezorging.

In Nederland werden in 2018 ruim 150 miljoen online maaltijd bestellingen geplaatst. Dit komt neer op 21 miljoen kilo afval van single-use verpakkingen. Shared Packaging is een sociale onderneming, opgericht in 2019, met als doel alle single-use verpakkingen te elimineren uit de maaltijd bezorgmarkt. Wij hebben voor ogen om van Shared Packaging een commercieel en winstgevend bedrijf te maken, maar met als hoofddoel om zo veel mogelijk (plastic) afval te voorkomen. Shared Packaging wil de huidige standaard van single-use vervangen door een systeem waarin verpakkingen worden hergebruikt. Hiermee kunnen we miljoenen kilo’s afval per jaar voorkomen!

Concept

Wij willen een allround circulaire verpakking service aanbieden in een abonnementsvorm. De horecaondernemer verpakt de maaltijd in Shared Packaging en levert zoals gewoonlijk aan de consument. Wij halen de verpakkingen op, reinigen deze professioneel en zorgen dat de verpakking schoon en hersteld weer terugkomt bij de horeca ondernemer.

Marktonderzoek

Wij hebben kwalitatief marktonderzoek verricht onder 14 restaurants waarmee wij momenteel nog steeds nauw samenwerken in de ontwikkeling van het concept en de verpakkingen. Dit bestond uit diverse 'mom-test' customer interviews en samples van de verpakkingen langsbrengen bij de restaurants. Overigens was dit ook ons startpunt. Wij zijn ervan overtuigt dat we eerst de horecaondernemers en bezorgpartijen moeten begrijpen in aanloop naar de ontwikkeling van het concept. 12 van de 14 benaderde restaurants willen ook deelnemen aan de pilot. 

De consument

Shared Packaging zal de consument belonen voor het inleveren van de verpakking. De consument heeft straks 3 opties. 

  1. op een vast moment de dag erna de verpakking laten ophalen aan huis.
  2. de verpakking terug inleveren bij het restaurant waar besteld is.
  3. de verpakking zelf houden tegen een betaling.

De pilot moet uitwijzen welke methode, of welke mix, zal leiden tot de hoogste return-rate. Ook is er een optie om op strategische plekken drop-off points neer te zetten, maar daar hebben we meer consumentendata voor nodig, wat ook tijdens de pilot zichtbaar zal worden. Daarnaast moet de pilot ook zorgen voor de juiste (mix van) beloningen om ervoor te zorgen dat de consument gemotiveerd wordt om de verpakking weer in te leveren v.s. weggooien of houden. Tot slot blijven wij flexibel in de mogelijkheden om tijdens te pilot te kunnen schakelen in collectemethoden met als doel een zo’n hoog mogelijke return-rate te behalen.

De horecaondernemer

Voor de horecaondernemer verandert er in essentie niks. Het restaurant bestelt het gewenste aantal verpakkingen, maar in dit geval blijft Shared Packaging eigenaar van de verpakkingen. Door verpakkingen in abonnementsvorm aan te bieden, verschuift het bestaande businessmodel naar een service model- Packaging-as-a-Service. ​De restaurants kopen het aantal verpakkingen in dat zij nodig hebben tegen de prijs die zij momenteel gemiddeld betalen voor hun disposables. In plaats van dat zij telkens nieuwe verpakkingen inkopen, zullen zij verpakkingen krijgen die hergebruikt zijn en die voldoen aan de kwaliteitseisen van de HACCP. Het grootste voordeel voor restaurants is dat zij, zonder grote investeringen, een bewezen duurzame oplossing hebben voor hun verpakkingen. Ons verdienmodel zit in het hergebruik van de verpakkingen. De horecaondernemer blijft per maand dezelfde hoeveelheid verpakkingen inkopen tegen dezelfde prijs. Hoe vaker dezelfde verpakking hergebruikt kan worden, hoe vaker wij kunnen verdienen aan dezelfde verpakking. Deze verschuiving van verdienmodel geeft ons de incentive om de verpakking zo sterk te maken dat deze vaker mee gaat en er zo tegelijkertijd zo veel als mogelijk afval wordt voorkomen.

De kosten van de beloning voor de consument wanneer zij de verpakkingen weer inleveren komen niet bij de restaurants te liggen, maar bij ons en onze partners. Bijvoorbeeld, korting op de volgende bestelling.

Verpakking

Wij hebben bewust voor kunststof gekozen voor een aantal redenen.

  1. Wij willen de verpakkingen tegen marktcomfort prijzen aanbieden om het mogelijk te maken voor alle restaurants om over te stappen op herbruikbare verpakkingen. Dus lage productiekosten zijn hiervoor noodzakelijk.
  2. De consument warmt regelmatig de gerechten thuis op in de magnetron, dit is bijv. niet mogelijk met RVS.
  3. Bio plastics worden nu aangeboden als duurzame oplossing, maar in werkelijkheid is dit niet het geval.
  4. Kunststof is licht, materialen zoals glas zijn breekbaar en erg zwaar. Dit is niet prettig voor de bezorgers.
  5. De kunststoffen die wij voor ogen hebben, worden momenteel al hergebruikt in de horeca en luchtvaart. En zijn daarnaast goed recyclebaar wanneer deze niet meer geschikt zijn voor hergebruik.

Duurzaamheidswinst

Wat betreft de duurzaamheidswinst verwijzen wij naar de onderzoeken die de afgelopen jaren zijn verricht op het gebied van hergebruik. Daarin is vastgesteld dat hergebruik, ondanks het reinigingsproces, de meest duurzame manier van verpakken is, in tegenstelling tot het gebruik van biologisch afbreekbare plastics of recycling. Hierin moet wel bij gezegd worden dat het noodzakelijk is dat o.a. de transport ook duurzaam ingevuld moet zijn, vandaar dat wij ook alles met fietsen zullen vervoeren.

Shared Packaging introduceert niet alleen een nieuw systeem van verpakking verkoop, maar een nieuwe manier van denken. In het kader van de circulaire economie en het verbod op single-use plastics vanaf 2021, is het noodzakelijk dat wij een nieuwe, innovatieve en duurzame oplossing bedenken voor verpakkingen.

De wet biedt ons momenteel nog niet de mogelijkheid om gerecycled plastic weer te gebruiken om voeding of voedingsmiddelen te verpakken. Dit betekent dat wij voorlopig een andere bestemming moeten vinden voor de verpakkingen die na de kwaliteitscontroles niet meer geschikt zijn voor hergebruik. Wij streven hiervoor naar een upcycle proces.

afbeelding van Tine
Tine Ondernemer

Mijn passies liggen bij concepten en activiteiten ontwikkelen die het samenbrengen van commerciële en sociale doelstellingen. Ik heb ervaring in de commerciële sector als commercieel medewerker, projectmanager van online marketingactiviteiten, het sluiten van partnerships en werken aan het MVO-beleid. In 2016 heb ik naast mijn bachelor opleiding Bestuur en Organisatiewetenschappen een sociale onderneming opgericht, Baking Power. Baking Power was een kleinschalige sociale onderneming die streeft naar het versterken van de arbeidsmarktpositie van kwetsbare vrouwen in Amsterdam. Baking Power heeft de vrouwen geholpen door cursussen voor het maken van verantwoorde muffins en trainingen voor het versterken van hun positie in de arbeidsmarkt. Baking Power heeft in 2016 zowel de publieks- als juryprijs gewonnen voor de pitchwedstrijd van Avro Tegenlicht "Rendement van geluk". In 2017 heb ik een cursus sociaal ondernemerschap "De Uitdaging" van Nyenrode Businessuniversiteit, Gemeente Amsterdam en Impacthub van 6 maanden afgerond. Na mijn bachelor heb ik gewerkt als Business Development Manager bij foodora, de voormalige bezorgservice. Hier is het idee van Shared Packaging ontstaan. Inmiddels heb ik afgelopen zomer de MSc Entrepreneurship gehaald en werk ik aan Shared Packaging met Tristan. Ik wil veel blijven leren over en ervaring opdoen in ondernemerschap, vooral op het gebied van sociaal ondernemerschap en nieuwe technologie.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 315 projecten