afbeelding van Samuel
Samuel Ondernemer

Rita Fashion

Rita.nl zet de klant vooraan in de keten en gaat van massa productie naar individuele productie. Voor een duurzame kledingindustrie!

Op een dag winkelde mijn vrouw Rita en ik een hele dag en tenslotte kocht Rita een prachtige jurk. De kleur was goed en de pasvorm ook. Maar mouwloos. En dat wilde Rita juist niet. Thuis gekomen gaf ik de zoektocht niet op en kwam dezelfde jurk op het spoor via Google Images. Online was precies dezelfde jurk verkrijgbaar. Mét mouwtjes. In Duitsland.... Toch bestelt, en er geen moment spijt van gehad want ze draagt deze jurk nog steeds. Wat een moeite, wat een transport, wat een tijdsinvestering, wat een kosten voor zowel de offline als de online winkels. De inefficiëntie afstemming van vraag en aanbod vind ik niet meer van deze tijd. Waarom is dit probleem nog nooit opgelost?

Daarna viel me op dat jaarlijks in Nederland ruim 1 miljoen nieuwe kledingstukken worden vernietigd. Ze hebben niet de goede kleur of niet de juiste maat (MVONederland.nl). En van de kleding die in Nederland wel verkocht is, werd ruim 70% in de afgelopen 12 maanden niet gedragen (Movinga). En ondanks vele duurzame kledingmerken is de kledingindustrie de op een na meest vervuilende industrie ter wereld is, dus de nummer 2. Wat is er met deze industrie aan de hand?

Ik zie de kledingindustrie als een pushmarkt. Goedkoop geproduceerde kleding wordt in massa naar de winkels gebracht en met (extra) korting verkocht. Vraag en aanbod is niet op elkaar afgestemd. De onverkochte voorraad eindigt voor een gedeelte in de verbrandingsoven. Tot mijn schrik werken ook duurzame labels volgens de traditionele push methode met korting-acties en worden geconfronteerd met het probleem van onverkochte voorraden. Zou de pushmarkt benadering de kern van het probleem zijn?

De aanpak van Rita.nl: van push naar pull markt

Door een bijzondere combinatie van geavanceerde software, moderne printtechnieken en nieuwe natuurlijke textielsoorten is het Rita.nl gelukt om de keten om te draaien. Wij benaderen de modeindustrie als een pull markt. Dat betekent dat onze voorraad slechts uit witte textielrollen bestaat, geschikt voor individuele productie. We maken alleen wat de klant vraagt: wat iemand echt past en wat iemand echt mooi vind. Alles gebaseerd op eigen lichaamsmaten. De klant kiest zelf model, kleur en dessin. De lengte van de mouw, een bepaalde hals, enz. Men kan ook een eigen dessin aanleveren. Na het keuze proces bedrukken we de juiste hoeveelheid stof en naaien het unieke en persoonlijke eindproduct. De eindproducten zijn gewoon wasbaar en behouden hun kleur. Door het slimme productieproces besparen we tijd en materiaal en blijven de kosten beheersbaar.

Duurzaam van A tot Z

Bij Rita.nl is de vraag van de klant het uitgangspunt voor de keten van ontwerpen, produceren en afleveren. Dat levert heel veel voordelen op die ook nog eens duurzaam zijn.

  • Geen last van retouren, het past altijd.
  • Geen last van onverkochte voorraden, er zijn alleen witte textielrollen op voorraad.
  • Geen last van uitverkochte producten, elk product is altijd te maken.
  • Geen last van overjarige dessins, binnen 24 uur spelen we in op trends.
  • Geen last van slechte arbeidsomstandigheden, we werken allemaal in Nederland.
  • Geen last van onnodige milieubelasting, alle textiel wordt weer opgenomen in de natuur (circulaire economie).

Alle producten van Rita.nl zijn van natuurlijke stoffen met een GOTS certificering of van bamboe. Ook de inkten hebben een GOTS certficaat behaald. Door onze stof- en inktkeuze houden we de kringloop puur natuur en wordt het milieu niet onnodig belast.

Meerdere klantgroepen

De klantgroepen die Rita.nl bediend zijn breder dan alleen fans van duurzaamheid. Iedereen waar confectie niet zo bij past (en er zijn maar weinig vrouwen met het perfecte confectielichaam!) kunnen met Rita.nl een passende maatwerkjurk vinden. Ook iedereen die iets persoonlijks wil of houdt van co-creatie kan met Rita.nl aan de slag.

Toekomst

Het concept is in principe schaalbaar naar alle kledingproducten. Op dit moment concentreren we ons op dames kleding en meer specifiek op jurken. Er is nog veel onderzoek nodig om meer natuurlijke textielsoorten te vinden die geschikt zijn voor ons bijzondere productieproces zodat we bijvoorbeeld ook warme kleding van wol kunnen maken of denim producten. Ook is verder onderzoek nodig naar verbetering van de printtechnieken om bijvoorbeeld meer kleuren te kunnen produceren.

De webshop is het belangrijkste verkoop kanaal. Het liefste zouden we in een vaste winkel of pop-up store klanten zelf de kleding laten voelen (met pasjurken) waar stylistes advies geven over kleur en pasvorm. Op dit moment hebben we twee fysieke ateliers in Nederland voor het ontwerpen en maken van de kleding.

Op termijn willen we een breed productassortiment bieden om te kunnen concurreren met de grote ketens zodat we echt een grote duurzame impact maken. Om de kledingindustrie uit de top 2 van meest vervuilende industrieën te halen. Alle hulp is welkom, van deskundigen in online markting en IT tot ontwerpers en designers.

afbeelding van Samuel
Samuel Ondernemer

Ik heb Rita.nl opgericht om de kledingindustrie duurzaam en klantgericht te maken door de klantwens als uitgangspunt te nemen voor de productie. Mijn achtergrond is het ondersteunen van MKB-ondernemers met bedrijfskundige adviezen.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website
PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 422 projecten