afbeelding van Jermain
Jermain Ondernemer

Rebottled

Rebottled glazen zijn de duurzaamste en sociaalste drinkglazen op de markt

Fact: Wijnflessen worden na 1 keer gebruiken al gelijk weggegooid. Terwijl bierflesjes met statiegeld tot wel 40 keer worden hergebruikt (MilieuCentraal, 2017).

Fact: Nederlanders verbruiken gemiddeld 29 kilo glasafval per jaar. 71% hiervan wordt gerecycled in de glasbak. Het recyclen van glas kost nog steeds 85% aan energie ten opzichte van de productie van nieuw glas (MilieuCentraal, 2012).

Fact: Nederland telt 449.000 mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In 2017 is dit aantal met 11.000 gestegen (CBS, 2017).

Bij Rebottled vinden we dat hier wat aan gedaan moet worden en daarom geven we deze wijnflessen een nieuw leven. Het upcyclen van flessen is veel beter voor het milieu dan het recyclen van glas, omdat flessen het energie-intensieve proces van glas omsmelten ingaan. Met onze glazen willen we deze energie terugdringen naar onder 20%. We halen de flessen op bij horecagelegenheden, waaronder onze partner Van der Valk, en brengen ze dan naar onze werkplaats. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk zoveel mogelijk horecagelegenheden de kans geven hun flessen op een milieuvriendelijke wijze weg te gooien door een glasbak te ontwikkelen waarin flessen heel blijven. Voor particulieren willen we een statiegeld-methode introduceren net als bij bierflesjes, omdat een financiële stimulans het best werkt om verandering teweeg te brengen. Hiermee maken we bedrijven en particulieren bewuster om beter om te gaan met hun (glas)afval.

Op de Rebottled werkplaats maken mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben van deze flessen coole drinkglazen. Samen met onze partner het Leger des Heils zorgen we ervoor dat deze mensen de vaardigheden leren en werkervaring opdoen om weer mee te doen in de arbeidsmarkt. In 2020 willen we 60 arbeidsplekken gecreeërd hebben. Vervolgens verkopen wij de stijlvolle drinkglazen door aan bedrijven. Onze glazen passen perfect in de missie van Nederland om volledig circulair te worden in 2050 en geven ook invulling voor social return. 

Onze focus ligt op business to business en dan met name op horecagelegenheden. We zien bij deze partijen een toenemende trend in duurzaamheid en dat ze zich willen onderscheiden van de rest. Ons product speelt daar precies op in en bedrijven kunnen al glazen kopen voor 3,95 per stuk. Dit geeft ons tegelijkertijd veel marketing mogelijkheden om ons drinkglas te introduceren bij een groot publiek. De toetreding tot de consumentenmarkt zal op deze manier vloeiender gaan. Het is de bedoeling om dan onze productielijn uit te breiden met kaarsen, lampen en vazen. We streven ernaar om 100% van de fles her te gebruiken. 

Naar mate we onze productie kunnen vergroten en van schaalvoordelen genieten, willen we gaan concurreren met het gewone drinkglas. Zo zorgen we ervoor dat het Rebottled drinkglas de standaard wordt!

afbeelding van Jermain
Jermain Ondernemer

Jermain studeerde economie en bedrijfseconomie in Utrecht. Al 3 jaar is hij actief in sociaal ondernemerschap. Eerst runde hij een multicultureel cateringsbedrijfje in Utrecht en liep hij stage bij ING. Maar in 2016 richtte hij Rebottled op en sinds dat moment heeft hij echt zijn passie gevonden. Dit jaar is hij verkozen tot 1 van de Duurzame Jonge koplopers van Nederland.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 390 projecten