afbeelding van Elsa
Elsa Ondernemer

Permanent Swap Shop

Een permanente plek, met veel ruimte, om de kleding die je niet meer draagt te ruilen en je koopzucht duurzaam te stillen.

De Fashionindustrie is een vervuilende industrie, niet de grootste maar wel een grote speler in het aandeel van milieuverontreiniging en Co2 belasting.

Wij consumenten willen kleding. Veel, en voor weinig. We kijken niet achter het kledingstuk naar de footprint die het achterlaat. We willen dat ook niet echt weten, dat zou onze kooplust en het koopplezier bederven. We sluiten liever onze ogen en als het erop aankomt wijzen we in de richting van de producenten of de overheid.

Ik doe hieraan mee. En ik heb hier genoeg van! Ik wil mijn kooplust en passion for fashion ergens kunnen botvieren waar ik me niet HOEF druk te maken over de footprint of de arbeidsomstandigheden van uitgebuite kinderen. Ik wil goedkope kleding, en veel, voor weinig! Maar ZONDER schuldgevoel!

En daar werd het idee geboren. Ik wil mijzelf, maar vooral ook heel veel andere mensen de gelegenheid bieden om onbeschaamd, veel (te veel) kleding te kopen ZONDER footprint, zonder schuldgevoel.

Ik wil een bewustwording teweeg brengen over de invloed die je als consument hebt op de mondiale footprint én een oplossing hebben voor onze shopping addicts die voor hen de keus voor milieuvriendelijk gemakkelijk, zelfs aantrekkelijker maakt dan voor nieuw en milieubelastend.

Ik wil een voorbeeld zijn van hoe het ook kan. Beter, leuker, goedkoper.

En vooral ook makkelijker! Makkelijker dan het afstruinen van Marktplaats of United Wardrobe en dan maar hopen dat je het past. Makkelijker dan 20 tweedehandswinkels aflopen in de hoop iets te vinden dat jouw smaak is. Een groot aanbod, voor ieder wat wils, dat moet de Swap Shop zijn!

 

Een kledingruilwinkel, Swap Shop. Een permanente locatie waar (in eerste instantie) vrouwen terecht kunnen voor het

- achterlaten van hun ‘oude’ kleding dat een duurzaam tweede leven krijgt

- ruilen tegen  ‘nieuwe’ items voor een eenheids-ruilprijs

- het kopen van tweedehands items

- op termijn het huren van kledingstukken met de mogelijkheid deze zo vaak te ruilen als zij willen

 

En dit is nog maar een begin, binnen dit concept zijn op termijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

 

Waarom?

Nieuwe kleding kopen is voor mij en voor heel veel anderen een bezigheid is die veel oplevert:

- Lekker gevoel als je iets tofs gescoord hebt

- Lekker gevoel als je in een mooie outfit loopt

Maar ook:

- Een grote hoeveelheid Co2

- Een grote hoeveelheid aan andersoortige vervuiling (bestrijdingsmiddelen, plastic, chemische middelen)

- Uitgebuite (veel te jonge) werknemers die lijden onder slechte arbeidsomstandigheden.

 

Door te ruilen skip je punt 3, 4 en 5. Die mogelijkheid wil ik mijzelf én heel veel anderen bieden!

 

De footprint van nieuwe kleding

 

Enkele voorbeelden van vervuiling door de fashion industry:

Zeer vervuilende katoenproductie met alle gevolgen van dien.

De chemische, vaak schadelijke kleurstoffen waarmee de stoffen gekleurd worden.

De fabricage van kunststof kleding en alle vervuiling die hiermee gepaard gaat, is er niet al veel te veel plastic in de wereld?!

De microdeeltjes kunststof die via onze wasmachines en het riool in onze zeeën belanden en daar een scala aan organismen doodt of ziek maakt.

CO2 uitstoot door fabrieken en vervoer.

En niet per se vervuilend maar ook gelijk maar meegenomen; de omstreden productieomstandigheden van stoffen en kleding.

 

 

Genoeg, redelijk algemeen bekende redenen om een hand op de knip te houden en bewuster kleding te kopen : Win win, geld uitsparen én en milieu sparen. Topidee!

Maar dat doen we niet… Why??

 

Minder kleding kopen, waarom doen we dat niet gewoon?

 

Eey, fashion needs to sell… Right? Dus is daar;

de veranderende mode,

de gelegenheidskleding,

de exclusieve kleding,

seizoenskleding,

en de allerergste, de de spotgoedkope kleding.

 

Daar overheen zitten tevens nog een aantal mooie (neuro)marketing strategieën die het ons steeds moeilijker maken om niet te kopen;

 

De spotgoedkope wegwerpkleding: we kopen met ons pijn-brein. Ja echt. De prijs van een artikel doet appél op het deel in ons brein dat (emotionele) pijn ervaart. Veel geld verliezen/uitgeven voelt als pijnlijk. Daarentegen; een artikel vinden dat (veel) minder kost dan dat wij hebben bedacht dat het zou moeten kosten = geen pijn = geen barrière meer. Geen weerstand dus... Kan ik vast wel een keer gebruiken => kopen, kost toch bijna niks.

FOMO - fear of missing out. Een welbekend fenomeen dat zich in het brein van vrijwel ieder mens afspeeld. Wat als dat paar schoenen in de sale net door iemand anders wordt gekaapt??

Onze van nature aanwezige hebzucht, iets hebben, krijgen, kopen, laat ons brein dopamine aanmaken. Ken je dat verhaal van die vrouw die het even niet meer zag zitten en daarom haar bankrekening in een middag leegshopte? Emotie-shoppen heet dat dus.. And it works too….lees hier meer

Om aanspraak te doen op onze FOMO en hebzucht zijn daar natuurlijk de etalages, de mailings, de aanbiedingen, black friday, de thuisgestuurde catalogussen, en de o zo irritante banners, prominent aanwezig in je Facebookpagina, of welke andere inkomsten-behoevende website. Overal, op elke nieuwe pagina, keer op keer dat ene paar schoenen dat je vorige week bekeken hebt. Zal ik dan toch…….?? Nu heb ik m’n salaris net gestort gekregen… De kracht van herhaling en de juiste timing, in één…

 

Laten we het kort samenvatten, de koopimpuls van de nietsvermoedende consument wordt op zoveel mogelijk manieren gestimuleerd.

 

“Een koopimpuls weerstaan wordt ons moeilijk gemaakt…”

 

De Swap Shop - oplossing voor vervuiling door koopzucht

Er is een nieuwe manier van kleding kopen nodig! Omdat wij (veel) dames veel te veel geld en wat mij betreft belangrijker, veel te veel vervuiling besteden aan onze kledij en toebehoren. En onze behoefte om te shoppen blijft…

 

Dit is waarom de Swap Shop nodig is:

Tweedehandskleding is hoe dan ook de duurzaamste optie als het om ‘nieuwe kleding’ gaat. Er is geen enkele productie meer voor nodig. Voor wie duurzaam wil shoppen is tweedehands de allerbeste optie. Swop-solution! Of Swopolution, dat klinkt ook mooi…

De Swapshop ligt in de trend van de circulaire economie waar veel mensen maar ook veel gemeenten naartoe willen.         Amore! Mi bolsa, tu bolsa!

De Swapshop (ruilend of kopend) voorziet in onze menselijke behoeftes (of verleidingen) maar dan milieuvriendelijk!    Ja! Die jurk kost haast niets! FOMO! Die is zo weg! Daar wordt je hebberig van. En zonder pijn in je brein óf in je portemonnee ga je met een tas vol kledij en een lijf vol dopamine de deur uit.. It can’t get any better!

 

Het concept van de Swap Shop verder toegelicht

Om het concept nader te verklaren begin ik met het vertellen over mijn persoonlijke ervaring met eerder georganiseerde kledingruils.

Inmiddels heb ik er zo’n 20 bij mogen wonen/hosten. Daar werkte het zo: je nam mee wat je had, en kwam terug met wat je wilde. Ofwel: geen regels omtrent hoeveelheden.

Bij alle 20 ruils (variërend van 5 tot 30 deelnemers) bleven er zakken vol kleding over. Gemiddeld komen mensen met twee tassen en gaan ze er met één weg. Iedereen heeft hetzelfde doel: met minder weggaan als waarmee ze kwamen, want, opgeruimd staat netjes. En het waren echt niet de kapotte kleren of de items die uit de mode waren die bleven liggen. Het waren voornamelijk items die toevallig niemand van de aanwezigen paste of echt leuk vond, of gezien had in de soms chaotische presentatie

 

Een aantal conclusies die ik hieruit kan trekken over het swappen:

Mensen komen met (veel) meer dan ze gaan

Mensen doen mooie, vaak (bijna) nieuwe (merk)items zomaar weg

Andere mensen vinden deze items wel leuk/passen ze wel

Het is onwijs leuk om iemand anders blij te maken met mijn oude kleding

Het is onwijs leuk om door de kleding te snuffelen en alles zo maar mee te mogen nemen wat je leuk vind (zo neem je dat ene bloemenjurkje toch maar mee wat je anders niet gekocht zou hebben maar wat een maand later je lievelingsjurk wordt. Waar gebeurd)

 

Ik verwacht in mijn Swap Shop ditzelfde.

 

Dus dit is het basisidee (lees ‘uitbreidingsmogelijkheden’ voor meer ideeën)

Je neemt je ‘oude’ kleding, schoenen, tassen of accessoires mee naar de Swapshop. Gekeken wordt naar het volume.

Je neemt maximaal hetzelfde volume aan ‘nieuwe’ items mee uit de Swapshop.  

Eerste uitgangspunt is dames items. Omdat hier de grootste doelgroep ligt.

Onbeperkt ruilen voor een richtprijs van €15,-

De overgebleven kleding vormt voldoende buffer voor de losse verkoop van items. Zo blijft de winkel rendabel.

 

 

Uitbreidingsmogelijkheden van de swap-shop op langere termijn

 

Kinder/mannen afdeling

De uitbreiding naar kinderkleding is een logische volgende stap. Het idee blijft daarbij hetzelfde. Of er ook behoefte is aan een mannenvariant zou ik eerst moeten onderzoeken. 

De merkenafdeling

Ik begrijp dat je je dure merkitems, ook al draag jij ze niet meer, misschien minder snel naar de swapshop zult brengen. Je weet immers niet wat je ervoor terug zult vinden wanneer je ze ruilt en misschien brengen ze nog wel geld op als je ze zelf verkoopt. Dat is jammer want hoe mooier en breder het aanbod kleding, hoe meer mensen de Swap Shop zal trekken. Daarom: de merkenafdeling. Alleen voor A merken. Hier werkt het ruilconcept anders.

Het gaat op basis van waarde: een zo goed als nieuwe Chanel jas levert je bijvoorbeeld 5 ruilpunten op, een levi jeans 1. Op deze manier krijg je ook voor jouw merkspullen weer iets van waarde terug. Ik zou ook werken met tegoedbonnen om het aanbod te laten groeien, vind je niets, dan mag je een andere keer terugkomen en je ruilpunten dán inleveren.

De ruilprijs zal hoger liggen. €25 denk ik nu aan. De kans dat hier ‘overschot’ ontstaan acht ik kleiner.

De items zullen in eerste instantie daarom dan ook niet voor de losse verkoop zijn maar alleen voor ruil (reden meer om ‘ruiler’ te worden van de Swapshop).

Ook hier is op termijn een apart huurabonnement op toe te passen. Ik zou eerst moeten kijken wat het aanbod is maar een abonnement van €25 per maand voor 5 items lijkt mij een prima prijs bij een aardige collectie.

Dit zal een andere doelgroep aantrekken en binden aan het Swap concept

 

Misschien nog belangrijker, hoop ik hiermee de aankoop van betere kwaliteit kleding te stimuleren in plaats van de ‘goedkope ‘wegwerp items van tegenwoordig. Als je meer uitgeeft aan een broek in de wetenschap dat je hem later ook weer kunt ruilen voor een ander mooi merk item, zal dat hoop ik een stimulans zijn om voor kwaliteit te gaan in plaats van voor kwantiteit. In mijn ideale wereld begint hier de omkeer naar steeds meer bewuste fashion aankopen.

 

Er is nog zo veel meer mogelijk

- een ruil-bus of een ruilparty op locatie - een drive in ruil zeg maar.

- een tweede of derde vestiging. Ik denk dat dat zomaar tot de mogelijkheden behoord.

- als het lukt om een groot pand te betrekken kunnen er ook arrangementen worden bedacht, een middag ruilen met vriendinnen, vrijgezellenfeestjes met taart, koffie champagne.

- Verkleedpartijtjes, best-dressed contests (de beste outfit samengesteld uit geruilde kleding wint), of outfit van de maand gekozen uit instagram inzendingen, etc etc. Er is ZO VEEL LEUKS te bedenken!!

 

Restanten verwerken

Ook dat kan duurzaam! Bijvoorbeeld: naaien is weer in! Het is een kwestie van een paar hobbyisten, of een fijne sociale werkplaats vinden die de restanten of kapotte kleding wil verwerken in nieuwe tasjes, sieraden, poetsdoekjes etc. Deze items kunnen natuurlijk ook weer verkocht worden in de winkel of t.z.t. een webshop!. Of als ik dan toch groots aan het denken ben, een atelier IN de Swap Shop waar designers nieuwe fashion maken van gebruikte items, of de items op maat maken. Of misschien zijn er ook afnemers te vinden voor de stofjes alleen (een driftige quilter ofzo..) Is er te veel, dan gaat het naar een recycle bedrijf. In ieder geval niet in de prullenbak!

 

Ruilen, niet meer (nieuw) kopen! Stil je shopverlangen maar doe het duurzaam en milieuvriendelijk!

En daarbij, leuker of goedkoper dan dit kan niet!

Love Fashion, Love the Earth, Love yourself

afbeelding van Elsa
Elsa Ondernemer

32 jaar, net mijn baan opgezegd bij een groot, commercieel uitzendbureau omdat ik de passie miste. Ik wil werken aan een mooiere, gezondere, schonere wereld! Net als veel vrouwen ben ik ergens een beetje shopverslaafd. Wonende in het centrum van Den Haag passeer ik de vele etalages en laat ik me meer dan eens per week verlijden een kledingwinkel binnen te gaan. Eenmaal binnen zie meer dan eens wel iets ‘handigs’, iets ‘uitzonderlijk moois’, iets ‘praktisch’ of iets dat ik echt best wel ‘nodig heb’. En is het niet in de etalage, dan is het wel in mijn mailbox, in mijn brievenbus of in een van de vele vervelende online banners waarin ik iets ‘aantrekkelijks’ zie. Ieder half jaar, als ik weer met twee overvolle bigshoppers vol naar een kledingruil vertrek, moet ik concluderen dat ik ondanks mijn goede voornemen (nu echt minder én bewuster kopen), wéér te veel ‘slechte’ kleding heb gekocht. Soms niet eens echt mooi, of niet eens de goede maat! Waarom doe ik dat toch steeds?? Ja, mijn zwakke punt is kleding. Ik zie er graag leuk, verzorgd, netjes, casual-chique of juist zakelijk-stoer uit. Het is maar net hoe mijn bui is, of het weer, of de tijd van de maand, het jaar. Ik heb altijd wel een reden voor de aanschaf van een nieuw kledingstuk. Het is ook gewoon zo leuk en lekker om iets nieuws te kopen en aan te hebben. Het gevolg: uitpuilende kledingkasten en (bijna) ongedragen kledingstukken. En een knagend geweten.. Want ik heb ze gezien, de documentaires over de vervuiling en arbeidsomstandigheden van de ‘fashion industry’. Ik was het toch, die om het milieu gaf? Om de aarde? Om alle levende wezens en botanica? Gezondheid, biologisch, onbespoten, bijen redden, Co2 beperken, groene energie, minder vlees, bewust gevangen vis, kokosyoghurt, havermelk, GMO’s verbannen, e-stoffen ontcijferen en weet ik het wat allemaal nog meer.. Dat was ik…. Toch? “Ja” wil ik antwoorden. Maar ik voel me hypocriet. Want alles wat ik doe, doe ik teniet met mijn drang naar nieuwe kleding… En erger, het eraan toegeven. Waarom en hoe anders? De Swap Shop is wat mij betreft het antwoord op mijn vraag én op mijn behoefte. Swap till you drop, no need to stop Elsa Verhoeven

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 369 projecten