afbeelding van Guido
Guido Ondernemer

Moyee FairChain Coffee – EVERY SIP COUNTS!

Radicaal goede koffie - met een radicale impact.

Wij gaan voor 50/50

Stel... Je wilt de koffie wereld op zijn/haar kop gooien en eindelijk zorgen dat de koffie keten eerlijk wordt. Waar begin je dan? In het geboorteland van de koffie natuurlijk. Dit betekent dat wij onze revolutie in Ethiopië moesten beginnen. En: Ethiopië heeft een FairChain revolutie nodig. Want nu ontvangen de koffieproducenten bodemprijzen voor hun bonen. Hoe weinig? Slechts 2% van de toegevoegde waarde in jouw kop koffie blijft achter in Ethiopië. De andere 98% wordt toegevoegd in het Westen waar de koffie wordt gebrand. Ons business model is gebaseerd op een 50/50 filosofie: alle waarde die we creëren in de koffieketen zou eerlijk gedeeld moeten worden met de landen die de koffie verbouwen. In het geval van FairChain betekent dat: Ethiopische koffie branden en verpakken in Ethiopië in plaats van in het Westen, waarmee zij drastisch hun verdiencapaciteit verhogen en hun behoefte aan ontwikkelingshulp verminderen – en hopelijk uiteindelijk wegnemen.

In 2013 begonnen we als jong, onbevangen en idealistisch koffiemerk met een volledig nieuwe – en radicaal eerlijke – propositie: FairChain. Zie FairChain als Fairtrade 2.0. Moyee FairChain Coffee gaat een grote stap verder dan Fairtrade. In plaats van simpelweg meer betalen aan de boeren (wij betalen hen 20% boven de marktprijs), stellen we hele koffiegemeenschappen in staat om meer te profiteren door lokaal te branden en verpakken. In de koffiewereld is dat waar de echte waarde wordt toegevoegd – in de branderij verdriedubbelt de koffiewaarde.

De wereld veranderen! Waarom koffie?

“Een merkwaardige tegenstelling is dat het koffieproducerende landen onmogelijk wordt gemaakt zelf - voldoende - geld uit koffie te verdienen, terwijl 90% ontwikkelingshulp ontvangt,” zegt Moyee founder Guido van Staveren van Dijk. “Voor Ethiopië is dat zelfs zo’n 4 miljard dollar per jaar, 5 keer meer dan de koffie-opbrengst. Wij geloven heilig in trade over aid. Door een land in staat te stellen zelf geld te verdienen aan haar #1 exportproduct, kunnen we ontwikkelingshulp aanzienlijk beperken.”

Welke impact hebben we al gemaakt?

1 mei 2017 is een speciale datum is de annalen van de FairChain geschiedenis. Toen ging namelijk Moyee's eerste crowdfunding campagne live, om binnen 48 uur (!) helemaal vol te lopen, met 288 funders en € 250.000 aan kapitaal, om de koffie-oogst te financieren van onze boeren in Limu, Ethiopië.

Momenteel zijn wij hard aan het werk om onze nieuwste crowdfunding campagne op poten te zetten. Houd onze kanalen dus goed in de gaten om zo jou plekje in onze community te claimen.

Nu zijn we ruim twee jaar verder en kunnen we met trots zeggen dat we samen met onze crowd en de boeren een geweldige eerste oogst hebben beleefd. Een goede prijs voor de boeren (+65% boven de lokale standaard) en 60.000kg mooie boontjes klaar om te branden in onze FairChain branderij in Addis Ababa.

Wat ging hieraan vooraf?

In 2015 hebben we onze belofte ingelost en een industriële koffiebranderij naar Westerse kwaliteitsnormen geopend in Addis Ababa, Ethiopië. Sindsdien heeft onze Probat brander met een capaciteit van 500kg/uur (aka Mr. Probat) vele duizenden kilo’s koffie geproduceerd, zowel voor de Ethiopische als voor de exportmarkt. Oftewel, we beginnen niet vanaf nul. Dit zijn enkele van de belangrijkste mijlpalen van de laatste 3 jaar:

Economisch Impact

  • Sinds 2013 hebben we meer dan 40 miljoen kopjes koffie verkocht
  • We hebben 46 hoogwaardige banen gecreëerd in Ethiopië en onderhouden grofweg 600 banen in de koffieketen;
  • We betalen 20% premie aan onze koffieboeren – dat is zo’n 80 euro bovenop de 400 euro die een boer gemiddeld verdient per jaar (voor 150kg koffie);
  • We leveren koffie in Nederland, Ierland, Frankrijk, Finland, Engeland, Duitsland, Polen, Denemarken en Ethiopië;
  • We tekenden een fors contract met Maas International om FairChain koffie naar grote bedrijven, ziekenhuis en universiteiten te brengen. Daarnaast zijn Van Lanschot, Olympia en Crown Plaza een aantal van de namen die Moyee drinken en impact maken.

Sociaal Impact

  • 48% van ons team in de branderij is vrouw, dat is behoorlijk baanbrekend in deze door mannen gedomineerde industrie;
  • Jose Mollura, onze meester-brander, traint Ethiopische brander Ababech Abegaz om de eerste vrouwelijke meester-brander van Afrika te worden;
  • We hebben de eerste ISO 9001 gecertificeerde branderij in Ethiopië;
  • Het FairChain Farming programma verbindt jou met onze 350 Ethiopische boerenfamilies in Limu, Ethiopië;
  • Door B Corp werden we uitgeroepen tot 'Best for Communities' in 2018.

Milieu Impact

  • Intensief trainingsprogramma ism met Wageningen Universiteit gericht op optimale biodiversiteit en koffie-opbrengst.
  • Runner-up Duurzaamste Amsterdamse MKB’er 2016;
  • We introduceerden een sustainable farming roadmap voor onze FairChain boeren (zoals DIY composting).

1 Million Tree Revolution

Na onze 1 million cup revolution zijn wij nu met onze 1 million tree revolution begonnen. Vanuit de wetenschap dat armoede ontbossing veroorzaakt (voor het verkopen van hout en creeeren van landbouw grond) en dat ontbossing klimaatverandering versneld, zijn wij begonnen met het planten van 1 miljoen koffiebomen. Door het verbinden van de consument (jullie) en de producent (de boer) door middel van een nieuw Blockchain platform, geven wij onze klanten de mogelijkheid om de boer te ondersteunen. Dit kan door de boer een fooi te geven in de vorm van een nieuwe koffieboom. Deze boom levert 10 euro extra omzet op voor de boer en neemt 25kg co2 op uit de atmosfeer. 

Moyee FairChain groeit hard

De laatste drie jaar heeft Moyee zijn FairChain model actief naar nieuwe markten en kanalen gebracht. In 2015 had het bedrijf een omzet van bijna € 1 miljoen, voornamelijk op basis van verkoop in Ethiopië en Nederland. Tot op heden heeft Moyee bonen gebrand voor ruim 26 miljoen kopjes koffie.

“Wij zijn een inclusief bedrijf”, zegt van Staveren. “We hebben mensen nodig die intrinsiek gemotiveerd zijn om samen met ons op een radicale manier de productie, distributie en financiering van koffie te veranderen.”

Ben jij dat? Ga naar moyeecoffee.com. Join the revolution en make every sip count!

 

afbeelding van Guido
Guido Ondernemer

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 299 projecten