afbeelding van Babette & Renate
Babette & Renate Ondernemer

Mowgli Market Plant-Based Foods

The Mowgli Burger - een volledig plantaardig concept dat een alternatief biedt voor de vleesburger

Introductie

Mowgli Market richt zich op het meer toegankelijk maken van plantaardig voedsel.  Dit doet zij o.a. door het creëren van nieuwe food concepten zoals “Mowgli Market’s Plant-based BBQ Bags” en “The Mowgli Burger”. Tevens richt zij zich op het stimuleren van publieke bewustwording van de impact van van onze voedselkeuzes, bijvoorbeeld met “Mowgli’s Impactograph”, een Infographic die je de ecologische voetafdruk van onze plantaardige producten in vergelijking tot dierlijke producten laat zien.

Mowgli's Master Plan

Het streven is om een volledig veganistisch supermarktconcept met ondersteunende horeca op te zetten met een eigen lijn aan producten. Zo wil Mowgli Market consumenten in staat stellen om zonder moeite een positieve impact te hebben op de wereld met hun dagelijkse boodschappen.

We werken toe naar de opening van onze pilot store “Mowgli Market Plant-based Café & Grocery” in januari 2019. In de pilot store gaan we niet alleen producten aanbieden, maar ook menseninspireren met maaltijd ideeën om een smakelijke en verantwoorde maaltijd op tafel tezetten. De ingrediënten worden in de winkel overzichtelijk bij elkaar gepresenteerd, samenmet een inspirerende receptenkaart. Voor de mensen die geen zin of tijd hebben om zelf tekoken hebben we vers gemaakte, verrassende ready-to-go snacks en meals. De pilot storekan omschreven worden als een eetwinkel met klein eet café waar gemak en impact maken centraal staan! Na een succesvolle opening van de pilot store gaan we uitbreiden tot een volledig supermarktconcept zodat je bij Mowgli Market al je boodschappen kunt halen. 

Mowgli Market laat je bovendien zien wat de impact is van de boodschappen die je bij onsdoet. Wie verdiend hieraan? Wat is de voetafdruk van het productieproces? Zo wordenproducenten gemotiveerd om duurzamer te produceren en consumenten gestimuleerd ombewuster boodschappen te doen.

Doelgroep

Onze doelgroep is de bewuste consument. Niet alleen veganisten en vegetariërs, maar ook flexitariërs. Er bestaat een grote groep consumenten die graag wat minder vlees wil eten en er best voor open staat om wat vaker plantaardig te eten maar het toch lastig vind om dit toe te passen. Mowgli Market helpt deze mensen graag op weg. 

First things first

Voordat het zover is richt Mowgli Market zich nu eerst op het opschalen en verbeteren van de productie van The Mowgli Burger die we nu al op kleine schaal aan restaurants en cateraars verkopen. De verkoop zal aangevuld worden met directe verkoop aan consumenten met een stand op beurzen/fesitvals, en later via het “Mowgli Market Plant-Based BBQ Food Truck” concept en uiteindelijk via de pilot store in Rotterdam. 

Als je kijkt naar de gehele levenscyclus van ons voedsel dan zit de grootste impact in "het soort voedsel" dat we eten (plantaardige vs dierlijke producten). Daarom is dit onze focus. Daarnaast vinden we andere aspecten van duurzaamheid ook belangrijk en zijn wij altijd bezig met doorontwikkelen om ons concept zo duurzaam mogelijk te maken. Zo maakten wij bij de levering van Mowgli's Plant-based BBQ bags gebruik van biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal.  Ook werken we met zo veel mogelijk biologische producten en zodra dit voor ons haalbaar is willen we The Mowgli Burger gecertificeerd biologisch maken. Zo zullen wij altijd verder blijven ontwikkelen om ons concept zo duurzaam mogelijk te maken. Op dit moment doen wij tevens onderzoek naar de mogelijheden om de productie van The Mowgli Burger circulair te maken. 

The Mowgli Burger wordt met de hand gemaakt en is een gezonde burger bomvol proteïne. Door een proces van fermentatie heeft de burger een hele bijzondere smaak. De stevige patty is gemaakt van vier verschillende soorten biologische bonen: rode kidneybonen, zwarte bonen, groene erwten en kikkererwten afkomstig van coöperatieve en biologische groothandel de Nieuwe Band.  Na een tweedaags fermentatieproces worden de burgers een dag gemarineerd in een traditionele Indonesische marinade. In combinatie met Mowgli’s bieten basilicum mayonaise is dit een unieke smaaksensatie. 

Waarom beginnen we hier mee? Om zoveel mogelijk mensen over de drempel naar een plantaardige levenstijl te krijgen kunnen we die drempel het beste wegnemen. Zo beginnen we met iets herkenbaars maar toch vernieuwends. We willen met de burger laten zien wat wij in huis hebben en vooral duidelijk maken hoeveel goede impact je kunt maken door te kiezen voor plantaardig. Daar hebben we Mowgli's Impactograph voor. Wist je bijvoorbeeld dat je 1,6 kg CO2 en 1200 liter bespaard als je jouw rundvlees burger vervangt door The Mowgli Burger? En beeld je dan eens in wat we samen teweeg kunnen brengen met Mowgli Market's Plant-based Café & Grocery!

afbeelding van Babette & Renate
Babette & Renate Ondernemer

Mowgli Market bestaat uit Babette Fonkert en Renate Schellekens. Babette is afgestudeerd in China Studies en Milieu en Resource Management waarbij zij onderzoek deed naar een duurzamer voedselsysteem. Renate is een ontzettende creatieveling en gedreven ondernemer. Met Mowgli Market willen wij de plant-based food revolution in Nederland versnellen.

Update

Kom onze burger proeven op VegfestNL!

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 390 projecten