afbeelding van Jelle
Jelle Ondernemer

Monteur Op Afstand

Wasmachine kapot? Skype een monteur!

Voor een wasmachine reparatie hoeft de monteur niet altijd langs te komen. De ervaren monteurs die zijn aangesloten bij Monteur op Afstand helpen  je eerst 'op afstand'; via Skype, FaceTime. Maar bellen kan natuurlijk ook. Zo voorkom je dat een monteur langs komt voor een probleem die je eenvoudig zelf kunt oplossen of als de wasmachine echt niet meer te maken is. En als de monteur toch langs moet komen, kan je direct een afspraak maken.

Met je smartphone of tablet laat je aan de witgoedmonteur zien wat het probleem is met bijvoorbeeld de wasmachine. De monteur kijkt online mee. Met de aanwijzingen van de monteur, onderzoek je samen het probleem. Zo wordt duidelijk wat de oorzaak en de oplossing is. Eenvoudige problemen kan je direct met aanwijzingen van de monteur oplossen. In andere gevallen geeft de monteur aan wat de kosten van reparatie of vervanging zijn. Kies je voor reparatie door de monteur, dan kan je direct een reparatie-afspraak maken.

De beslissing een defect witgoedapparaat te laten repareren of vervangen vinden consumenten lastig. Dit blijkt uit onderzoek door de consumentenbond (Consumentengids oktober 2012). De voorrijkosten, die kunnen oplopen tot €60, spelen hierbij een belangrijke rol. Dit kan er toe leiden dat witgoed onnodig vervangen wordt.

Door het witgoed-onderzoek online te doen, hoef je geen rekening te houden met voorrijkosten in de afweging voor reparatie of vervanging. Hierdoor kan je een betere beslissing maken en voorkom je onnodige vervanging.

Het idee voor MonteurOpAfstand.nl is ontstaan na problemen met mijn wasmachine en cv ketel. Beide apparaten waren behoorlijk op leeftijd en de voorrijkosten waren een drempel om de monteur te laten komen. ‘Dat is het niet waard, dan kan ik beter een nieuwe kopen’. Op internet gekeken of ik het probleem zelf kon oplossen. Ik vond heel veel informatie over defecten en reparatie-adviezen, maar betrouwbaarheid van deze informatie was onduidelijk.

Vervolgens las ik het voorpagina artikel in de Consumentengids (oktober 2012): Wasmachine stuk? Repareren of vervangen. Conclusie was dat consumenten moeite hebben met de reparatie vervang-beslissing. Dit was  het zetje dat ik nodig had om MonteurOpAfstand.nl te starten. 

Ons technisch advies heeft inmiddels al honderden klanten geholpen

Inmiddels hebben we al honderden adviezen gegeven voor reparaties van wasmachines, vaatwasser, wasdrogers en ander witgoed. Een aantal ervaringscijfers:

  • 30% van de problemen is eenvoudig zelf op te lossen met onze tips, 30% krijgt advies een nieuw apparaat te kopen en voor de resterende 40% komt de monteur langs om het witgoed te repararen.
  • 80% van onze klanten is vrouw
  • 85% vraagt om advies over repareren of vervangen, 10% wil direct een afspraak, 5% wil alleen tips om het zelf te maken.

Verbeteringen

Om klanten nog beter te helpen geven we naast het persoonlijke techische advies ook informatie op onze website

  • top 10 wasmachine problemen met tips om eenvoudige problemen zelf op te lossen en een indicatie van kosten als de monteur langskomt
  • repareren of nieuwe kopen - wijzer. Een handige online hulpmiddel die in 2 stappen advies geeft of je wasmachine het nog waard is te (laten) repareren of dat je beter een nieuwe kunt kopen.

Kortom nog meer mogeljkheden om bij een defecte wasmachine onnodige vervanging of voorrijden te voorkomen. 

Hulp van de community

De grote uitdaging is om tegen lage kosten nieuwe klanten te krijgen. De kenmerken van onze dienstverlening is dat klanten niet snel 'herhaal' aankopen doen. De wasmachine moet weer stuk zijn, voordat er advies nodig is. Dat betekent ook dat het marketing budget voor een nieuwe klant laag is.

Ik ben op zoek naar andere (lees goekope) manieren om nieuwe klanten te krijgen. Ideeen hiervoor zijn meer dan welkom!!

afbeelding van Jelle
Jelle Ondernemer

Hi, ik ben Jelle Hylarides, oprichter van Monteur op Afstand. Toepassen van technologie is mijn passie. Dit project ben ik begonnen, nadat ik na lang speuren op internet mijn cv-ketel eenvoudig kon maken. Dat moet toch makkelijker kunnen. Het leuke aan het project vind ik dat het een win is voor de consument, monteur en milieu!

Update

Wasmachine kopen of repareren? Voor de consument is dit een lastige keuze. Om dit makkelijker te maken hebben we een handig online hulpmiddel ontwikkeld: Een wijzer die in 2 stappen advies geeft. Aan de hand van het merk, aanschafprijs, leeftijd en aantal wasbeurten, wordt de waarde van de wasmachine bepaald en advies gegeven. Weet je het daarna nog niet zeker? Dan geven onze monteurs uiteraard persoonijk technisch advies via telefoon of skype.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 390 projecten