afbeelding van Merel
Merel Ondernemer

LegBank

Met LegBank brengen wij kwalitatieve orthopedische zorg naar kwetsbare mensen in een laag-inkomensland.

Onze missie

Onze missie is dat elk persoon dat een been mist eenvoudige toegang tot hoge kwalitatieve en betaalbare protheses heeft, zonder pijn loopt en volwaardig onderdeel kan uitmaken van de samenleving.

Hoe gaan we dat waarmaken?

Onze oplossing heet LegBank. "LegBank" bestaat uit drie onderdelen;

  1. Een product, de Majicast, waarmee je snel en op geautomatiseerde wijze een comfortable koker kunt maken
  2. Een franchise-formule om orthopedische zorg naar het platteland te brengen
  3. Een app voor prothesemakers om patient-tevredenheid te kunnen monitoren, en om zorg te professionaliseren.

Hoe werkt het product precies?

Met behulp van de Majicast kan iemand een prothesekoker maken zonder hiervoor zijn handen te gebruiken. De koker is het belangrijkste onderdeel van een prothese, het verbindt de prothese met de stomp en een goede pasvorm is essentieel om geen pijn te ervaren. 

Eerst wordt er gips rond de stomp van de patient gedaan. Daarna integreert de patient zijn stomp in een cilindervormig apparaat, een soort van 'tank'. Hierin zit water en een membraam dat ervoor zorgt dat de stomp met gips droog blijft. Normaliter wordt een prothese zittend aangemeten. Bij de Majicast daarentegen verplaatst de patient zijn volle gewicht op het apparaat en simuleert de patient alsof hij op zijn uiteindelijke prothese staat; hierdoor en door de druk van het water vormt zich de perfecte pasvorm. Het voordeel is dat er geen testkoker gemaakt hoeft te worden, een proces waar patient en protehesemaker nu veel tijd aan verliezen. Na een paar minuten -gips droogt vrij snel- haalt de patient zijn stomp uit de Majicast. Deze moet dan nog even uitharden. Deze mal van gips wordt gevuld met gips en zo ontstaat de replica van de stomp. Hieroverheen wordt een speciaal soort plastic gedaan, en zo ontstaat de koker.

Het basis van het product is bedacht in Strathclyde University en is in het afgelopen jaar doorontwikkeld tot een marktklaar productie door ontwerpbureau reggs. Het uiteindelijke doel is om geen gips meer te hoeven gebruiken en met een een materiaal van natuurlijke vezels in 1 keer de koker te kunnen maken. Dit wordt 'direct casting' genoemd. Het prototype is inmiddels gerealiseerd door de universiteit.

 

Met betrekking tot de franchise formule en app:

In ons onderzoek in Colombia en andere opkomende economien, leerden we dat klinieken zich in deze landen met name in grote steden bevinden. Patienten moeten hierdoor vaak weken op reis. Iets dat vaak niet mogelijk is ivm gezin, werk of wegens gebrek aan geld om de reis te kunnen bekostigen. Een ander inzicht dat we opdeden is dat opgeleide prothesemakers vaak alleen kennis hebben van het maken van ortheses/protheses, maar niet van de niet aan zorg gerelateerde activiteiten (beheer van voorraad, financieen, protocollen ivm de certificering van een kliniek, marketing, zoeken patienten via ziekenhuizen/ aantrekken van contracten met zorgverzekeraars als deze aanwezig zijn, vinden van startkapitaal, etc). Onze 'franchise-formule' helpt prothesemakers met deze activiteiten. Zo dragen we bij aan het decentraliseren van prothetische zorg.

Dit is trouwens niet alleen een probleem in Colombia; De World Health Organisation schat dat er 30 miljoen mensen in ontwikkelingslanden wonen die slechte toegang tot orthopedische zorg hebben. 

Daarnaast zagen we dat kleine prothesemakers hun administratie veelal manueel bijhouden. Ze moeten voor de overheid wel 13 formulieren per patient invullen. Dit kost tijd, de papieren worden nat, raken soms zoek. De app helpt hen om dit stuk te professionaliseren, en minstens net zo belangrijk, patient tevredenheid te monitoren. 

Plan van aanpak

  • MAJICAST. We hebben inmiddels drie verschillende soorten prototypes Majicasts ontworpen, een samenwerking tussen de Universiteit in Strathclyde, en ontwerpbureau Reggs. In mei 2016 is het gedemonstreerd in Colombia en in mei 2017 heeft het product op de grootste orthopedische beurs wereldwijd gestaan; de ISPO in Zuid Afrika. Naar aanleiding hiervan komen geregeld mails binnen van geinteresseerde prothesemakers. De allerlaatste Majicast wordt momenteel getest in Engeland en in Nederland, om het helemaal marktklaar te maken. Eind 2018 willen we een pilot plaats laten vinden met 5 orthopedische centra in Colombia (die we heel nauw begeleiden en waarvan we input krijgen over het product en klantgebruik/ervaring).
  • FRANCHISE FORMULE. We hebben heel hard gewerkt om alle voorbereidingen te treffen om 1 pilot-kliniek te kunnen openen. De Colombiaanse wet is vrij streng op het internationaal zenden van geld, dus momenteel zitten we in de due dilligence fase van de bank, en verwachten we half Augustus het geld op te kunnen sturen dat als startkapitaal nodig is om de deuren te kunnen openen!
  • APP. er is een medische app gebouwd. Dit is een prototype die getest is in drie klinieken in Bogotá, Colombia. De respons is zeer positief. We zoeken nu naar financiering om een app te maken die in de markt gezet kan worden. 
afbeelding van Merel
Merel Ondernemer

Dankjewel voor jouw interesse in LegBank! Mijn interesse in orthopedische zorg is gerelateerd aan mijn ervaring in Colombia, waar ik in 2003 en 2006 woonde. Ik werkte daar voor een micro kredietbank en zette een theaterstuk op met straatkinderen en voormalig kindsoldaten. Zo ontdekte ik dat er veel mensen waren die geen toegang tot een kwalitatieve prothese hadden. Vervolgens heb ik in Frankrijk sciences politiques gestudeerd, in Marokko op de Nederlandse ambassade gewerkt, en ben ik uiteindelijk in Nederland gaan werken voor een organisatie die sociale ondernemingen opzet in opkomende economieën; ProPortion. Zo ontstond het idee om door middel van sociaal ondernemerschap een passende oplossing te zoeken voor het feit dat er wereldwijd zoveel mensen (30miljoen) geen toegang hebben tot kwalitatieve orthopedisch zorg. Zo is LegBank ontstaan. Bij het ontwikkelen van onze producten/diensten denken we altijd vanuit de gebruiker. Dit helpt ons om 'klantgericht te denken' en altijd te bedenken of een idee financieel en technisch haalbaar is, en of er een markt voor het product is.

Winnaar ASN Bank Wereldprijs

van het jaar 2015

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 450 projecten