afbeelding van Mariska & Miron
Mariska & Miron Ondernemer

KRANG

Kleding voor young-professionals duurzamer ontwerpen + produceren: kleding is multi-draagbaar, zodat we efficiënter omgaan met grondstoffen

KЯANG is een nieuw duurzaam kledingmerk en is dialect voor binnenstebuiten, tegendraads, andersom, eigenwijs en/of onlogisch. Met onze kleding gaan we in tegen de huidige (fast-fashion) manier van kleding dragen omdat:

1) Onze kleding namelijk altijd op twee of meerdere manieren draagbaar is (achterstevoren en/of binnenstebuiten), waardoor we efficiënter met onze grondstoffen omgaan;

 2) Wij gebruik gaan maken van duurzame materialen (denk bijvoorbeeld aan tencell, organisch katoen of gerecycled polyester/katoen);

3) Wij een transparante keten hebben en onze kleding eerlijk gemaakt gaat worden in Izmir (West-Turkije). De farbiek waar de kleding en de stoffen gemaakt gaan worden is GOTS gecertificeerd. Wij hebben niet direct invloed op de hoogte van de lonen in deze fabriek, maar krijgen daar wel inzage over. Hierdoor kunnen wij een transparante productie keten waarborgen (en uiteraard gaan wij niet met deze partner in zee als wij het niet eens zijn met de lonen). Daarnaast komt op onze kledingstukken een QR-code in het label, of een handtekening van degene die het kledingstuk maakt, zodat jij kan zien wie daadwerklijk jouw kledingstuk heeft gemaakt;

4) Wij niet met de trends meegaan, maar gaan voor een tijdloos, maar stijlvol design. Daarnaast kan je door onze kleding aan te schaffen een capsule wardrobe creëren, waarmee je eindeloos kan combineren (zie foto voor voorbeeld);

5) In de toekomst willen co-creatie met onze klanten: we willen de mogelijkheid bieden dat klanten zelf de kleuren voor de binnen- en buitenkant kunnen kiezen. Zo hecht de klant meer waarde aan het kledingstuk, dit zorg voor minder waste.Zelf hebben wij ervaren dat het kopen van slow fashion in de stijl 'business chique' nog steeds een uitdaging kan zijn. Daarom designed KRANG kleding voor young professionals. Het leven van young professionals is vaak afwisselend: van zaterdag op een festival naar maandag in een vergadering. Daarom is al onze kleding multi-draagbaar zodat je dezelfde kleding kan dragen en stijlen voor meerdere gelegenheden. Eerst willen wij ons richten op vrouwen, als dit een succes is willen we ook kleding gaan ontwerpen voor mannen. We streven naar een circulair business model en willen het mogelijk maken dat onze klanten, indien ze gekochte kleding van KRANG niet meer hoeven, aan ons terug kunnen sturen in ruil voor een kortingsbon. Vervolgens willen wij kijken of het dan nog herverkoopbaar is op onze 'pre-loved' sectie via de website, zo niet dan laten we dit recyclen door een aangesloten partner.

Daarnaast gaan we het liefst gebruik maken van gerecycled katoen, maar na enig onderzoek zijn we erachter gekomen dat het lastig is om hier direct mee te beginnen (qua kosten en technologische ontwikkelingen). Gerycycled katoen is vaak nog niet van hoge kwaliteit. Voor ons is kwaliteit, naast milieu impact en goede werkomstandigheden, één van de aspecten van duurzaamheid. Het lang gebruik maken van je kleding is voor ons dan ook een must. Om deze reden maken we namelijk gebruik van tijdloze modellen, en gaan we niet mee met trends. De stoffen die we wél gaan gebruiken zijn in ieder geval GOTS gecertificeerd. Waarschijnlijk wordt de stof een combinatie van gerycycled polyester en biologisch katoen. 

Toelichting foto: dit zijn de eerste drie samples die wij gemaakt hebben. Met 3 items van KRANG kan je dus 16 verschillende outfits maken. 

afbeelding van Mariska & Miron
Mariska & Miron Ondernemer

Wij, Miron en Mariska, zijn sinds april 2019 gestart met KЯANG. Wij hebben elkaar ontmoet op onze master Sustainable Entrepreneurship aan de Rijksuniversiteit Groningen. In onze ogen kan kleding op een veel betere manier ontworpen, geproduceerd en gedragen worden. Vroeger werd dit namelijk ook gedaan toen de noodzaak er was vanwege textielschaarste. Kleding werd toen omgedraaid wanneer dit verkleurd of kapot was. De vaak nog goede binnenkant kwam aan de buitenkant. Wij zijn van mening dat de noodzaak er nu weer is, maar nu gedreven wordt door de impact van de fast-fashion industrie. KЯANG is daarop het antwoord.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 322 projecten