afbeelding van Koen
Koen Ondernemer

Giving Platform

Maak en stuur verrassingspakketten via internet naar mensen die door een zware periode gaan

Wat is de Giving Platform?

Bij de Giving Platform kijken we gezamenlijk om naar de kwetsbaren binnen onze samenleving. Het initiatief maakt het mogelijk dat iedereen via internet zelfgemaakte verrassingspakketten kan opsturen naar individuelen die zijn gevlucht en geen huis meer hebben, die verkeren in extreme eenzaamheid, door ziekte geïsoleerd dreigt te raken, slachtoffer is geweest van huiselijk geweld, of verkeert in armoede. Door het ‘geven aan een vreemde’ zeer makkelijk, persoonlijk, en zichtbaar te maken is het uiteindelijke doel om sympathie en filantropie te inspireren binnen onze samenleving. We overbruggen het sociale isolement waarin sommigen ontvangers verkeren en doorbreken het taboe dat je alleen geeft aan je naasten. Dat doen we met een klein maar zeer persoonlijk gebaar, en een hoop menselijkheid.

Hoe werkt de Giving platform?

De gever:

Bij The Giving Platform kan iedereen een profiel uitkiezen van een kwetsbaar persoon, en gebaseerd op de situatie en de interesse van deze persoon een cadeaupakket samenstellen en opsturen. Hierbij staat privacy en bescherming van de eenmalige ontvanger uiterst hoog in het vaandel. De personen die verrast worden zijn voornamelijk kinderen die verkeren in armoede, vluchtelingen, zeer eenzame ouderen, of zeer zieke patiënten. Het cadeau kan zelf gemaakt, gekocht, of iets tweedehands zijn. Wat er in het pakket zit is volledig uniek en persoonlijk en dit mag de gever zelf kiezen zolang het aansluit op de situatie en interesses van de individuele ontvanger.

De ontvanger:

De ontvanger van het cadeau weet van te voren nog van niks en krijgt het pakket als verrassing overhandigt via verbonden zorg- en hulporganisaties als zoals Het Rode Kruis en Vluchtelingenwerk, die de profielen aanleveren bij de Giving Platform. Deze verbonden organisatie legt het ontvangst van het cadeau vaak vast op video of foto, zodat de gever geheel transparant te zien krijgt hoe het cadeau werd ontvangen.

Een voorbeeld:

In kerst kreeg het weeskind Sasha, die haar ouders heeft verloren in de oorlog in Syrië, een prachtig kerstpakket met daar in mooie kleren en make-up. Ook kreeg de zieke weduwnaar Van Dijk, die recentelijk ook nog eens zijn hond had verloren die hij had gekregen van zijn vrouw, een prachtig zelfgemaakt schilderij waar beiden op waren afgebeeld. De reacties die we van de ontvangers en de hulporganisaties hebben gekregen zijn vaak zeer emotioneel geweest, en de blije bedankjes die we kregen bewezen dat het concept veel teweeg brengt.

Waarom de Giving Platform?

The Giving Platform biedt een toegankelijk, persoonlijk en transparant alternatief voor het helpen van vreemden. Zo wordt er een alternatief geboden voor het geven aan een kwetsbaar persoon buiten je eigen kennissenkring, en overbruggen we het gat tussen gever en de ontvanger die lastig met elkaar in aanraking komen in het dagelijks leven. Om iemand een hart onder de riem te steken die het nodig heeft hoef je zo geen intensief vrijwilligerswerk te doen. Ook geef je, in tegenstelling bij het geven van financiële giften aan goede doelen, een volledig persoonlijk pakket en zie je zichtbaar de overdracht en het resultaat van jouw inspanningen.Verdienmodel

We zullen kijken naar unieke samenwerkingsmogelijkheden met bestaande webshops zodat mensen ook online makkelijk iemand iets kunnen geven, waarbij een gedeelte naar de Giving Platform gaat. Ook zoeken we samenwerkingen met bedrijven en organisaties die iets willen schenken uit naam van hun merk, en zo naamsbekendheid willen creeëren. Daar naast is het mogelijk dat de tussenliggende ontvanger of verzender een klein bedrag betaald. In de nabije toekomst kijken we hoe we dit business model kunnen verscherpen.

Doelstelling korte temijn

Minimaal 1000 ontvangers in 2018 verrast. 

afbeelding van Koen
Koen Ondernemer

Digital Producer, Creator, Creative Director. Oorspronkelijk begonnen als digital designer en uitgegroeid naar freelance creative director. Ik geef leiding aan creatieve teams binnen diverse projecten uit eigen initiatief als voor klanten vanuit de commerciële sector. In 2008 verhuisde ik naar Los Angeles om te werken in de reclamewereld. Ik werkte daar als lead designer en digitale producer op projecten voor The Body Shop, Vice, Nike, Albert Heijn, Heineken, Social Enterprise NL, ImpactHUB, SOA Aids NL, en andere merken en organisaties. Door te werken voor reclamebureaus in binnen- en buitenland werd voor mij al snel duidelijk werd ik de kracht van digitale media niet voor in de reclame industrie wilde inzetten maar voor sociale- en duurzame goeie initiatieven. Bij terugkomst werd de focus vrijwel volledig gelegd bij projecten met een sociaal en/of duurzaam karakter. Ik startte zijn eigen creatieve collectief Evoke, haakte aan bij de Impact HUB, begon een eigen woongroep met creatieven aan het Surinameplein in Amsterdam, en zheb mijn nieuwe focus heeft 'The Giving Platform', een initiatief om mensen te bereiken die in armoede, verwaarlozing, of vergetelheid dreigen te komen.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 390 projecten