afbeelding van Ratna & Pascal
Ratna & Pascal Ondernemer

Fraenck

Een krachtige collectie van tassen en accessoires, sociaal gemaakt in Nederland van upcyclede bedrijfsrestanten . Verantwoord & fresh!

Ratna en Pascal ontmoetten elkaar op de kunstacademie in Arnhem. Na haar studie in Londen (St. Martins, MA Womenswear), werken de ontwerpers onder de naam Fraenck (voorheen Ho&Mulder) sinds 2014 samen met zeilmakerij Buitink Technology, waar het duo mode accessoires vervaardigt van materialen die bij de zeilmakerij in de afvalbakken belanden. Deze materialen worden gecombineerd met imitatieleder, uit restanten (dead stock) van Nederlandse producenten.

De Fraenck collectie rust op vijf pijlers:

  • Stoer design, daar wordt niet op beknibbeld

  • Gemaakt van restant materialen

  • Op eerlijke wijze in vervaardigd, samen met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Lokaal en op een mooie plek, midden in de samenleving!

  • Diervriendelijk/ veganistisch

Elk half jaar presenteren ze de laatste ontwikkelingen binnen de collectie, die volgens het 'slow-fashion' principe tot stand komt. De items zijn niet bedoeld om maar één seizoen gedragen te worden, maar worden met duurzaamheid als belangrijkste kenmerk ontworpen.

Om deze reden evolueert de collectie steeds, in plaats dat zij steeds weer volledig verandert. De collecties volgen dan ook niet de trends, maar dragen een tijdloos karakter in zich mee. Doordat ze met de gebruikte materialen een alternatief kunnen bieden voor leer, heeft Fraenck besloten dit laatste niet toe te passen in hun collecties. Dit gegeven, in combinatie met dat de collecties allemaal onder eigen dak worden vervaardigd, zorgt voor een ethisch verantwoorde productlijn.

 

Sinds 2017 betrekt Fraenck mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij hun bedrijfsvoering. Dit kunnen bijvoorbeeld jongeren in de Wajong zijn, of Syrische statushouders - iedereen is welkom. 

 

Zij helpen de collectie vervaardigen, wij brengen ze werknemersvaardigheden bij waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en (weer) richting betaald werk worden bewogen. 

Eén van onze pijlers is om de arbeid lokaal en eerlijk te houden. Hiermee willen we Nederlandse ambachten in stand houden, van patroontekenen tot aan zeilmakerstechnieken. Zoals voor te stellen heeft dat een impact op de kostprijs van onze producten en logischerwijs op de uiteindelijke verkoopprijs.

Door slim te produceren, moderne productietechnieken in te zetten en de juiste productiepartners te zoeken, hopen we de prijzen van de accessoires op een concurrerend niveau te houden om daarmee de klant over te halen te investeren in duurzame, eerlijke alternatieven.

Deze zoektocht naar de goede methoden en partners vergt de nodige inzet en bovendien tijd. Tijd die we graag willen besteden aan de opbouw van ons label.

Ook zijn we constant op zoek het geschikte platform waar we ons idee kunnen presenteren, waar mogelijk ook in het buitenland. Een concept is immers niks zonder het juiste publiek. In dezelfde lijn zijn we ook op zoek naar goede verkooppunten in het binnen- en buitenland.

 

We zoeken constant retailers die zich kunnen vinden in ons concept en ons Fraenck willen verkopen. 

 

Daarnaast is het erg belangrijk budget vrij te maken om de zichtbaarheid van Fraenck te vergroten. Deze zichtbaarheid is essentieel om de strijd aan te binden met de grote, minder duurzame jongens.

De samenwerking met Buitink Technology bevalt zo goed, dat we graag in contact komen met andere bedrijven die met restmaterialen zitten waar mooie dingen mee gemaakt kunnen worden. Laten we in plaats van verbranden of via ingewikkelde (chemische) wegen recyclen, juist bij de bron upcyclen!

Allereerst onze collectie verder uitbreiden met frisse, nieuwe ontwerpen. Door goed te luisteren naar de feedback op voorgaande collecties, willen we een commercieel aantrekkelijk geheel neerzetten, zonder in te leveren op onze waarden.

Deze collectie willen we in het binnen- en buitenland presenteren op toonaangevende beurzen (denk aan Modefabriek Amsterdam, Green Showroom Berlin, PURE London) om zo de aandacht te vestigen op ons concept en natuurlijk verkooppunten te scoren.

Met de nieuwe verkooppunten hopen we steeds zichtbaarder te worden en meer omzet te genereren, waar we onze volgende collecties mee kunnen bekostigen. Wij denken dat de exodus van de kennis van het vervaardigen naar het verre oosten een aderlating is voor de Nederlandse cultuur. Ons doel is om de productie lokaal, in Nederland te houden en op deze manier te investeren in plaatselijke ambachten en arbeid.

afbeelding van Ratna & Pascal
Ratna & Pascal Ondernemer

Ratna Ho en Pascal Mulder zijn de oprichters van Fraenck - een duurzaam en sociaal tassenlabel uit Arnhem. In 2016 nog bekend onder de naam Ho&Mulder, hebben ze met projectnaam Synth/Ethic de Wereldprijs in de wacht gesleept met hun duurzame idee om bedrijfsrestanten in te zetten een modieuze en stoere tassencollectie te maken. Sindsdien is er een hoop gebeurd!

Winnaar ASN Bank Wereldprijs

van het jaar 2016

Update

We hebben onze duurzame conceptstore Fraenck&Friends geopend! Je kan ons vinden aan de Beekstraat 30, in Arnhem. Naast onze eigen collectie verkopen we werk van diverse Arnhemse ontwerpers (Dieter Volkers, Fenna Oosterhoff en meer) en een aantal hele mooie duurzame merken, zoals Rescued, Rhumaa en Naomi Timan. Je bent bij deze uitgenodigd!

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

Reacties (1)

Meepraten? Login

afbeelding van Ji-eun
G
PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 369 projecten