afbeelding van Karel
Karel Ondernemer

Fair Ferry

Een veerdienst tussen Rotterdam en Londen. Per zeilschip. Duurzaam avontuur!

Het is iets nieuws, of misschien iets ouds dat we vergeten waren. Een veerdienst tussen Rotterdam en Londen. Per zeilschip. Een duurzaam avontuur tussen de Randstad en de bruisende hoofdstad van the UK: Fair Ferry. Omdat de reis even belangrijk is als het doel. En omdat er al zeilend onderweg zoveel meer te zien is en te beleven valt!

Voordat we in de zomer van 2020 elke week zullen varen, maken we in 2019 twee pioniersvaarten. Dit zijn mini cruises van vijf dagen waarin we vanuit Rotterdam naar Londen zeilen. We meren aan in het centrum van Londen en verblijven hier twee nachten, om vervolgens weer terug te zeilen.

Deze reizen zijn voor avonturiers die duurzaam leven belangrijk vinden. Voor nieuwsgierige ontdekkingsreizigers die als allereerste de Fair Ferry willen uitproberen en ons initiatief een vliegende start willen geven. Tijdens de pioniersvaarten testen we ons concept uit en gebruiken de feedback van onze eerste klanten om onze service te perfectioneren, voordat we in de zomer van 2020 elke week zullen varen. In ruil daarvoor leggen we ze extra in de watten en bieden we ze een scherp geprijsde reis.Onze klanten staan bewust in het leven. Ze lezen kranten en weten wat er speelt in de wereld. Onze klanten streven een hoge kwaliteit van leven na zowel voor zichzelf als voor anderen. Daardoor realiseren ze zich dat het ongebreideld verstoken van fossiele brandstoffen moet stoppen als we een natuurramp willen voorkomen. Maar dit is geen reden om niets meer te ondernemen. Onze klanten staan open voor nieuwe denk- en zienswijzen. Bovendien zijn ze avontuurlijk. Ze snappen dat zeilreizen afhankelijk zijn van het weer en dat dit de reistijd beïnvloedt. Waarschijnlijk hebben ze zeilervaring of anders beoefenen ze andere buitensporten als fietsen of wandelen. Voor onze klanten geeft een overtocht per zeilschip een meerwaarde aan hun vakantie of familiebezoek.Ruim een kwart van de Nederlanders die het Verenigd Koninkrijk in 2015 bezochten, reisden met de veerboot. Het grootste deel (59 procent) ging met het vliegtuig. Bijna 14 procent nam de trein door de Kanaaltunnel. Jaarlijks reizen ongeveer 2 miljoen passagiers per veerboot tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Er worden 350.000 auto’s over en weer vervoerd. 65% van de passagiers maken de overtocht om vakantie te vieren of familie te bezoeken. Het is in deze tijd onverantwoordelijk om onnodig fossiele brandstoffen te gebruiken. Veerboten verbruiken enorm veel brandstof, zo’n 1,5 tot 2 ton per uur. Dat betekent dat een overtocht van Hoek van Holland naar Harwich meer dan 10.000 liter brandstof kost. In de Nederlandse en Engelse kustwateren waait het nagenoeg altijd. Laten we deze energiebron gebruiken om heen en weer te reizen.Voor een overtocht met vakantie, familiebezoek of een weekendje weg als doel is het niet belangrijk om zo snel mogelijk te reizen. Wel is het leuk om met een goed verhaal en goed gevoel te naar de overkant te komen. Dit is een avontuurlijke manier van reizen.

Fair Ferry biedt een extra vervoersoptie. Wij zijn niet in de positie om te beslissen of andere veerdiensten vervangen moeten worden. Maar uit ons vooronderzoek blijkt dat 65% van de mensen die per veerdienst naar het VK reist en meer dan 75% die met het vliegtuig reizen, de reis maakt om vakantie te vieren of op familiebezoek te gaan. Dan speelt tijd efficiëntie een kleinere rol en is het leuker dat je vakantie al begint als je uit Nederland vertrekt i.p.v. als je op je bestemming aan komt. Ook is het leuker om met een goed verhaal (duurzaamheid en avontuur) aan de overkant te komen. Als meer mensen voor Fair Ferry kiezen gaat dit waarschijnlijk ten koste van andere vervoerders naar het VK. Een overtocht met Fair Ferry is dus geen gewoon zeilreisje het is een vervoersoplossing.

Nemen jullie ook vracht mee? Dat is wel iets wat we onderzoeken. Afgelopen week zijn we voor onze tweede Pioniersvaart van Rotterdam naar Londen gezeild en weer terug. Tijdens deze reis zouden we 400 kg chocolade mee naar Londen nemen die door de Tres Hombres van het Caribisch gebied naar Nederland was gebracht. Helaas heeft IL&T nog geen protocol voor zeilende passagiersschepen die ook vracht mee nemen. (er bestaat geen formulier voor) Wij zijn er klaar voor om een koppeling te maken met vrachtvervoer maar de instanties nog niet..

De mensen die dit jaar met ons gevaren hebben, hebben een heel gevarieerd inkomensniveau. Er zitten ook studenten tussen en mensen met een uitkering. In de toekomst zouden we met grotere schepen kunnen gaan varen waardoor de verhouding tussen bemanning en passagiers gunstiger wordt en de prijs iets naar beneden kan.Onze ervaring is dat de mensen die bij ons aan boord stappen heel erg goed geïnformeerd zijn. Zij kiezen heel bewust voor een duurzame manier van vervoer. Fair Ferry houdt niet zo van het geheven vingertje. Wel laten we naast de schoonheid van de Noordzee (als je ergens van houdt ben je er zuiniger op) ook zien hoe druk het er is, scheepvaartroutes, boorplatforms, windmolenparken, vissers. Onderweg vertellen we wat er te zien is. Passagiers mogen hier verder hun eigen oordeel over vellen. Maar de discussies over windmolenparken op zee die aan boord gevoerd worden zijn zeker interessant! Dit zijn gesprekken die we niet organiseren maar wel faciliteren.

ToekomstperspectievenOp lange termijn gaat Fair Ferry meer lijnen openen. In 2020 testen we twee routes op de Oostzee. Daarna gaan we jaarlijks nieuwe routes testen en als deze succesvol verloopt vaker varen.Om langere afstanden af te kunnen leggen zoeken we naar snelheid, met een scheepsarchitect werken we samen om de zeilende veerboot van de 21ste eeuw te ontwerpen. Op deze manier kunnen we ook op snelheid met oliegestookte veerdiensten concurreren.Een snellere overtocht zou betekenen dat er niet meer aan boord overnacht hoeft te worden zodat de schepenmeer mensen kunnen vervoeren. Hierdoor kan Fair Ferry concureren met gangbare veerdiensten op het gebiedvan prijs, snelheid en wordt de aankomsttijd veel nauwkeuriger te bepalen.In december 2017 zeilde een Fransman in recordtijd de wereld rond. Zijn gemiddelde snelheid was 36 knopenofwel 65 kilometer per uur. Veerboten over het kanaal varen ongeveer 20 knopen. Deze snelheid kan dus ookgehaald worden met een windaangedreven schip.Op de lijn Rotterdam – Londen zou dit moderne schip ingezet worden zodat het schip dat daar vaart kan doorschuiven naar een nieuwe lijn, die dan bijvoorbeeld van uit Oostende of zuidelijker gaat vertrekken.Zo kan het klassieke schip als wegbereider dienen.

afbeelding van Karel
Karel Ondernemer

“Al zeilend realiseerde ik me wat een gemiste kans het is dat we geen wind-aangedreven schepen inzetten voor dagelijks gebruik. Op de Noordzee waait het nagenoeg altijd. Ik vind het fantastisch om mensen de schoonheid van de zee en het zeilen te laten ervaren en op een avontuurlijke en duurzame manier naar Londen te brengen.”

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 322 projecten