afbeelding van Maud
Maud Ondernemer

EveryBike

EveryBike: een ‘platform cooperative’ waar je binnen 2 min over een deelfiets beschikt:fietsen veranderen steden,steden veranderen de wereld

Reizen voor werk en plezier zorgt voor een heel groot deel van de klimaatbelasting. Welk vervoermiddel men gebruikt om van A naar B te komen maakt daarbij veel verschil. (bron: Mileucentraal) Als bijvoorbeeld alle woon-werk autoritten tot 7,5 km worden vervangen door fietsen, wordt jaarlijks ongeveer 1700 kiloton CO2-uitstoot vermeden. Dat is 162.000 rondjes om de aarde met een personenauto. (Bron Fietsberaad TNO 2010). Reden genoeg dus om aandacht te besteden aan het stimuleren van fietsen. En dat gebeurt ook wereldwijd.

Veel steden wereldwijd, waaronder Amsterdam, kampen met een explosieve groei van deelfietssystemen. Veel van deze deelfietsaanbieders maken gebruik van de vaak schaarse openbare ruimte om de fietsen te stallen en elk fietsenrek is een potentiele inleverlocatie.

De openbare ruimte is schaars in Amsterdam, bovendien staan er al veel te veel fietsen in de stad: zo’n 800.000, denkt de gemeente, waarvan 200.000 weesfietsen of wrakken. De gemeente Amsterdam wil niet dat deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen. “Het doel van de deelfietsconcepten moet zijn dat het aantal fietsen in de stad vermindert. Tot nu toe lijken het er alleen maar meer te worden. Daar willen we paal en perk aan stellen”, aldus de verantwoordelijke wethouder Pieter Litjens van Verkeer. De gemeente heeft daarom besloten om alle deelfietsen die in de openbare ruimte worden neergezet met het doel ze te verhuren, vanaf september 2017 te verwijderen.

Tegelijkertijd is er een grote behoefte aan deelfietsen in Amsterdam. Het succes van de OV fiets heeft dat uitgewezen. Ook in andere steden in de wereld wordt veelvuldig gebruikt gemaakt van deelfietsen.

De marktpotentie is er.  Het doel van deelfietsconcepten moet zijn dat het mensen stimuleert om op de fiets te stappen en tegelijkertijd het aantal fietsen in een stad vermindert.

CycleSpace werkt met partners aan een aanpak die zowel de mogelijkheid biedt voor fietsers om te allen tijden te beschikken over een deelfiets en die tegelijkertijd bijdraagt aan de vermindering van het aantal fietsen in de openbare ruimte van een stad. Onze aanpak is te zoeken naar een deelfiets concept waar iedereen onderdeel van is; zowel particuliere fietsbezitters als fietsverhuurders en deelfietsbedrijven. We noemen het “EveryBike”. EveryBike  maakt gebruik van nieuwe technische innovaties, waarbij de nadruk ligt op de ondersteuning van de digitale infrastructuur, niet de overname door technologie. We gaan starten met EveryBike in Amsterdam.

 

Het doel van EveryBike is om meer mensen in Amsterdam gebruik te laten maken van de fiets door iedereen in Amsterdam de mogelijkheid te geven om binnen 2 minuten over een deelfiets te laten beschikken teneinde de CO2 uitstoot in de stad te verminderen. We nemen Ingrid als voorbeeld. Ingrid woont in Amsterdam. Zij kan een EveryBike fiets kopen en wordt verantwoordelijk voor het onderhoud van de fiets.  Door deze fiets op de digitale infrastructuur van EveryBike te delen, kunnen mensen deze fiets als deelfiets gebruiken. Ingrid kan ook haar eigen fiets inbrengen en ter beschikking stellen als deelfiets. Op deze manier wordt Ingrid een aandeelhouder van EveryBike en daarmee heeft zij recht op dividend gebaseerd op de winst. Tevens is zij bevoegd om als lid van de EveryBike  community mee te beslissen. Hoe meer Ingrid bijdraagt ​​aan EveryBike, hoe meer eigen vermogen ze krijgt. Deze bijdragen kan in verschillende vormen plaatvinden, te denken valt aan reparatie van haar fiets, het verplaatsen van haar of andere fietsen naar betere of goedgekeurde locaties, of het helpen met sociale media campagnes enz.

Elke activiteit wordt geverifieerd en gewaardeerd via de zogenaamde “Proof of Value”.  Ingrid ontvangt een valuta (zoals een bitcoin) die waardeverhogend werkt naarmate er meer mensen meedoen en gebruik maken van EveryBike. En hoe meer werk zij ter ondersteuning van de digitale infrastrutuur verricht, hoe meer valuta zij verzamelt. De valuta is verhandelbaar in euro’s op basis van de wisselkoers.

Alle deelnemers, die automatisch aandeelhouder worden in EveryBike, kunnen aan het concept verdienen. Er is dus niet een partij die een monopoliepositie in de deelfietsen zal vergaren in de stad. Dit past binnen de cultuur van Amsterdam en vele andere steden; de stad is immers van iedereen.

Naast particulieren kunnen fietsverhuurders, bedrijven en bestaande fietsdeelconcepten hun fietsen ook inbrengen in EveryBike. We verwachten dat EveryBike het fietsdeelconcept van steden wereldwijd wordt binnen 2 jaar, en volledig eigendom wordt van haar gebruikers (als in een cooperative in plaats van een death star zoals Uber en Airbnb). 

 

afbeelding van Maud
Maud Ondernemer

Bicycles transform cities - cities transform the world. Ik ben co-founder van CycleSpace. Onze missie (50 by 30) is om 50% van alle ritten in steden wereldwijd per fiets te doen, in 2030. Zo krijg je blijere mensen, schonere steden en een betere wereld. Dat vraagt om een grote versnelling waar het innovaties, global programs en community impact betreft. Daarom noemen we onszelf de Bicycle Futurists en werken we samen met veel Nederlandse en internationale partijen. Onder meer het Bicycle Mayor & Leader Program is van onze hand (met inmiddels 7 Bicycle Mayors in Amsterdam, Sydney, Mexico-City, Rio de Janeiro, Sao Paulo, de VS en in India).

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Klimaatbescherming

Alle 390 projecten