afbeelding van Daniel, Tom en David
Daniel, Tom en David Ondernemer

Every Drop Counts

Douchen kost veel meer energie en geld dan mensen denken. Onze nieuwe douche bespaart energie, water, en geld, zonder verlies aan comfort.

Nederlanders/Noren douchen jaarlijks gemiddeld 19.000 liter warm water per persoon weg. Gemiddeld kost dit resp. EUR 45/EUR 130 per persoon (in Nederland verhitten we water vooral met gas, in Noorwegen met stroom).

Product/oplossing

Wij komen met een nieuw soort water- en energiebesparende douche. In deze douche, of beter gezegd het handvat, combineren we natuurkundige principes om het waterverbruik en daarmee de verwarmingsbehoefte te verminderen, zonder afbreuk te doen aan het douchecomfort of de functionaliteit. Tests met onze eerste prototypes wijzen bijvoorbeeld al op besparingen van 20-30% t.o.v. andere besparende douchekoppen; en juist die douchekoppen worden steeds minder gebruikt vanwege comfortverlies (VEWIN, 2013). Zeker bij douches die dagelijks door meerdere personen worden gebruikt, of op plekken met douches zonder bespaarfunctie, is de besparingspotentie dus groot!

Overwegingen en potentiële klanten

Onze doucheoplossing is goed schaalbaar, maar ook goed te customizen voor verschillende klantengroepen (bijv. coating, logo). Ook kan gebruik worden gemaakt van robuuste gerecyclede materialen, waaronder oceaanplastic, en is de douche plug-&-play in minder dan 2 minuten. We houden rekening met psychologishe factoren die een rol spelen bij het nemen van milieumaatregelen (masterscriptie van één van onze teamleden). De belangrijkste doelgroepen zijn in eerste instantie grote beheerders van douchefaciliteiten, zoals studentenhuisvestingsorganisaties, sociale huurwoningen, woningbouwverenigingen, hotels. In Noorwegen hebben we hier al veel enthousiasme opgewekt en goede contacten gelegd met o.a. de grootste woningbouwvereniging en meerdere, waaronder de grootste, studentenhuisvestingsorganisaties n.a.v. onze finaleplaats in de Climate Launchpad-wedstrijd.

Verdienmodel

Ons verdienmodel zit in het verkopen (en op aanvraag customizen) van onze douches aan/voor de hierboven genoemde organisaties. Afhankelijk van hun huidige situaties (d.w.z. wie heeft er voordeel van de gerealiseerde besparingen; bewoners of eigenaren?) kan dan worden gekozen voor directe verkoop op schaal, maar ook voor bijv. gratis installatie en daarna de eerste X jaar een bijdrage ter hoogte van de geschatte besparingen. Gezien de relatief lage materiaalkosten en onze focus op schaalverkoop, kan de verkoopprijs (met prima marge) dusdanig laag liggen, dat de terugverdientijd voor kopers tussen de 0,5-2 jaar ligt. Hierbij is enkel de energiebesparing door onze douche meegenomen; minder kosten aan water komen hier nog bovenop. Op deze manier is ons product aantrekkelijk, en bovendien niet alleen voor de 'happy few'.

Op termijn willen we ons ook richten op gebieden (zowel ontwikkelde als ontwikkelingsgebieden) waar waterbesparing niet alleen een luxe is, maar pure noodzaak.

Concurrentie

Concurrenten zijn grofweg in te delen in twee categorieën. De eerste categorie richt zich op het hergebruik van douchewater/-warmte. Deze producten kosten honderden, maar veel vaker duizenden euro’s, en zijn vooral geschikt bij nieuwbouw; retrofits zijn duurder en moeilijker.

De tweede categorie concurrenten richt zich op het ‘afknijpen’ van de waterstroom. Dit leidt over het algemeen tot minder comfort (blijkt uit onderzoeken, maar ook uit rondvragen), iets wat wij met ons model voorkomen. Daarnaast is een verschil tussen ons product en producten van concurrenten da tons product uit één deel (oceaan)plastic (met eventuele ‘customizable’ coating) bestaat, waardoor er geen kalk blijft zitten in verbindingen tussen metaal/plastic/rubber delen, en er geen corrosie plaatsvindt.

Navraag bij grote (en inmiddels geënthousiasmeerde) potentiële klanten leert bovendien dat huidige leveranciers/concurrenten waterbesparing totaal niet als selling point hebben, maar toch behoorlijk duurder blijven. Wij denken met een goedkoper en beter product dat zichzelf snel terugverdient, alsmede door een aantal goede contacten met geïnteresseerde potentiële klanten die voor de komende jaren duurzaamheid en energiebesparing als topprioriteit hebben aangemerkt, een goede positie te hebben.

Tot slot, en terugkomend op de 'happy few': in tegenstelling tot veel concurrenten op onze markt (bijv. duur 'hergebruik' van warm water), maar ook concurrerende ideeën op het gebied van energiebesparing (bijv. zonnepanelen, elektrische auto's, isolatie), maakt ons product een aanzienlijke energiebesparing mogelijk voor iedereen. De lage (investerings)kosten maken ons product laagdrempelig. Niet alleen goed voor het milieu dus, maar ook sociaal!

* De geüploade foto toont een testopstelling met één van onze prototypes (tussenstuk dat later in het handvat van de 'customizable' douchekop wordt verwerkt).

Over ons:

Daniel werkt als duurzaamheidsconsultant/-onderzoeker en heeft een achtergrond met o.a. een master in Environmental Policy aan Cambridge University.

Tom werkt als lead hardware-ontwerper bij Cloud Garden BV, en heeft een achtergrond in electronica, engineering, en computerwetenschap.

David werkt als strategy consultant en heeft een achtergrond in rechten en (sociaal) ondernemerschap aan Harvard.

Douchefeitjes: hoeveel kost douchen nou echt?

Het opwarmen van water d.m.v. stroom is minder efficiënt dan gasopwarming. De volgende waarden moeten voor Nederland gedeeld worden met ca. 3, maar zijn ook dan nog opvallend hoog:

10 minuten douchen (in NO) staat gelijk aan:

- Een kleine 3 uur je haar föhnen

- 86 uur TV kijken

- 7 uur je magnetron gebruiken op max.

- 140 uur je koelkast aan hebben staan

- 10 ovenpizza’s bakken (elk 15 minuten)

- 8 uur stofzuigen op max.

- Je oplader 2,5 jaar(!) in het stopcontact laten zitten

afbeelding van Daniel, Tom en David
Daniel, Tom en David Ondernemer

Daniel werkt als duurzaamheidsconsultant/-onderzoeker en heeft een achtergrond met o.a. een master in Environmental Policy aan Cambridge University. Tom werkt als lead hardware-ontwerper bij Cloud Garden BV, en heeft een achtergrond in electronica, engineering, en computerwetenschap. David werkt als strategy consultant en heeft een achtergrond in rechten en (sociaal) ondernemerschap aan Harvard.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

PROJECTEN

Meer projecten in Klimaatbescherming

Alle 390 projecten