afbeelding van Marijn
Marijn Ondernemer

EcoMax

De meest persoonlijke en makkelijkste tool om jouw totale klimaatimpact te verbeteren.

Klimaatverandering is niet alleen voor politiek en bedrijven

Als we het klimaat willen sparen, moeten we in 2040 CO2-neutraal leven, maar: wat en hoeveel moeten jij en ik doen om daar te komen? Om die vraag te beantwoorden is persoonlijke feedback nodig en die ontbreekt!

Online circuleren vooral do’s (elektrisch rijden, tweedehands spullen) en don’ts (niet vlees eten of vliegen). De duurzame consument richt zich in de praktijk vaak op slechts 1 of 2 thema's, maar is dat genoeg? Huidige tools om de eigen CO2 impact te meten zijn onnauwkeurig, onpersoonlijk, ongedetailleerd en niet motiverend. Lees hierover mijn blog waarin ik bestaande CO2 tools test en concludeer dat ze erg verschillende vragen stellen, veel tijd kosten en radicaal andere uitkomsten geven.

Wat is de rol van EcoMax?

EcoMax, een online tool, meet jouw CO2-impact en helpt je die te verbeteren. Jouw uitgaven worden omgerekend naar CO2-impact. Dat kan bijna geheel automatisch door slimme algoritmes los te laten op je banktransacties (PSD2) en kassabonnen (via OCR). Aanvullend zijn slechts een paar vragen nodig om tot 100% CO2 toekenning te komen. Vervolgens zie je of je CO2 impact groot of klein is, groeit of krimpt, hoe die is opgebouwd en hoe je kunt verbeteren. Zo kun je maximaal eco leven o.b.v. je eigen doelen.

EcoMax richt zich op consumenten die zich zorgen maken over het klimaat. Zij voelen zich  verantwoordelijk en tegelijk machteloos. Ecomax helpt deze groep om doelen te stellen en keuzes te maken door middel van concrete feedback, sociale vergelijking en tips / beloningen. We hopen op deze manier bij te dragen aan tipping points in de maatschappij op duurzaam vlak.

Kilo's CO2 besparen is zoals kilo's afvallen

Vergelijk het met het verbeteren van je gewicht: dit lukt beter met een persoonlijk doel, continue feedback, sociale druk en een beloning. Dan kom je er niet met af en toe een vragenlijstje invullen. Zoals een weegschaal dagelijks keihard feedback geeft, wil EcoMax periodiek impact vergroting of CO2 besparing tonen. Zoals een BMI richting geeft, zal EcoMax aan de hand van landelijke doelen ('Parijs 2015', Klimaatwet 2018) kaders geven.

EcoMax geeft consumenten:

  1. Advies (hoe ver ben je?)
  2. Alternatieven (wat is een passende, betaalbare volgende stap?)
  3. Aanmoediging (hoe doe jij het ten opzichte van je vrienden? gebruikerstips worden verzameld)

EcoMax helpt Nederland:

  1. CO2 meetbaar reduceren (incl kennisvorming wat consumenten doen, willen en bereiken)
  2. Duurzame producten/diensten stimuleren 
  3. Positieve beeldvorming: het sociale netwerk is onderdeel van de gedragsverandering.

Verdienmodel in ontwikkeling

EcoMax wil een platformfunctie vervullen tussen consumenten en producenten. Het verdienmodel wordt momenteel onderzocht, waarbij de volgende varianten interessante kandidaten zijn: abonnementsmodel (klein bedrag per kwartaal), advertentiemodel (aandacht voor duurzame producten/diensten), commissiemodel (in geval van succesvol alternatief aanbevelen), partnerships (bedrijven die data aanbieden en/of low-impact producten via platform naar hun klanten willen aantonen).

-- Ecomax is momenteel in conceptfase (Proof of Concept) --

afbeelding van Marijn
Marijn Ondernemer

Creative Business Consultant bij KPN, duurzame design thinker bij EcoMax

Update

Volg ook mijn blog over consumentisme

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website
PROJECTEN

Meer projecten in Klimaatbescherming

Alle 369 projecten