afbeelding van Aaliyah
Aaliyah Ondernemer

Divapower fair fashion

Mijn naam is Aaliyah Saleh. Ik ben 12 jaar en wil een kledinglijn voor jongeren opzetten die geen gebruik maakt van fast fashion.

Sinds de basisschool ben ik altijd creatief bezig geweest. Op mijn 10e heb ik voor een naaimachine gespaard en ben ik zelf kleding gaan ontwerpen/naaien. In november 2018 kwam ik uiteindelijk op het idee om een eigen modemerk te ontwikkelen. Sindsdien ben ik er elke dag mee bezig geweest om dit te kunnen verwezenlijken. 

Het is mijn droom om een kledinglijn opzetten voor jongeren die geen gebruik maken van Fast Fashion. Ik wil graag duurzame mode op de markt brengen omdat ik dat belangrijk vind voor onze samenleving. Tijdens mijn ontdekkingstocht naar duurzame mode kwam ik erachter dat er geen duurzaam modemerk is voor tieners. 

Vanaf jonge leeftijd voel ik passie voor mode. Begin 2017 heb ik een hoofdbanden lijn uitgebracht. Deze hoofdbanden werden verkocht in een kledingzaak in Diemen waar nog veel meer kinderkleding verkocht werd. Het was een eer om daar tussen te staan. Ik maakte de hoofdbanden zelf, liet logo’s drukken, heb stoffen gekocht en het helemaal zelf genaaid met de naaimachine. Helaas waren deze hoofd banden destijds niet helemaal duurzaam. Ik wil daar nu graag verandering in brengen. Het is mijn missie om een volledig duurzaam tiener modemerk op te zetten. Ik wil kinderen en tieners bewust maken van duurzame kleding. 

Als klein meisje riep ik altijd ‘Divapower’! Nu, een aantal jaren later, wil ik in januari 2020 mijn eigen kledinglijn genaamd Divapower lanceren. De stijl is chique maar stoer, een knitwear kleding lijn. De flexibele stoffen en met de stijl van nu maken de lijn een geschikt modemerk voor de jeugd. Het ‘gouden randje’ aan de kledinglijn zorgt voor een extra touch: #Divapower. Met Divapower bedoel ik kracht. 

Veel mensen hebben een verkeerd beeld over de naam ‘Divapower’. Ik wil de naam graag beter uitleggen. Ik bedoel hier absoluut geen ‘prinsessen of verwaand gedrag mee. Divapower staat voor mij juist voor hard werken. Dat ieder persoon krachtig is op zijn of haar eigen manier.  Iedereen kan zijn of haar doelen bereiken als je er maar in gelooft en actie onderneemt.

In mijn slaapkamer heb ik een tekst gemaakt: “Believe in your dreams”. Het is mijn levensmotto en ik kijk er altijd naar wanneer ik een (nieuw) doel heb en iets moois wil bereiken.

Divapower is dus een merk voor jongeren. Ik wil jongeren informeren en aanzetten tot ander koopgedrag. Juist mijn generatie koopt maar raak bij fast fashion bedrijven omdat het zo goedkoop is, niet omdat ze het nodig hebben. Daar wil ik graag verandering in brengen.

Belangrijk om te weten is dat Divapower GEEN fast fashion merk wordt. Het wordt op een eerlijke manier gemaakt. Dit betekent dat er sprake is van eerlijke arbeid. Denk hierbij aan eerlijke lonen en veilige arbeidsomstandigheden. De meeste merken in de kleding industrie zijn juist wel fast fashion. Ik ga vastleggen wat voor weg ik afleg om tot een duurzaam geproduceerde collectie te komen. Denk hierbij aan duurzame stoffen, fabrikanten, naaiateliers met een sterk sociaal karakter en verschillende initiatieven in duurzame mode. Het worden korte vlogs en blogs waarbij ik kritische consumenten vragen stel. De vlogs samen zullen een korte documentaire worden diie ik vanuit verschillende initiatieven ga aanbieden aan bijvoorbeeld: Jeugd journaal, Klokhuis, Netkids (waarbij ik een muziekcontract mee heb),kids week, NPO, ZAPP, BNR etcetera. Ik heb inmiddels met mijn eigen videoclips op Youtube 247,0000 views bij elkaar opgeteld. Op mijn YouTube kanaal Divapower ben ik een serie aan het maken(The road to Divapower) die komt online als het merk gelanceerd wordt). Je kunt hier de keerzijde zien van de fast fashion industrie.

De kleding zal 100% duurzaam geproduceerd worden. We gaan gebruik maken van bio glitter op stoffen als Jersey, heavy knit en 100% Organic katoen met een GOTS certificering. Ik heb een team achter me staan waaronder Roosmarie Ruigrok, oprichter van Clean and Unique (expert in duurzame mode). Eigenaar van platform Clean&Unique www.cleanandunique en daar bij is Roosmarie ook coördinator van Fashion Revolution Nederland. Roosmarie is als inkoper in de textiel begonnen en heeft 10 jaar haar eigen bedrijf in Corporate Fashion gehad met een eigen atelier in Nederland. Na de verkoop van haar bedrijf is zij zich toe gaan leggen op het verbeteren van de mode industrie. Zij heeft gewerkt bij Amnesty Internationaal, Fair Wear Foundation en als katoen manager bij Max Havelaar, de Internationale Fairtrade organisatie. Sinds 2012 begeleid zij diverse bedrijven naar duurzame inkoop als Van Jos, Yoni, Mudjeans, MRFG in Belgie , Atelier Noterman en is zij veel te zien in magazines, radio en tv over het onderwerp duurzame mode&textiel. Daarnaast is Ashna Chatta (campagne maker in de duurzame mode) betrokken. Zij is bekend van campagne bureau StoereVrouwen, is teamlid van Fashion Revolution Nederland en heeft haar eigen Ethical Styling buro. 

Ik wil graag kinderen in Nederland inspireren om duurzame kleding te kopen en daardoor bewuster te laten worden van de oneerlijke fast fashion wereld. Ik heb zelf een klein budget (spaargeld) wat ik kan investeren in Divapower. Helaas is dit niet genoeg voor de volledige productie van 5 items. We zijn nu opzoek naar een budget en ik hoop met de ASN Bank Wereldprijs mensen te inspireren en het project voort te kunnen zetten.

Stoffen en productie:

Hiervoor hebben wij speciaal Roosmarie Ruigrok van Clean&Unique aangetrokken.  De stof is gesourced via haar netwerk van stofleveranciers die alleen 100% biologische stoffen weven of breien. Alle stoffen hebben het GOTS certificaat, het biologische keurmerk in de textiel industrie. De stoffen zijn ook aangeverft met GOTS gecertificeeerde kleurstoffen. In de kleding zal hier ook een etiket voor ingezet worden. De productie zal plaats vinden in Nederland onder de Nederlandse CAO. 

 

afbeelding van Aaliyah
Aaliyah Ondernemer

Mijn naam is Aaliyah Saleh. Ik ben 12 jaar oud en oprichter van het fair fashion merk Divapower. Ik zit in Amsterdam op een hele leuke kunstschool op het VMBO. Ik woon samen met mijn moeder in Diemen Zuid, onze poes en 2 konijnen. Ik hou van rappen, ontwerpen, reizen, lekker eten en creatief bezig zijn. Ik heb een rap nummer uitgebracht genaamd Lilly kleine. Dat nummer heeft nu 130.000 weergaven en kun je bekijken op Youtube. Ik vindt het heel belangrijk dat het goed gaat met mensen en dieren en wil graag een bijdrage leveren aan een eerlijkere betere wereld. Ik wil met Divapower kinderen bewust maken dat hoe wij nu kleding kopen niet meer zo kan. Ik bied ze graag een ander alternatief.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 315 projecten