afbeelding van Marieke
Marieke Ondernemer

De bewust andere uitvaartkist

Er is één product dat we allemaal uiteindelijk nodig zullen hebben. En als het dan moet, doe het dan in stijl en voor het milieu goed...

80% van de huidige "houten" uitvaartkisten bestaat uit spaanplaat of MDF, wat zeer vervuilend is voor het milieu. Daarnaast zijn de sfeer en vormgeving al jaren recht-toe-recht-aan. Niet passend bij het afscheid en de beleving van de hedendaagse bewuste consument. Met Onora willen we het daarom bewust anders doen met een kist, gemaakt uit organische materialen waardoor deze zonder schadelijke emissies begraven of gecremeerd kan worden. Een stijlvol afscheid voor een eerlijke prijs. Pitch: https://www.youtube.com/watch?v=rIIwrNjyCI4

Toen mijn schoonmoeder 8 jaar geleden overleed moesten we uit een boek van de uitvaartondernemer een kist uitkiezen. Met mijn achtergrond in verpakkingsontwikkeling was ik gechoqueerd te zien waarvan de meeste kisten gemaakt worden, hoe ze eruit zien en wat je daar dan ook nog voor moet betalen. Toen besloot ik dat, dat beter moest en is het idee voor een stijlvolle en ecologische uitvaartkist ontstaan. Met mijn kennis van groene materialen en productie technologieën kwam ik al snel uit op de toepassing van bioplastics. Alleen wist ik dat het technisch nog nooit gelukt was een groot product van dit materiaal te maken, maar hierin zag ik voornamelijk de uitdaging. Na drie jaar intensief ontwikkelen met zeer betrokken partijen hebben we vorig jaar het eerste echt grote product uit bioplastic wereldwijd geproduceerd. Dus buiten een innovatie in de uitvaartbranche is het ook een innovatie in de (bio)plastic verwerkende industrie.

Het product wordt heel goed ontvangen door de consument. Maar de acceptatie in de uitvaartbranche is helaas nog klein. Dit komt doordat de uitvaartbranche een gesloten markt is met volume afspraken en prijsafspraken. Daarom is het voor Onora enorm belangrijk buiten de uitvaartbranche juist met de consument te communiceren. Zij moeten weten dat ze een keuze hebben om pull te creëren. Ook internationaal is er veel interesse voor de kist en zullen we de komende tijd hard inzetten op sales. Wat we daarom nodig hebben is budget en nog belangrijker: positieve exposure naar de consument. Ze moeten van ons horen!

Om juist de consument te vertellen dat er mogelijkheden zijn buiten het standaard pakket doen we mee aan de ASN wereldprijs. Mochten we winnen zal dit veel free-publicity opleveren, juist naar de consument die hiervoor open staat. Het prijzengeld zullen we inzetten op het ontwikkelen van nieuwe duurzame producten en op communicatie.  

afbeelding van Marieke
Marieke Ondernemer

8 jaar geleden is mijn schoonmoeder overleden en tijdens haar uitvaart kwam ik er achter dat het merendeel van de "houten" uitvaartkisten geen hout is, maar bestaat vele milieuonvriendelijke materialen. Dit heeft mij bewogen een nieuw product te ontwikkelen dat wel milieuvriendelijk is maar ook zacht in design en beleving. Passend bij hoe wij afscheid hadden willen nemen van mijn schoonmoeder. Met mijn achtergrond als verpakkingsingenieur en 12 jaar werkervaring in de verpakkingsindustrie heb de Onora uitvaartkist ontwikkeld en op de markt gebracht.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

Reacties (1)

Meepraten? Login

afbeelding van Evelien
Geweldig mooi initiatief waarvan ik weet dat er een markt voor is, ik zou graag met u in contact komen. we organiseren een duurzaam evenement waar u niet zou misstaan en absoluut de enige bent met die product. indien u interesse heeft, graag een mailtje naar; events@seathefuture.nl
PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 390 projecten