afbeelding van Charlotte
Charlotte Ondernemer

C'wier Charly's

Biologische, plantaardige, handgemaakte kaasalternatieven/ Charly's op basis van noten en zeewier.

Charly’s All is Fair creëert biologische, plantaardige, gezonde en handgemaakte Charly’s voor dagelijks consumptie met als drijfveer het welzijn van mens, dier en de aarde.Onze visie is binnen vijf jaar Europa te voorzien van het plantaardige kaasalternatief, waarbij Charly’s geen uitleg meer behoeft maar een dagelijks gebruikte term en product is.Kwaliteit, duurzaamheid en commerciële inzetbaarheid zijn kernwaardes van Charly's All is Fair.Deze nieuwe lijn van Charly's op basis van biologische noten en zeewier als alternatief voor koemelkkaas zullen C'wier Charly's heten. Dit bijzondere product wordt rijk aan plantaardige eiwitten en geschikt voor dagelijkse consumptie. Geheel handgemaakt van pure ingrediënten. Dit uiteindelijke product is bedoelt om de consument te verleiden meer plantaardig te eten en de voordelen inclusief smaak van duurzame zeewier te leren kennen. 

Waarom is dit nodig? De huidige dierlijke kaasproducten zijn zeer belastend voor het milieu, de dieren en onze gezondheid. Voor elke kilo koekaas is 10 liter melk nodig, waarvoor koeien enorm veel krachtvoer krijgen zoals soja waarvoor o.a. regenwoud wordt gekapt. Voor de koe zelf is het ook geen prettig bestaan. Daarnaast veroorzaken koeien ook nog eens veel CO-2 uitstoot.De Charly's zijn aanzienlijk lager in CO2, namelijk minder dan de helft en voor productie is 56 keer minder land nodig dan koemelkkaas. Hierdoor hoeft er geen bos voor gekapt te worden en kan er meer geproduceerd worden op minder land, dit duurzamere rendament kan bijdragen aan een eerlijkere voedselverdeling. De cashewnoten die worden gebruikt komen van het Indiase Achal. Dit bedrijf hecht veel waarde aan goede arbeidomstandigheden en een fair inkomen voor iedereen. De 3000 kleinschalig werkende biologische boeren die de cashewnoten telen, krijgen een goede prijs voor hun noten en de fabriek heeft het hele jaar door werk voor de ongeveer 500 medewerkers. De fabriekswerkers krijgen vakantie en vakantiegeld en ontvangen elk jaar kleding en schoenen. Ook zorgt Achal voor gratis opvang voor de kinderen tot 5 jaar. Ze kunnen in de crèche op het terrein spelen en er zijn bedden voor de allerkleinsten om overdag te kunnen slapen. Daarnaast krijgen alle Achal-medewerkers voor elk kind dat naar school gaat een bijdrage voor de aanschaf van lesmateriaal.

De zeewier voor de C'wier Charly's zal komen van het Nederlandse bedrijf Zeewaar, een initiatief om op een duurzame manier zeewier te kweken aan onze eigen kust zonder dat het ecosysteem onder water wordt aangetast. Wist je dat zeewier CO-2 opneemt net als bomen dat doen? En ook nog eens harstikke gezond is vanwege alle eiwitten en mineralen die het bevat?Een ideaal, duurzaam en vooral smakelijk alternatief dus voor bij de borrel, op brood of in gerechten.

Charly’s All is Fair is opgericht in 2013, tot 2015 werd er in zoet gehandeld. In 2015 werden de eerste Charly’s ontwikkeld (waaronder de Cheddâh, Boerse’zin en Geheit). Gedurende het jaar 2016 werden hier smaken aan toegevoegd en het Skal bio certificaat behaald. Op dit moment bestaat het bedrijf uit één medewerker (Charlotte Zum Vörde Sive Vörding), zij wordt ondersteund door een team van vrijwilligers. Elke Charly wordt met liefde met de hand gemaakt.   

Charly’s is er trots op dat zij winnaar is van de ‘Organic food against climate change challenge’. De Challenge ‘Organic Food Against Climate Change’ biedt kleine, innovatieve bedrijven in de voedingssector de kans om hun impact op het voedselsysteem en klimaatverandering te vergroten. Mede hierdoor en eerdere ervaringen, met het ontwikkelen en op de markt brengen van het huidige assortiment, maakt Charly’s All is Fair de juiste partij om dit project een succes te maken.Voor de ontwikkeling van C'wier Charly's zijn drie doelstellingen gesteld:Nieuwe smaken kaasalternatieven ontwikkelen op basis van zeewierHoudbaarheid van de kaasalternatieven vergroten;Strategische marktintroductie ontwikkelen.

Problemen die dit project oplost zijn onder anderen:Overgewicht en ongezonde voeding, door een voedingsmiddel te bieden wat, per aanbevolen hoeveelheid, de gewenste inname van zeewier en noten bevorderd.Klimaatverandering, door verlaging van consumptie van dierlijke producten wordt de dagelijkse co2-uitstoot verlaagd, evenals de benodigde oppervlakte land om elk mens te voeden. Dit is beter voor het milieu en voedselverdeling.  Vraag naar plantaardige eiwitten, een voedingswaardig en product rijk in eiwitten wat past in de dagelijkse consumptiepatronen. 

De doelgroep van Charly’s All is Fair bestaat uit drie groepen:1. Flexitariërs (55% van de Nederlandse bevolking) / vegetariërs (700.000) / veganisten (70.000).2. Allergisten, mensen met een allergie of intolerantie voor lactose, gluten, soja, suiker (425.000).3. Bewuste consumenten, vrouwen tussen de 25 – 50 die bewust, duurzaam en gezond willen eten.Charly’s doelgroep 1, richt zich op de 770.000 die sowieso bezig zijn met dagelijkse voeding en 9,3 miljoen mensen die bewust minder dierlijke producten consumeren gedurende de week.Doelgroep 2, is gericht op een groot deel van de 425.000 allergisten in Nederland. Deze groep is gedwongen bewust om te gaan met de voeding.Doelgroep 3, hier zijn geen concrete cijfers van. Deze doelgroep wordt in gedachten gehouden met selectief benaderen van de groep en het kiezen van verkooplocaties.Deze diverse doelgroepen worden op dit moment benaderd door de aanwezigheid op diverse markten en beurzen. In combinatie met Sociale media verspreid de kennisgeving van Charly’s All is Fair door deze doelgroepen.

Charly’s is All Fair heeft al nieuwe plantaardige alternatieven voor kaas op de markt gebracht en is daar succesvol in. De kennis van het opzetten van een productieproces dat HACCP proef is en voldoet aan SKAL biocontrole zal gebruikt worden voor de opzet van het productieproces van het kaasalternatief op basis van zeewier.De innovatieve zeewier Charly’s zullen toepasbaar zijn in horeca en detailhandel. In dagelijks gebruik kan het ingepast worden als beleg voor ontbijt of lunch, bij de borrel, of verwerkt in maaltijden.  Bij het vermarkten van de Charly’s op basis van zeewier zal gebruik gemaakt worden van het bestaande netwerk van verkooppunten. De bestaande verkooppunten zijn groothandels, detailhandel en horeca (business to business) en op beursen (business to consumer). De twee biologische (vers) groothandels van Nederland hebben interesse in Charly’s. De specifieke manier waarop de nieuwe zeewier Charly’s vermarkt gaan worden worden is stap 3 en wordt dus nog ontwikkeld. Sociale media zal hier zeker een rol in spelen om de jongeren te interesseren voor de producten.Charly’s All is Fair is tot dusver organisch gegroeid en maakt al een verschil op het gebied van natuur door gebruik te maken van biologische plantaardige grondstoffen. Daarnaast wil Charly’s het verschil maken op het gebied van gezondheid: meer plantaardige voeding met een hoge voedingswaarde die past in de schijf van vijf.  Met behulp van dit project kan deze ambitie nog verder waargemaakt worden. 

Het doel is dat consumenten de smaak van de zeewier Charly’s zullen waarderen en het als een aantrekkelijk alternatief zullen zien voor dierlijke kaas. Zeker de bewuste consument, die zich richt op gezondheid en wil bijdrage aan het milieu, zal dit aanspreken. Maar het zal de smaak zijn die zal doen overtuigen, ongeacht de dieetwens of allergie, Charly's zijn ontzettend lekker. Want een smaakvolle eetbeleving zal aanmoedigen tot vaker een Charly serveren! Zo maken we samen het verschil, door elke keer één dierlijk kaasje te vervangen door een Charly. 

afbeelding van Charlotte
Charlotte Ondernemer

Enthousiaste duurzame ondernemer gericht op het toegankelijk maken van een plantaardigere levensstijl.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 598 projecten