afbeelding van Valérie
Valérie Ondernemer

crumble& - conscious luxury

zacht, mooi, duurzaam en van Nederlandse bodem; babyproducten die gezien mogen worden!

Een betere wereld begint bij jezelf en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen! crumble& is opgericht in 2016, vanuit een visie om duurzame babyproducten op de markt te brengen die niet alleen een bijdrage leveren aan een betere wereld maar ook passen binnen de lifestyle van de ouders. Het gaat hierbij juist om díe babyproducten die gebruikt worden op de grens van baby – ouder; de producten maken niet direct onderdeel uit van de babykamer, maar zijn wel onmisbaar (of gewoon super handig) in de verzorging en in het leven van je kindje en maken juist onderdeel uit van jóuw eefomgeving, denk hierbij aan reisdekentjes, voetenzakken voor de kinderwagen, box- en speelkleden. De missie van crumble& is om een 100% babyproof productlijn voor de allerkleinsten neer te zetten; ecologische producten die duurzaam en vrij van giftige stoffen zijn, gezien mogen worden én waar een mooi verhaal achter zit! Hoe we dat willen doen? Lees verder! crumble& producten zijn producten die lokaal, in sociale werkplaatsen, geproduceerd zullen worden van duurzame materialen (denk aan GOTS gecertificeerd biologisch katoen, hennep, kokosvezels, etc), verpakt worden in recyclebare verpakkingen én die aan het eind van hun eerste gebruiksperiode van ons een tweede leven krijgen als nieuw product/dierbare herinnering (crumble&UpCycle) óf second hand bestseller (crumble&SecondHand). Naast dit duurzame verhaal van het product wil het oog natuurlijk ook wat! Daarom zullen we voor onze collectie unieke prints ontwikkelen in samenwerking met diverse vormgevers voor een look & feel passend bij de stijl van de ouders. elke kruimel telt... Wij geloven dat als we de ouders met onze mooie, stijlvolle producten, enthousiast kunnen maken voor het (bewust en onbewust) nemen van de juiste keuzes, de kleintjes er als vanzelf mee zullen opgroeien, het balletje steeds verder zal gaan rollen en duurzame keuzes zich als een olievlek kunnen verspreiden. Goed voorbeeld doet goed volgen! Met deze missie willen wij onze bijdrage leveren aan een betere wereld; stapje voor stapje. Ook al is het een kruimel, alle beetjes helpen. Doen jullie ook mee?!

Elke dag worden er in Nederland gemiddeld 465 kinderen geboren waarvan grofweg de helft eerstgeborenen. Dat zijn heel wat gezinnen die op zoek zijn naar producten passend bij deze nieuwe fase van het leven! Als ondernemer weet ik; om een rendabel bedrijf op te zetten moet je product aansluiten bij de doelgroep, moet men het product willen kopen en bovenal, uiteraard (!), tevreden zijn over het product. Als ontwerper ben ik me ervan bewust; ik houd van mooie producten, maar grondstoffen zijn niet eindeloos, de berichtgeving over producten die eigenlijk giftige stoffen bevatten neemt steeds meer een vlucht en wat gebeurt er eigenlijk met producten aan het eind van de gebruikscyclus? Als jonge ouder was ik ook nog eens op zoek; mooie, bijzondere producten comfortabel voor onze kleine meid én vrij van giftige stoffen maar wél passend bij onze stijl. Drie overwegingen die samen aan de wieg hebben gestaan van crumble&; duurzame babyproducten die niet alleen mooi en praktisch zijn, maar ook mooi doen! Producten waarbij de end-of-life óók in ogenschouw wordt genomen, zodat we langzaam maar zeker naar een circulaire economie toe kunnen en een einde kunnen maken aan de groeiende berg afval. De productie houden we graag dicht bij huis, dit levert immers korte lijnen en snel schakelen op en laten we niet vergeten; ook in Nederland is er veel vakmanschap en liggen er prachtige kansen om daarmee mooie verhalen te vertellen! Om over de vermindering van de CO2 uitstoot nog maar niet te spreken... Hoe mooi zou het zijn als we zoveel mogelijk materialen van Nederlandse bodem kunnen gebruiken én de vervaardiging en detaillering in handen leggen van Nederlandse ambachten?

We willen een complete lifestyle-collectie op de markt brengen en zullen starten met de introductie van een duurzaam boxkleed; het product bij uitstek dat slechts een beperkte periode gebruikt wordt (<1jr), middenin de woonkamer van papa en mama ligt én waar nog zoveel meer mee mogelijk is! We willen graag in gesprek met onze doelgroep (nou ja, hun ouders dan) om het ontwerp van het kleed verder te optimaliseren. We hebben nog productiepartners nodig en er moet natuurlijk naamsbekendheid komen; we moeten de markt bereiken! Bezoeken van Swan Markets, de Negenmaandenbeurs maar (om mee te beginnen) ook kleinere markten en beurzen om onze doelgroep te bereiken. En (hulp bij) een crowdfunding campagne, want er is geld nodig voor de productie. En als we dan toch bezig zijn; we hebben natuurlijk een ton aan vragen! Directe vragen als ‘is hennep of bijvoorbeeld Tencel daadwerkelijk een duurzame en veilige keuze’, maar ook toekomstgerichte vragen als ‘hoe en met behulp van welke circulaire businessmodellen kunnen we naar een circulaire onderneming toe groeien’. Dus inspirerende sparringpartners en advies om tot de juiste keuzes te komen is ook zeer welkom! Tot slot zijn natuurlijk alle ideeën, suggesties en tips in welke vorm dan ook van harte welkom.

De missie is er, het plan is er, het doel is er! In grote lijnen is het duidelijk wat er moet gebeuren, de opzet van het ondernemingsplan ligt klaar en de website en webshop worden nu gebouwd. Het financiële plan moet nog uitgewerkt worden en vanaf daar kunnen we stappen gaan maken! Komend voorjaar willen we de eerste collectie in de verkoop hebben. Kort samengevat wat er moet gebeuren: - Kwalitatief onderzoek met ouders (latente behoeften) - Financiering - Productie eerste collectie &verkoop via diverse afzetkanalen, zoals diverse markten (B2C) en beurzen/winkels (B2B) - Marketing & Promotie (bloggers, lokale kranten, social media) - Terugname en recycling organiseren in combinatie met financiële prikkel voor klant - Feedback verzamelen over het product en de gebruikers - Vervolgcollectie ontwikkelen gebaseerd op de ervaringen van de eerste collectie

afbeelding van Valérie
Valérie Ondernemer

Hi! Ik ben Valérie, 35 jaar, ontwerper en moeder van een heerlijk eigenwijze peuter die mijn inspiratie is om beter te doen! Al zo lang als ik me kan herinneren heb ik de droom te ondernemen en een bijdrage te kunnen leveren. Toen ik de mogelijkheid kreeg om voor mijzelf te starten was de keuze snel gemaakt; niet zomaar een onderneming maar eentje met visie, een concreet doel, een goed verhaal. Zodat ik op deze manier ook mijn steentje kan bijdragen aan een betere wereld.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website
PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 414 projecten