afbeelding van Damir
Damir Ondernemer

Be-O bottle

De Be-O bottle is werelds eerste herbruikbare modulaire waterfles gemaakt uit de reststroom van suikerriet.

Social enterprise Be-O

Be-O heeft als missie om de transitie van olieplastics naar natuurlijk hernieuwbaar bioplastic te versnellen. Dit doen we door eigen herbruikbare producten van bioplastic wereldwijd op de markt te zetten.

Jaarlijks wordt er 311 miljard kilo aan plastic geproduceerd, dit staat gelijk aan 41 kilogram per persoon wereldwijd. Meer dan 99% van alle plastics worden uit simpelweg (aard)olie gemaakt maar waarom vroeg ik me af. Het is namelijk ook mogelijk om plastics te winnen uit natuurlijk hernieuwbare materialen zoals zetmeel, suikerriet (en biet), maïs en vele anderen.Bij Be-O willen we een stuk bewustwording creëeren bij consumenten en bedrijven omtrent de problematiek rondom plastic en laten zien dat er uit verschillende natuurlijk hernieuwbare materialen strak vormgegeven producten gemaakt kunnen worden.

De Be-O bottle is het eerste product van Be-O. Dit is een herbruikbare waterfles gemaakt uit de reststroom van suikerriet. Het mooie van dit materiaal is niet dat het alleen biobased is maar ook 100% recyclebaar in de huidige afvalstroom. De fles is vrij van giftige stoffen (zoals BPA), vaatwasserbestendig (tot zelfs 80 graden) en ook nog eens gemaakt van een sterk materiaal (duurzaam in gebruik).De unique selling point zit niet alleen in het materiaal maar vooral in de functionaliteit van de fles. De fles kan namelijk in het midden opengeschroefd worden waardoor je alle onderdelen simpelweg in de vaatwasser kunt stoppen om te reinigen. Als je de fles niet meer gebruikt dan kan het bovenste gedeelte zo in het onderste gedeelte geschoven worden waardoor je ineens 40% ruimte bespaart, handig hé?

Daarnaast is Be-O een social enterprise omdat we hebben gekozen om 5% van de netto omzet te doneren aan drie non-profit organisaties die zich ook inzetten om de plastic industrie vanuit een andere problematiek aan te pakken. Zie hieronder voor de drie organisaties, afhankelijk van de kleur wordt bepaald aan welke organisatie er gedoneerd wordt.

  • Blauwe waterfles: The Ocean Cleanup
  • Witte waterfles: Plastic bank
  • Groene waterfles: Trees for the future

The Ocean Cleanup pakt de plastic vervuiling in de oceanen aan door met een installatie plastic afval uit de oceanen te vissen.

De Plastic Bank zet zich in om plastic afval tegen te gaan door er waarde aan toe te kennen in ontwikkelingslanden. Mensen die Plastic inleveren bij de verzamelpunten ontvangen daarvoor een vergoeding. Vervolgens wordt het plastic afval gebruikt om andere nieuwe plastic producten van te maken.

Met Trees for the future hebben we afgesproken dat ze voor iedere €1,- die wij doneren 10 bomen planten. Bomen die de CO2 die vrijkomt bij het verbranden van plastic uit de lucht halen en omzetten in zuurstof. Zo werken we allemaal samen aan schonere wereld en een CO2 neutraal klimaat.

Op deze manier probeert Be-O de plastic industrie te veranderen. De Be-O bottle is het eerste product van Be-O en de doelstelling is om meerdere herbruikbare producten van bioplastics in de komende jaren op de markt te zetten.

MARKT

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker als aanschafreden en de markt voor milieubewuste producten in het algemeen wordt steeds groter. Dit geldt ook voor de herbruikbare waterflessen markt.

Be-O Bottle zal zich richten op de hoogkwalitatieve duurzame design waterflessen markt. De spelers in deze markt concurreren niet op prijs maar eerder op kwaliteit, functionaliteiten en merkidentiteit. De Be-O Bottle valt op door het unieke modulaire design en doordat het de enige fles in zijn soort is die gemaakt is uit een bioplastic.

In dit segment zal Be-O Bottle zich richten op de volgende milieubewuste doelgroepen:

Kosmopolieten + postmaterialistenVoornamelijk vrouwenTussen de 18-40 jaar oudHoogopgeleid

Bereid om extra te betalen voor duurzame producten

In Nederland zijn er bijna 4.2 miljoen mensen tussen de 20-40 jaar oud.

Ongeveer 50% daarvan is vrouw en de doelgroep kosmopolieten en postmaterialisten is 22% van de gehele bevolking: in totaal is de directe nederlandse doelgroep ruim 460.000 mensen.

Roadmap

Het proces van ontwerpen begon in april 2016.

Er zijn meerdere concept designs gemaakt door een welbekende flesontwerper.

Het huidige bamboe design is gekozen n.a.v. een doelgroepentest dat door een marketing- en communicatiebureau is uitgevoerd.

Daarnaast zijn er uit tien beschikbare kleuren de huidige drie kleuren gekozen. Een eerste prototype is 3D geprint, die gebruiksvriendelijk en functioneel is.

De volgende stappen moeten nu worden gezet tot en met januari 2018:

  • Optimalisatie van het design
  • Ontwikkelen van matrijzen
  • Uitwerking marketingplan
  • Proefspuitingen
  • Productieruns

 

afbeelding van Damir
Damir Ondernemer

Een jonge ondernemer met passie om het juiste te doen. Met Be-O probeer ik de transitie van olieplastics naar natuurlijk hernieuwbaar bioplastic te versnellen. Dit doe ik door eigen herbruikbare producten uit bioplastic wereldwijd op de markt te zetten. Kijk op www.beobottle.com voor meer informatie.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Natuur en milieu

Alle 444 projecten