afbeelding van Moshe
Moshe Ondernemer

Activitree

Mensen met de kracht van de digitalisering in real life samenbrengen. Het eerste activiteitenplatform voor al je dagelijkse activiteiten.

1. Maatschappelijk probleem

Het sociale leven van jongeren speelt zich steeds meer digitaal af. Millenials (18 t/m 34 jaar) gebruiken hun telefoon gemiddeld 3,1 uur per dag, waarvan ze 2,3 uur op sociale netwerken doorbrengen.[1] Uit verschillende psychologische onderzoeken blijkt verontrustend genoeg dat digitale interactie tussen mensen maar deels onze behoefte aan sociaal contact kan vervullen. Sterker nog, het blijkt dat vervanging van persoonlijke interactie door online interactie juist tot meer eenzaamheid en isolement leidt.[2] Mensen die niet genoeg in gezamenlijke activiteiten participeren blijken zich over het algemeen eenzamer te voelen, minder gelukkig te zijn en een hogere kans op gezondheidsklachten te hebben.[3] Daarentegen tonen andere onderzoeken aan dat groepsactiviteiten waarvoor mensen bij elkaar komen juist gezond zijn.[4]

Uit onderzoek van Maurice de Hond (in opdracht van Nuon) blijkt dat mensen behoefte hebben om vaker in het echt bij elkaar te komen om te socializen. Bijna één op de vijf Nederlanders zou vaker offline willen zijn en meer menselijk contact willen hebben. Een meerderheid van de deelnemers geeft aan het storend te vinden altijd maar online te zijn. Vooral jongeren tussen de 18 en 24 jaar vinden dat hun sociale leven te lijden heeft onder het toenemend gebruik van smartphones en tablets.[5] Alhoewel jongeren zich dit beseffen, wordt de barrière om ook daadwerkelijk minder online te zijn en vaker iets leuks te doen in persoon alleen maar groter. Men weet vaak niet wie zin heeft om iets leuks te doen, wat anderen willen doen en wanneer anderen zin en tijd hebben om dit te doen.

Andere platforms

Platformen zoals WhatsApp, Facebook en Meetup schieten tekort in het oplossen van dit probleem omdat dit geen activiteiten platformen zijn. Whatsapp is een communicatiemiddel en is niet gericht op het overzichtelijk en efficiënt bij elkaar brengen van mensen in real life. Bovendien moet je al vrienden zijn om mensen te kunnen bereiken via Whatsapp, vergelijkbaar met het traditionele telefoonnetwerk. Facebook laat zien wat er gebeurt in de levens om je heen, maar helpt er niet bij je welkom te voelen om iets met een groepje te gaan doen of onbekenden te ontmoeten. Daarbij staan op Facebook vooral grote, ver vooruitgeplande events waarbij de opkomst vaak tegenvalt. Een bedrijf als Meetup brengt je enkel in contact met mensen die in dezelfde Meetup groep zitten. Bovendien zijn activiteiten georganiseerd binnen dit platform vooral gebaseerd op het ‘netwerken’, en niet op het ondernemen van leuke sociale activiteiten.

Platformen die er daarentegen wél op ingericht zijn om in real life te meeten, zijn voornamelijk dating-platforms. Het succes en de populariteit van dating-apps om mensen met elkaar in contact te brengen wordt door Activitree gebruikt voor een ander doel: om een sociaal netwerk op te richten, te onderhouden en iedereen in staat te stellen op een vrijblijvende manier deel te nemen aan het sociaal-cultureel leven in de stad.

Offline zijn er verenigingen waar mensen samen kunnen komen. Deze zijn vaak niet gefocust op de inclusie van diversiteit en internationaliteit, kosten veel geld, richten zich op één soort activiteit en zijn niet toegankelijk voor iedereen. Activitree is daarentegen gericht op het samenbrengen van iedereen, is gratis voor haar gebruikers, heeft geen ontgroening, is geschikt voor de organisatie van élke activiteit en maakt bovendien gebruik van bestaande publieke plaatsen, sportcentra en kroegen in een stad.

2. Activitree

Je komt in een nieuwe omgeving en je wil een keer voetballen, muziek maken, naar een museum, eten met anderen of karaoke zingen. Hoe ga je deze alledaagse sociale activiteiten organiseren? Hoe ga je je thuis voelen en het optimale uit jezelf halen? Niet iedereen is even sociaal vaardig, kent de stad of heeft genoeg geld voor verenigingen. Activitree is een platform waarop mensen makkelijk in kleine groepjes hun alledaagse groepsactiviteiten kunnen organiseren. Op Activitree kun je precies de activiteit organiseren of de activiteit joinen die jij het allerliefst doet. Of je dit met bekenden doet of met onbekenden die dezelfde interesses delen, in een grote groep of in een kleine groep, in een kroeg of bij iemand thuis – met Activitree heb je dit allemaal zelf in de hand. Activitree geeft je vervolgens een helder overzicht van wie er ook echt op komt dagen. Een groep gelijkgestemden binnen Activitree zal er al snel voor kiezen een Tribe (groep) aan te maken, publiek of privé, als ze samen een interesse delen. Activitree is dé manier waarop mensen samen komen.

Wat Activitree one of a kind maakt, is de focus die ligt op het concretiseren van alledaagse sociale activiteiten, zoals samen eten en drinken. Hiermee onderscheiden we onszelf van de standaard sociale media platforms waarbij afspraken al snel ondersneeuwen in gesprekken en foto’s. Chatfuncties en speciale meldingen over een activiteit krijg je alleen binnen als je ook daadwerkelijk gaat deelnemen aan de activiteit. Met de kracht van digitalisering kunnen wij onwetendheid rondom interesses overbruggen en mensen in real life bij elkaar brengen.

We focussen ons eerst hoofdzakelijk op studenten - millenials die typische ‘early adopters’ zijn van dit idee. In onze tijd van globalisering hebben we inmiddels te maken met een verdubbeling van het aantal internationale studenten bij universiteiten. Uit enquêteonderzoek van het Landelijke Studentenvakbond (LSVb), het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en het European Student Network (ESN) blijkt dat buitenlandse studenten zich in toenemende mate niet geïncludeerd en thuis voelen, zo schrijven de NOS en Trouw. Twee op de drie ondervraagden geeft aan zich eenzaam te voelen, en maar liefst een op de drie studenten heeft last van depressieve gevoelens.[6]

Na de beginfase willen we onze focus bijstellen naar het verbinden van steeds bredere groepen in een stad. De mogelijkheden die Activitree hierbij biedt zijn haast onuitputtend:

- Economie – creëren bruisende stad (bedrijven en ondernemers)

- Onderwijs – elkaar helpen leren (universiteiten, hogescholen, exchange programma’s)

- Cultuur – culturele activiteiten (jongeren, ouderen, vluchtelingen, toerisme)

- Gezondheid – mentaal en fysiek welzijn (eenzaamheid, sport)

3. Wie we zijn

Activitree is ongeveer een jaar geleden opgericht, op 1 augustus 2017. Ondernemers Fred Manders en Moshe Sijben, beiden al een paar jaar werkervaring, besloten al hun kennis en ervaring in te zetten om impact te kunnen maken op de wereld. ‘Bringing people together’ is altijd het uitgangspunt geweest. Playful, impactful en colourful - dat zijn onze kernwaarden. In een jaar tijd hebben we onze app met basisfuncties gebouwd, hebben we onderzoek gedaan, geëxperimenteerd, getest en zijn we bezig geweest met marketing en samenwerkingen.

Universiteiten zullen de service kunnen huren via een maandelijks abonnement. Voor universiteiten is dit nu een hot topic (zie NOS artikel) en is ‘inclusie’ een van de hoofdpijlers in hun strategisch beleid. De app is klaar voor een pilot, waarbij we de ASN Bank Wereldprijs goed zouden kunnen inzetten om het product door te ontwikkelen en een vliegende start te maken.

    Voetnoten

(1) http://www.mediainsight.org/PDFs/Millennials/Millennials%20Report%20FINA...

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19514821

(3) https://qz.com/1048847/people-in-rich-countries-are-dying-of-loneliness-...

(4) http://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=3522

(5) https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/2015/12/nederlander-wil-minder-on...

(6) https://nos.nl/artikel/2237548-buitenlandse-student-voelt-zich-buitenges...

afbeelding van Moshe
Moshe Ondernemer

Na in meerdere steden gestudeerd en gewerkt te hebben kwam ik erachter dat het moeilijk is om te weten wat er in je stad te doen is en als je daarachter komt, met wie ga je er dan heen? Hoe ga je je thuis voelen en het optimale uit jezelf halen? Dit leidde tot het idee achter Activitree. Na de bachelor Psychologie, wedstrijdroeien en de master in International Business werkte ik als consultant bij AC&T (assessments, coaching trainingen), ging ik me verdiepen in marketing bij Heineken en bleef de ondernemersdrang opspelen wat zorgde voor een overstap naar Picnic (toen nog startup online supermarkt). Na al deze ervaring ontmoette ik de juiste personen om een bedrijf te starten en kon onze sociale missie starten. Nu kunnen we iets voor de maatschappij betekenen, impact maken en onze skills optimaal benutten. In 3 woorden: creatief, nieuwsgierig, strategisch.

Update

Deze ondernemer heeft nog geen update geplaatst.

Steun dit project

Geïnspireerd en wil je de ondernemer(s) verder helpen? Dat kan op verschillende manieren.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over ons project op de website

Ga naar website

Volg ons op social

PROJECTEN

Meer projecten in Mens en samenleving

Alle 369 projecten