afbeelding van Matthijs
Matthijs Ondernemer

Achilles and the Tortoise

Achilles and the Tortoise is een kleding & lifestyle label voor de streetwear customer.

Achilles and the Tortoise heeft vier doelstellingen: 

  1. Kwalitatief en visueel uitblinkende producten creëren
  2. Bewustwording creëren over duurzaamheid en duurzame keuzes en samenwerkingen stimuleren
  3. Bijdragen aan de bescherming van bedreigde diersoorten en het herstel van biodiversiteit
  4. Een nieuwe vorm van bedrijfsvoering introduceren (Rule of Thirds) 

Rule of Thirds

Wij willen mensen inspireren met ons business concept ‘The Rule of Thirds’ en nodigen andere organisaties uit om hun eigen bedrijfsvoering onder de loep te nemen. The Rule of Thirds houdt in dat de prijsvoering van onze items als volgt tot stand komt: 

  • 1/3 productiekosten
  • 1/3 teruggeven om biodiversiteit te helpen herstellen
  • 1/3 herinvestering & winst 

Wat wij doen

Elk item dat wij uitbrengen vertegenwoordigt een gebied op aarde en vraagt daarmee aandacht voor een bedreigde diersoort. Dit diersoort komt terug in het design. Voor de eerste lijn, Amur Leopard, werken wij samen met WNF. Zij hebben een prachtig programma opgesteld in samenwerking met WWF-China, WWF-Rusland en een lokale Russische natuurbeschermingsorganisatie, om de populatie van de Amur Leopard weer te helpen groeien. Volgens de laatste schattingen leven er nog minder dan 90 Amoerluipaarden in het wild. Door een product van Achilles and the Tortoise te kopen maak je direct impact door financieel bij te dragen aan dit programma.

Wij zijn uniek in de combinatie duurzame bedrijfsvoering en onze urban/streetwear design. Wij richten ons op de streetwear customer omdat wij zien dat deze doelgroep nog niet goed gevonden wordt door organisaties met een vergelijkbare boodschap of door organisaties die ook op een duurzame wijze produceren. Wij zien deze doelgroep als een community met een gedeelde identiteit en gedeelde normen & waarden, waarin uitstraling, kwaliteit en design erg belangrijk zijn. Wij betrekken de doelgroep bij het ontwerpen van elk design om te garanderen dat het item de doelgroep zal aanspreken. Juist omdat kleding en identiteit hand in hand gaan is het voor ons zo belangrijk dat de doelgroep enthousiast wordt van onze designs en deze als een ambassadeur met trots draagt. Wij willen deze doelgroep dusdanig inspireren dat het maken van duurzame keuzes langzaam onderdeel wordt van de gedeelde identiteit. 

Bedrijfsvoering

De kledingindustrie is nog steeds de op één na meest vervuilende industrie en wij willen hier wat aan doen. Wij willen dat niet alleen de consument maar ook andere kledingmerken binnen de industrie kritisch gaan kijken naar de huidige situatie. Op dit moment hebben wij in samenwerking met onze productiepartner een experimentele omgeving gecreëerd waarin wij pionieren op het gebied van duurzaam produceren. Hierdoor kunnen andere grote merken binnen het netwerk van onze productiepartner gemakkelijker meekomen in deze transitie. Wij zijn dan ook volledig transparant in onze bedrijfsvoering en nodigen anderen uit om dit ook te doen. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat bij elkaar in de keuken kijken en van elkaar leren de transitie naar een duurzame bedrijfsvoering vergemakkelijkt. 

Alle kleding die door ons geproduceerd wordt is GOTS organic en OEKO-TEX gecertificeerd. Dit betekent dat minstens 95 procent van elk kledingstuk uit biologisch geproduceerde materialen bestaat. Tevens worden er milieueisen gesteld aan de verwerking van de vezel tot kledingstuk (zoals chemicaliën en verf). Verder zijn er eisen voor arbeidsomstandigheden en een eerlijk loon in de productiefase. De verpakking van de kleding wordt gemaakt van gerecycled karton en de labels worden gemaakt van biologisch afbreekbaar papier. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de uitstoot van het transport CO2 neutraal te houden, daarom compenseren wij dit door te doneren aan een gecertificeerd bosproject. Overproductie is een groot probleem in de kledingindustrie en daarom produceren wij in gelimiteerde oplages, die pas geproduceerd worden bij een uitverkochte oplage. 

Roadmap

Ook wij moeten duurzame stappen maken en daarom werken wij met onze productiepartner aan een nieuwe lijn, de ‘Pangolin’ collectie, waarbij we het principe van circulariteit toepassen. Wij blijven kritisch naar het gehele systeem kijken. Onze ambitie is om uiteindelijk met hernieuwbare energie en gesloten kringlopen te werken. 

Kleding is een eerste middel om onze doelstellingen te behalen, maar onze ambitie reikt verder. Als lifestyle label werken we bijvoorbeeld aan een skateboard, de ‘Sea Turtle’, gemaakt van gerecycled materiaal zoals plastic afval uit de oceaan. Met deze opbrengst steunen we weer een organisatie die werkt aan de bescherming van de bedreigde zeeschildpad. 

Partners & Collaborations

  • Valerius
  • Junius
  • WNF
  • Luwies
afbeelding van Matthijs
Matthijs Ondernemer

Als gezondheidsmanager en change agent zet ik mij met veel passie in voor een bloeiende, gezonde en duurzame samenleving. Als medewerker van Stavoor werk ik aan het creëren van organisaties, waarin individuen een grotere kans hebben op succesvol ouder worden dan wanneer je er niet zou werken. Kortom, het creëren van een healthy ageing organisatieklimaat. Daarnaast ben ik samen met 2 vrienden Willem van Helvoirt en Sem Dijkema een kleding & lifestyle label begonnen, voor de streetwear customer.

Nieuwsgierig geworden?

Lees alles over deze onderneming op de website

Ga naar website

Volg op social

PROJECTEN

MEER GERELATEERDE PROJECTEN

Alle 315 projecten