afbeelding van Birger
Birger Auteur

Zweedse auto’s rijden binnenkort op hout

Dankzij een Nederlandse uitvinding tanken Zweden straks geen benzine of diesel meer, maar hout.

Binnenkort kunnen Zweedse auto's op brandstof gemaakt van houtsnippers rijden. | Foto: Mahkeo via Unsplash

Ook Zweedse auto’s kunnen binnenkort op brandstof gemaakt van houtsnippers rijden. Na Finland krijgt het Twentse bedrijf BTG-BTL ook voet aan de grond in Zweden. De Nederlandse onderneming gaat samen met het olie- en gasconcern TechnipFMC een fabriek ontwerpen en bouwen waar ruwe bio-olie van houtafval kan worden gemaakt. De opening staat gepland voor 2021.

De fabriek wordt pal naast een houtzagerij van de Zweedse houtleverancier Setra gebouwd in Gävle, een stadje zo’n 170 kilometer ten Noorden van Stockholm. De plek is een bewuste keuze, omdat zaagsel hier ter plekke in overvloed aanwezig is en er geen transportmiddelen nodig zijn.

Jaarlijks gaat de fabriek zo’n 35.000 tot 40.000 ton houtafval verwerken tot ruwe bio-olie. Dit gebeurt via een speciale technologie genaamd pyrolyse. De biologische ruwe olie wordt vervolgens in een raffinaderij verwerkt tot transportbrandstof voor auto’s, schepen en vliegtuigen. De raffinaderij staat in de Zweedse westkust, de andere kant van het land.

Verwacht wordt dat per jaar 15.000 gezinsauto’s op de biobrandstof kunnen gaan rijden.

Wist je dat maar de helft van een boom geschikt is om planken van te maken? De rest wordt versnipperd of wegegooid. BTG-BTL maakt van dit resthout ruwe biologische olie. | Foto: Alicja via Pixabay

Biobrandstof van zaagsel: zo werkt het

Het klinkt in eerste instantie misschien wat gek, maar houtafval is een prima grondstof om brandstof van te maken. Net zoals andere biomassa’s, als bermgras of maïsstengels. 

Via pyrolyse, letterlijk splitsing door vuur, wordt biomassa omgezet in ruwe olie door het zonder zuurstof te verhitten tot ongeveer 500 graden Celcius. In de natuur duurt dit proces enkele miljoen jaren, maar dankzij een Nederlandse innovatie kan het nu in slechts enkele seconden. Wetenschappers aan de Universiteit Twente ontdekten deze snelle pyrolyse-techniek ongeveer dertig jaar geleden.

Om transportbrandstof te maken, wordt de ruwe bio-olie gemengd met andere brandstoffen - zowel bio- als fossiele brandstoffen. Zo ontstaat een benzine en diesel die gedeeltelijk uit duurzamere olie bestaat. Dit is in lijn met de Europese eis dat brandstoffen tegen 2020 voor ten minste 10% uit hernieuwbare bronnen moeten worden gehaald. 

Bekijk de video hieronder voor meer informatie hoe pyrolyse precies werkt:

Hoe duurzaam is biobrandstof?

De hamvraag is natuurlijk: “hoe duurzaam is biobrandstof gemaakt van biomassa?” Belangrijk om te noemen is dat biomassa an sich niet duurzaam is. Alleen als biomassa zelf op een “groene” manier wordt gewonnen, is het duurzaam. 

Stel dat je hout als biomassa wilt gebruiken voor de productie van ruwe bio-olie, dan ben je niet heel duurzaam bezig als je allemaal bomen kapt. Maar wanneer je houtresten gebruikt die normaliter toch zouden worden verbrandt, dan creëer je waarde met een afvalstroom. Dit is wél duurzaam. 

Een kanttekening is natuurlijk dat het zaagsel wordt gebruikt om transportbrandstof te maken. En benzine en diesel zijn per definitie slecht voor het milieu, omdat er bij de verbranding ervan roetdeeltjes vrijkomen die de ozonlaag aantasten. Gedeeltelijke biobrandstof is dan ook geen perfecte oplossing, maar wel een meer duurzame energiebron dan volledige fossiele brandstof.

Gerard Muggen, directeur van BTG-BTL, vertelt: "Onze olie is een goed alternatief voor fossiele olie, die hierdoor onder de grond kan blijven zitten".

 

Als het aan de Twentse onderneming BTG-BTL ligt, dan is het tanken van volledige fossiele brandstof binnenkort verleden tijd. In de toekomst tanken we hout. | Foto: Gab Pili via Unsplash

Wat levert bio-olie uit zaagsel op?

Voor de Scandinavische expansie van BTG-BTL werd de techniek getest bij een fabriek van FrieslandCampina in de Achterhoek. Daar werd de pyrolyse-olie gebruikt voor de verwarming van de fabriek. Door de overstap naar de bio-olie werd er jaarlijks zo’n 10 miljoen kubieke meter aardgas bespaard - ongeveer het jaarlijkse verbruik van 8000 Nederlandse huishoudens. Ook daalde de CO2-uitstoot van de productielocatie met 15 procent.

CO2-taks

Naast de overvloed aan elanden, bomen en houtzagerijen in Scandinavië,  is er nog een belangrijke reden voor de uitrol van de pyrolyse-techniek in deze regio: de CO2-taks. In Zweden en Finland wordt er extra belasting geheven op de uitstoot van broeikasgassen.

Dankzij de Koldioxidskatten, de Zweedse CO2-heffing, kan de Twentse onderneming de strijd aan met niet-duurzame alternatieven. In andere landen in Europa lukt dit (nog) niet zonder subsidie.

Toch liggen er grote kansen in het verschiet voor BTG-BTL. Door de nieuwe Europese wet- en regelgeving zullen steeds meer Europese lidstaten transportbrandstof moeten gaan gebruiken die voor ten minste 10% uit een duurzame bron zijn vervaadigd.

Meer duurzaam auto-nieuws

Auto’s worden steeds duurzamer, van binnen én van buiten. Lees een van de volgende blogs voor het laatste duurzame auto-nieuws:

afbeelding van Birger
Birger Auteur

Blogger bij Voor de Wereld van Morgen. Heb je een goed idee voor een duurzaam initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.184 blogs