afbeelding van Jorien
Jorien Auteur

Zo zet je vrouwenrechten op de kaart

Jannet Vaessen over hoe WOMEN Inc. vrouwenthema's uit de taboesfeer haalt

De drijvende kracht achter WOMEN Inc. Jannet Vaessen. Foto: Jan-Maarten Hupkes.
De drijvende kracht achter WOMEN Inc. Jannet Vaessen. Foto: Jan-Maarten Hupkes.

Tien jaar is Jannet Vaessen de drijvende kracht achter WOMEN Inc., hét netwerk van vrouwen die zichzelf en elkaar willen verstreken. Met spraakmakende campagnes snijdt de organisatie onderwerpen aan die in de taboesfeer hangen. Maar aan die gelikte beelden en stevige slogans gaat heel wat wikken en wegen vooraf. Jannet vertelt over de dilemma’s die ze tegenkomt in de strijd voor gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.

Als je je bezighoudt met vrouwenthema’s, dan moet je zorgvuldig je woorden kiezen, anders roept dat vrouwending toch snel een enorme allergie op bij mensen.

WOMEN Inc. hanteert drie vaandels, die gestalte krijgen in grote publiekscampagnes als ‘Behandel me als een dame’ over gezondheidszorg waarbij het mannenlichaam als norm wordt gehanteerd, ‘Waar is mijn €300.000,-?’ over het loonverschil tussen mannen en vrouwen en ‘Ik ben er even niet’ waarin mantelzorg en de rol van vrouwen centraal staat.

Luchtig en met inhoud

Gelijk doemt de vraag op hoe je als organisatie complexe topics overbrengt op een breed publiek, zonder te kort door de bocht te gaan. Je wilt tenslotte serieus genomen worden door je publiek, maar ook door professionals en politici. Bovendien mag WOMEN Inc. dan wel een onafhankelijke organisatie zijn, zij wil ook juist graag samenwerken met al deze partijen. “Daarom gaat er heel veel aandacht naar het correct framen van dergelijke boodschappen”, benadrukt Jannet. “Zoals we hier op kantoor zeggen: we gaan voor ‘luchtig en met inhoud’. Daarbij letten we er goed op dat we onze onafhankelijkheid bewaren, zonder los te gaan staan van ons partners”.

De barometer raken

Jannet beschrijft hoe zij en haar team altijd grondig onderzoek doen en op diverse momenten uitlichten welke winst er te behalen valt voor een bepaalde doelgroep. “Zo zit ik het ene moment om tafel met een medisch specialist om te praten over het belang van goede en zo efficiënt mogelijke behandelingen voor vrouwelijke patiënten, en praat ik het volgende moment met een politicus over de positieve effecten hiervan op verzuim op de werkvloer.” Het brede publiek bereikt WOMEN Inc. met knallende posters in bushokjes en artikelen in bijvoorbeeld NRC en de LINDA. Altijd wordt ingehaakt op de actualiteit met een creatieve én empathieve boodschap. Jannet: "Goed onderbouwd, op het juiste momentum, ieders gevoelsbarometer raken, dat is wat wij doen."

Emancipatie voltooid?

Dat deze strategie werkt, blijkt wel uit het succes van WOMEN Inc. Aan de andere kant is de emancipatie volgens Jannet nog lang niet voltooid. Voorheen konden vrouwen alleen aan het werk als de economie het toeliet, terwijl het tegenwoordig veel vanzelfsprekender is dat een vrouw een baan heeft. Toch is slechts 53% van de vrouwen financieel onafhankelijk, en dat in een tijd waarin een groot deel van de huwelijken strandt. Tegelijkertijd is nog een ontwikkeling te zien waaraan eenzelfde keerzijde kleeft, namelijk de enorme groei van het percentage hoogopgeleide meisjes (40% nu versus 20% vroeger). Vaak blijkt dat vrouwen na de komst van een kind, samen met hun partner kiezen voor een traditioneel rolpatroon; financiële afhankelijkheid van de man als kostwinner.

En hoewel het internationaal gezien in Nederland hartstikke goed gaat qua gezondheid en onderwijs, is de representatie van topvrouwen in de media teruggelopen. Zelfs bij de publieke omroep, waar ze claimen een zo divers mogelijk beeld neer te willen zetten, is de beeldvorming van vrouwen onvoldoende ontwikkeld. Tenslotte zijn er nog de stille onderwerpen binnen het thema gezondheid, zoals geweld tegen vrouwen en overgangsklachten. Jannet: “Op alle vlakken waarop stappen zijn gezet, valt ook nog heel veel winst te behalen”.

Actie blijven voeren

Voldoende aanleiding voor WOMEN Inc. om actie te blijven voeren dus. “Daar is gelijk het volgende dilemma al”, zegt Jannet, “want als feministische campagneorganisatie word je toch snel geassocieerd met de boze actiegroepen van decennia geleden.” Jannet vertelt hoe ze in gesprekken vaak nog voordat ze iets heeft gezegd, in een negatief frame wordt geplaatst vanwege het beeld dat men heeft van emancipatie. Na tien jaar heeft zij echter voldoende ervaring om te weten hoe ze dit snel kan ombuigen om het defensieve uit de lucht te halen. “Ook hier is goed vooronderzoek essentieel. Ik verdiep me voor elk gesprek uitgebreid in degene die ik tegenover me heb, om exact te weten wat zijn of haar belangen zijn.” Een intuïtieve strategie, die inmiddels door de hele organisatie wordt gehanteerd. En dat is wat WOMEN Inc. zal blijven doen: ontrafelen, vertalen en aanjagen. 

afbeelding van Jorien
Jorien Auteur

Na een aantal jaar bij een internationale ontwikkelingsorganisatie te hebben gewerkt, ben ik inmiddels communicatiemedewerker bij de Vrije Universiteit van Amsterdam. In mijn vrije tijd fiets ik het liefst over de grachten van onze hoofdstad en ontdek ik nieuwe leuke plekken. Zonder kroost, maar ook zeker mét. Op Barts Boekje Junior, Twitter en Instagram tref je het bewijs (@jorien_thijs).

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs