afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

Zo win je de ASN Bank Wereldprijs

Ingrediënten om jezelf in the picture te zetten!

Chemicals are not for pussies
Een bloedserieus thema op een verrassende manier | Yoni

De ondernemers achter Yoni, Sustainer Homes, Fairphone en Rainbeer hebben – net als jij – op het punt gestaan om zich in te schrijven voor de ASN Bank Wereldprijs. En zij wonnen. Wat is het geheim van hun succes en kunnen we hier iets van leren? Voldoet een echte Wereldprijswinnaar misschien aan een bepaalde toverformule? Natuurlijk is een jury niet te beïnvloeden, maar een aantal ingrediënten maken jouw inschrijving wel kansrijker.

Journalisten worden er warm van

Bij een terugblik op de winnaars, valt op dat het projecten zijn waar ook journalisten warm van worden. Van Vrij Nederland tot lindanieuws.nl, de Telegraaf en RTL Nieuws. Ze gaven allen aandacht aan winnaars van de ASN Bank Wereldprijs. Je zou kunnen concluderen dat wat nieuwswaardig is, ook aanslaat bij de jury. Mocht je je dus willen inschrijven, dan is een belangrijke randvoorwaarde om te winnen: het is in Nederland nog nooit eerder gedaan, gezegd of uitgezocht. Als een initiatief nieuw is – het woord zegt het al – dan bevat het nieuws.

Journalisten hanteren daarnaast nog andere criteria waarop zij nieuws beoordelen. Wij laten de belangrijkste zien aan de hand van de eerdere winnaars en koppelen daar direct een tip aan. Laat je inspireren en leg jouw initiatief langs de meetlat.

Het is actueel (en urgent)

Duurzaam bouwen is hard nodig. Vanaf 2020 moet nieuwbouw vrijwel energieneutraal zijn. Er gebeurt echter nog onvoldoende om dit doel te halen. De energieneutrale woningen van Sustainer Homes zijn een soort legoblokken van hout. Hiermee laten ze zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om duurzaam te bouwen. 

Tip: Verdiep je in de actualiteit en speel hier slim op in door jouw initiatief hieraan te koppelen. Daarmee laat je zien dat jouw dienst of product een bepaalde mate van urgentie in zich heeft. Dan komt het ook op de agenda van de juryleden.

Het heeft impact

Fairphone had een duidelijke missie: de oprichters wilden de eerste eerlijke mobiele telefoon ter wereld maken. Ze produceerden een telefoon gemaakt van materialen gewonnen in mijnen die zich niet in conflictgebieden bevonden. Deze manier van werken heeft een enorme positieve impact op productiemedewerkers, maar ook op de elektronica-industrie. Want met de komst van Fairphone is er een discussie over een eerlijker en beter productiesysteem aangezwengeld.

Tip: Probeer datgene in jezelf te vinden dat jou verschillend maakt van andere vergelijkbare initiatieven. Wat is de invloed hiervan op mens, milieu en maatschappij? Maak van deze impact je handelsmerk.

Fairphone

Het valt op

Menstruatie. Het is een weinig besproken onderwerp in de publieke sfeer. Yoni wist dit bloedserieuze thema op een verrassende manier te benaderen met de boodschap: ‘chemicals are not for pussies’. Immers, waarom gebruiken vrouwen reguliere tampons voor hun intiemste lichaamsdeel als onduidelijk is welke schadelijke stoffen er in de producten zitten? Yoni biedt een biologische oplossing. 

Tip: Misschien weet jij niet direct een sluimerend taboe te doorbreken. Maar als mensen een wenkbrauw optrekken bij jouw verhaal, weet je dat je in ieder geval de aandacht hebt. Ook van de jury. Dus bekijk jouw initiatief eens met andere ogen, valt er iets op aan jouw aanpak?

Het is sympathiek

Bier gemaakt van regenwater. Niet alleen lekker, maar Joris Hoebe van Rainbeer vond hiermee ook een oplossing voor regenwateroverlast. Het verhaal werd extra sympathiek dankzij de persoonlijke touch. Hij kwam op het winnende idee omdat hij zelf thuisbrouwer is. Voor het brouwen van bier heb je veel water nodig. Met emmers, pannen en een babybadje ving hij het water op zijn op balkon. Eureka, zo ontstond zijn idee.

Tip: Bijzondere, persoonlijke verhalen zijn sympathiek. Met passie over jouw initiatief vertellen waarin mensen zich kunnen verplaatsten, is aanstekelijk en vergroot je kansen.

Het is authentiek

Vaak bevat nieuws meerdere bovengenoemde elementen. Hoe meer elementen jouw bedrijf bevat hoe meer kans er is dat het verhaal in de media terecht komt. Nu raden wij niet aan om een uitgesproken persoonlijk verhaal te bedenken terwijl dit eigenlijk niet bij je past of strippende bejaarden in te zetten omdat je dan opvalt. Maar je kunt wel met de informatie die je nu in handen hebt op een andere manier naar je initiatief gaan kijken: waar zitten die mediagenieke elementen verborgen?

Tip: Jouw verhaal met jouw elementen maken jouw initiatief authentiek. Met deze informatie kan je inschrijving nog gerichter tot een succes maken.

 

Pr-bureau De Wolven deelt tijdens het traject van de ASN Bank Wereldprijs zijn expertise, zodat jij je nog beter kunt voorbereiden!

afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

De Wolven is een pragmatisch en ervaren pr-bureau gespecialiseerd in het bereiken van de relevante doelgroepen met het juiste verhaal. Dat kan rechtstreeks of via media en influencers. Met een team van media- en communicatie-experts ontwikkelen wij innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes en voeren die effectief uit. Met altijd zichtbare resultaten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs