afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Zo weet je wat jouw idee écht waard is

Heb jij een geweldig idee voor een onderneming? Test dan eerst of je beoogde klanten er ook op zitten te wachten. Dat doe je zo.

Test wat je idee echt waard is | Foto: Kenan Buhic
Test wat je idee echt waard is | Foto: Kenan Buhic

We spreken heel veel (potentiële) ondernemers die zelf vinden dat ze een geweldig idee hebben voor een onderneming of nieuwe start-up. Vaak blijkt dan dat ze dit idee alleen met enkele vrienden en familie hebben gedeeld. Vaak uit angst dat een ander ermee vandoor gaat. Dat is niet handig, sterker nog, dat is een hele slechte tactiek en wel hierom.

Je vrienden en familie vinden je aardig. Grote kans dus dat ze positief reageren op een idee waar jij heel enthousiast over bent. Maar écht kritisch zijn ze vaak niet en nog vaker zijn ze ook niet je toekomstige klanten of doelgroep. Ondanks alle positieve reacties van je inner circle weet je dan dus nog steeds niet of jouw idee ook aansluit bij de behoefte van je klant. Dat zul je dus écht moeten gaan testen. Maar hoe?

Onlangs kwamen we deze video tegen over de Mom Test, die de theorie van het gelijknamige boek van Rob Fitzpatrick nog maar eens haarfijn uitlegt. Kijk die eerst even:

Zo test je je business idee

Het is geen geheim recept: praat met je potentiële klanten. Ondernemers vinden het soms eng of uitdagend om met hun potentiële klanten te praten. En dat is zonde want niet alleen mis je zo een schat aan waardevolle kennis, in gesprek met mensen kom je vaak ook op nieuwe of betere ideeën voor je onderneming.

Tips voor het gesprek met jouw beoogde doelgroep

  1. Praat met je beoogde klanten over hún leven, niet over jouw idee
  2. Vraag naar specifieke ervaringen die ze hebben gehad in het verleden, in plaats van naar hypothetische situaties in de toekomst
  3. Gebruik veel open vragen ("waarom?") en luister heel goed
  4. Je ondernemingsidee bevat een aantal aannames, check deze met je beoogde klanten en zorg dat je je aannames verifieert of naar het rijk der fabelen verwijst
  5. Wees niet bang om te experimenteren en prototypes te presenteren aan je klanten om hun feedback te kunnen verwerken in je eindproduct

Een van onze ondernemers, Suzanne van Sprinklr, heeft een hele zomer lang voor het tuincentrum gestaan om met mensen in gesprek te gaan over hun wensen en behoeftes. Hard werken, maar daardoor kon ze haar idee voor een biologisch plantenaanbod mét verzorgingsapp goed aanscherpen voor de lancering. Zo startte ze met een succesvolle crowdfundcampagne en is Sprinklr nu een snelgroeiend bedrijf met veel enthousiaste klanten.

Meer tips voor ondernemers (in spé)

Of je nu al aan het ondernemen bent of het graag wil gaan doen, op onze blog vind je veel handige tips en adviezen om van je start-up een succes te maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Heb je een duurzaam business idee? Dan is dit de allerbeste tip die we je kunnen geven: Word lid van Voor de Wereld van Morgen en maak gebruik van onze hulp om jouw business te laten groeien!

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een goed idee of mooi initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.183 blogs