afbeelding van Amber
Amber Auteur

Zo verduurzaamt de scheepvaart

De scheepvaart is verantwoordelijk voor de uitstoot van enorme hoeveelheden broeikasgassen. Nederlandse bedrijven komen met oplossingen.

Foto: Axel Ahoi
Foto: Axel Ahoi

De transportsector is de snelst groeiende sector die bijdraagt aan klimaatverandering. Onder andere de lucht- en scheepvaartsector zijn aan het groeien en dat is zorgwekkend voor het klimaat. Om de hoeveelheid gestookte olie terug te brengen is innovatie van groot belang. Verschillende Nederlandse bedrijven komen daarom met elektrische oplossingen.

Scheepvaart en klimaat

De scheepvaart is verantwoordelijk voor zo’n 2,5% van de totale mondiale uitstoot van broeikasgassen. Schepen zijn enorm vervuilend omdat ze zware olie gebruiken waar veel zwavel in zit. Deze goedkope olie is door zijn samenstelling veel vervuilender dan bijvoorbeeld de brandstof waar auto’s op rijden.  

Omdat de scheepvaart – net als de luchtvaart – internationaal opereert, is mondiale samenwerking enorm van belang. Het is daarom verontrustend dat de scheepvaartsector vaak onder internatiale afspraken uitkomt. Zo zijn zowel de lucht- als scheepvaart niet meegenomen in het klimaatakkoord van Parijs.

Vervuilende lucht- en scheepvaart zijn geen onderdeel van het Parijsakkoord | Foto: VanveenJF

Het was daarom een belangrijke doorbraak toen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in 2018 beloofde om in 2050 de CO2-uitstoot van de scheepvaart met 50% te verminderen. Hoewel deze afgesproken reductie een stap in de goede richting is, vinden velen deze toezegging niet ambitieus genoeg.

Als we klimaatverandering écht een halt willen toeroepen, zal de uitstoot van broeikasgassen van de scheepvaart nog vele malen kleiner moeten worden. Helaas is de verwachting dat de scheepvaartsector de komende jaren alleen maar in omvang zal toenemen. Innovatie is daarom van extra groot belang om de uitstoot van broeikasgassen flink te reduceren, bijvoorbeeld door elektrisch te varen.

De Tesla onder de schepen

Elektrisch varen is geen nieuw idee. Zo bestonden er in de vorige eeuw al elektrische boten die als een soort trolley via een bovenleiding van stroom werden voorzien. In Noorwegen vaart er al een volledig elektrische pont en ook de GVB investeert in elektrische ponten. Vorig jaar kwam het Nederlandse bedrijf Port-Liner in samenwerking met Architectenbureau Omega Design met een volledig elektrisch vrachtschip. Dit binnenvaartschip wordt ook wel de “Tesla van de kanalen” genoemd.

De Tesla onder de schepen | Foto: Port-Liner & Architectenbureau Omega Design

Ook het bedrijf Skoon Energy werkt samen met Damen Shipyards aan elektrische oplossingen. Skoon Energy installeert batterijpakketten op bestaande schepen om elektrisch vervoer mogelijk maken. Door de leaseconstructie van deze batterijboxen wordt de investeringsdrempel bij bedrijven kleiner, waardoor verduurzaming sneller kan plaatsvinden.

Elektrisch varen is tot nu toe alleen geschikt voor de binnenvaart, omdat de huidige actieradius van de batterij niet toereikend is voor lange afstanden. Hoewel elektrisch varen de scheepvaart flink zou verduurzamen, is deze oplossing door de vervuilende productie van de benodigde batterijen nog verre van perfect.

Waterstof als brandstof

Er wordt op dit moment ook veel onderzoek gedaan naar waterstof als duurzame brandstof optie. Het grote voordeel van waterstof is dat er bij gebruik geen schadelijke emissies als broeikasgassen, zwavel en fijnstof vrijkomen. Maar het nadeel is dat er bij het maken van blauwe of grijze waterstof ook weer veel energie moet worden gebruikt. En dat waterstof onder hoge druk moet worden opgeslagen. Dit zorgt voor explosiegevaar op een schip en maakt de certificering van deze schepen ingewikkeld.

TU Delft-onderzoeker Ir. Klaas Visser meent dat de nadelen rondom waterstof voor scheepvaart omzeild kunnen worden als waterstof in vaste vorm wordt opgeslagen (als natriumboorhydride). Het Nederlandse bedrijf H2Fuel is hiermee aan het expirimenteren, zodat het gebruik van waterstof toegankelijker wordt.

De scheepvaartsector moet verduurzamen | Foto: Kayle Kaupanger

Het is duidelijk dat de scheepvaartsector alle zeilen bij moet zetten om écht te verduurzamen. Gelukkig zijn de eerste stapjes gezet.

Meer weten over transport?

afbeelding van Amber
Amber Auteur

Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Heb jij een slim idee? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.413 blogs