afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

Zo maak je indruk met jouw pitch

Vier tips om de jury in te pakken!

Zo maak je indruk met jouw pitch

Het zijn spannende tijden voor de gegadigden van de ASN Bank Wereldprijs. Wie weet zitten ze straks bij de laatste vijf en krijgen de ondernemers de kans om de jury in te pakken met hun verhaal. De kunst van storytelling is een marketingwapen dat je altijd goed kan gebruiken. Met een sterke pitch overtuig je nu de jury en in de toekomst klanten. Maar hoe maak je een verpletterende indruk? Wij geven je een aantal tips om mee aan de slag te gaan.

Tip 1: Mensen kopen een foto waar ze zelf op staan

Als we naar verhalen luisteren zijn we altijd op zoek naar een persoonlijke connectie met de verteller of hoofdrolspeler; we willen ons kunnen identificeren, zelf op die foto staan dus. Als verhalenverteller moet je proactief zijn en een emotionele band creëren met je publiek. Dit doe je door veel van jezelf te laten zien, maar ook door in te spelen op de behoefte van de klant. Dat kan op ieder moment tijdens de pitch. Of je steelt direct de show als je het podium op komt, zoals Big Willy G:

Tip 2: In de kop zit het venijn

Wanneer wij een persbericht uitsturen, willen wij direct de aandacht opeisen met de kop. Een eerste indruk wordt gemaakt in de eerste paar seconden, meer tijd heeft de journalist ook niet. Dat geldt ook voor een live presentatie of een pitch. Dus na je persoonlijke en knallende ‘Big Willy G’-introductie deel je met jouw publiek het belangrijkste nieuws in één zin samengevat. Er moet antwoord zijn op: wat en wie. Daarna komt pas: waarom, wanneer, waar. Die ene zin kan echt een puzzeltje zijn, maar je hebt direct de aandacht als de essentie simpel en logisch is. De CEO van Evernote verwoordt het pakkend: “Evernote is your external brain”.

Tip 3: Speel in op actualiteit

Net zoals het contact met journalisten is een goede pitch geen monoloog maar de start van een dialoog. Niemand houdt van mensen die alleen maar praten en niet luisteren; zo is het ook met bedrijven. Je wilt een te hoog reclamegehalte voorkomen. Door in te gaan op de actualiteit en de problematiek in jouw business, vergroot je de relevantie. Jouw verhaal kan een aanvulling zijn op inhoudelijke discussies over waarom dit nu moet worden opgelost. Zo weet Michael Pritchard zijn publiek te betrekken door ze te confronteren met de problematiek rondom schoon water:

Tip 4: Oefening baart kunst

Het succes van de pitch zit in de voorbereiding. Dat kost tijd en energie, maar je plukt er zeker de vruchten van. Je kunt natuurlijk thuis voor de spiegel of voor vrienden en familie je verhaal doen. Uitdagender: oefen je pitch alvast op de lokale media. Het feit dat je tot de kanshebbers behoort, maakt jouw verhaal nieuwswaardig voor de media uit je woonstad. En ook hier geldt: een goede voorbereiding is belangrijk. Voor inspiratie lees onze blog over het bellen van journalisten.

Succes met de pitch!

Meer Wolven

Lezen hoe je je achterban op Facebook activeert? Hoe je aan tafel komt bij DWDD? Of ga je gewoon meteen aan de slag met dit template voor een communicatieplan?

afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

De Wolven is een pragmatisch en ervaren pr-bureau gespecialiseerd in het bereiken van de relevante doelgroepen met het juiste verhaal. Dat kan rechtstreeks of via media en influencers. Met een team van media- en communicatie-experts ontwikkelen wij innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes en voeren die effectief uit. Met altijd zichtbare resultaten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs