afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

Zo kom je aan tafel bij De Wereld Draait Door

Vier manieren om de journalist te verleiden.

Kunstenaar en ontwerper Daan Roosegaarde bij DWDD
Kunstenaar en ontwerper Daan Roosegaarde bij DWDD

De ASN Bank Wereldprijs is achter de rug. Misschien was je een winnaar, misschien ook niet. Niet getreurd, het feit dat je een gegadigde was, betekent dat je iets waardevols in handen hebt. Je kunt net zoals de lucky ones een vliegende start maken met een beperkt marketingbudget. Hoe? Door in te zetten op free publicity. Voor veel ondernemers is te gast zijn bij een grote talkshow het hoogst haalbare. Als pr-bureau krijgen we dan ook regelmatig de vraag: hoe kom ik aan tafel bij De Wereld Draait Door (DWDD)? 

Waar een wil is, is een weg. Maar een bepaalde mate van realisme is wel wenselijk. Niet al het nieuws is relevant voor RTL Late Night, Pauw of DWDD. Maar wanneer heb je dan wél genoeg nieuwswaarde voor een tv-optreden? Als je kans wilt maken op een plekje aan tafel, dan zijn dit de benodigde ingrediënten:

1. Je verhaal betekent iets voor de kijkers 

Een medium maakt zijn blad, krant of show voor zijn publiek. Voor een talkshow-redactie is het belangrijk dat de kijkers iets uit een onderwerp kunnen halen. Bijvoorbeeld: je bent de eerste (en iedereen wil het hebben). Een groep oud-studenten van de TU Eindhoven kwam deze zomer met een betere versie van Tesla: een auto op zonne-energie die wel geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg.

Tip: Zorg ervoor dat je het programma en de onderdelen goed kent: wat voor nieuws brengt het programma, welke onderwerpen zijn relevant.

2. Je weet in te spelen op de actualiteit

Zonder nieuws, geen aanleiding. Journalisten worden niet graag ingezet als spreekbuis voor bedrijven en organisaties. Wil je kans maken, dan moet jouw verhaal inhaken op een actualiteit.  Het Rode Kruis wist slim het pr-moment te pakken voor het jubileum van hun 150-jarig bestaan. Ze organiseerden een wereldrecordpoging EHBO op de Dam. Eerder die week bleek uit onderzoek dat de bereidheid om medische hulp te verlenen was afgenomen.

Tip: Houd het nieuws uit jouw branche in de gaten. Dan ben je altijd spot on als de actualiteit zich aandient. En, je vervolgens dit als aanleiding gebruikt om de redactie warm te maken voor jouw verhaal.

3. Je zorgt voor mooie tv

Wees eerlijk, we kijken ook naar talkshows omdat we geëntertaind willen worden. Hoe meer je kan laten zien, hoe leuker voor de kijkers. Het blijft een van de memorabele tv-momenten van Nederland. Matthijs van Nieuwkerk in de virtuele achtbaan met Oculus Rift. De nieuwe gadget uit technologieland waarbij je een virtuele wereld betreedt was direct een trending topic.

Tip: Journalisten zijn net mensen, dus ook zij worden aangetrokken door spannende, leuke, grappige en in het oog springende content. Denk mee met de redactie over hoe je leuke, mooie of interessante tv kunt maken.

4. Je bent tv-waardig

Met flair, een tikkeltje uitzonderlijk of in ieder geval authentiek. Veel gasten bij talkshows zijn opvallende verschijningen. Of je bent gewoon ergens goed in en je hebt passie voor een onderwerp. Net zoals Judith Walker (27 jaar). Zij werd door zakenblad Forbes als enige Nederlander op de Europese lijst van de meest invloedrijke Social Entrepreneurs gezet.

Tip: Niet iedereen voelt zich aangetrokken tot de spotlights. Een bekende Nederlander als ambassadeur is een goede manier om de aandacht te trekken voor jouw initiatief. Zoals we eerder al zagen in het voorbeeld van de EHBO-recordpoging met Irene Moors als gezicht van het Rode Kruis.  

Er is meer

Bij free publicity is er nooit een garantie. Hoe mooi jouw verhaal ook is, niet al het nieuws is relevant genoeg om aan tafel te komen bij een van de populaire talkshows. Weet dan dat er genoeg andere media zijn die aansluiten bij jouw onderwerpen en doelgroep en daar bereik je soms meer mee dan een kijkcijferkanonnen. Dus staar je niet blind op het DWDD-orakel en ga met onze tips aan de slag om de redacties van andere droompodia te verleiden. 

Benieuwd hoe je iedereen omver blaast met je pitch? Hoe je je achterban activeert op Facebook? Of waarom je (echt!) een communicatieplan nodig hebt?

afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

De Wolven is een pragmatisch en ervaren pr-bureau gespecialiseerd in het bereiken van de relevante doelgroepen met het juiste verhaal. Dat kan rechtstreeks of via media en influencers. Met een team van media- en communicatie-experts ontwikkelen wij innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes en voeren die effectief uit. Met altijd zichtbare resultaten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs