afbeelding van Roos
Roos Auteur

Zó houd je de perfecte pitch

Niets is spannender dan je eigen onderneming pitchen voor een groep. Met deze tips maken we het je makkelijker.

Een goed verhaal is het halve werk! Voor de Wereld van Morgen organiseert voor ondernemers van haar community interessante workshops en trainingen. Deze keer een pitchtraining in samenwerking met Great Communicators. Zij leren corporates, politici en TEDx-sprekers de fijne kneepjes van het vak. De crème-de-la-crème van de sprekersscène dus! We vroegen ze wat een pitch nu écht goed maakt en het antwoord daarop was een verrassend simpele vuistregel: verras, verdiep en vraag.    

Begin een pitch niet met je naam en leeftijd

Je doet het vaak onbewust: beginnen met je naam en leeftijd als je je voorstelt aan een groep mensen. En omdat iedereen dat doet, blijft het vaak niet hangen. Als je je idee pitcht, wil je natuurlijk dat juist jouw idee wél blijft hangen. Begin daarom niet met een standaard riedeltje, maar verras je publiek.

Let wel, de verrassing die je in petto hebt moet goed aansluiten op je verhaal. Richt jouw onderneming zich bijvoorbeeld op het verminderen van plastic afval? Open dan met een boodschap die nieuw is voor je publiek en iedereen wakker schudt - wist je dat elke Nederlander maar liefst 28 kilo plastic per jaar produceert? Zo, nu heb je de aandacht en kun je beginnen met je verhaal.

Vertel alleen het belangrijkste

Wanneer je de aandacht van het publiek hebt, wil je snel to the point komen. Dat betekent ook dat je niet alles kunt vertellen in de beperkte tijd die je hebt: je moet dus keuzes maken. Je kan echter pas gaan schrappen als je eerst heel duidelijk op papier hebt wat je onderneming doet. Na een paar keer opnieuw lezen en inkorten houd je een kernachtig verhaal over waarin je alleen ingaat op waar het echt om gaat.

Bas - oprichter van Great Communicators - geeft aan dat het niet alleen belangrijk is om tot de kern te komen, maar ook om "te zoeken naar waar het persoonlijke universeel wordt". Je boodschap komt veel beter aan als het publiek zich kan identificeren met je onderneming en met wat je wilt veranderen en waarom.

Oefen de kern van je pitch eindeloos: dit is waar je je publiek van moet overtuigen. Tegelijkertijd is dit het spannendste gedeelte, goed dus om uit te proberen voor iemand bij wie je je op je gemak voelt. Je maakt je punt trouwens altijd beter als je sterk staat en je non-verbale communicatie niet teveel afleidt: spreek rustig en duidelijk, durf pauzes te laten vallen en gebruik je handen, maar niet teveel.

Benieuwd naar een goede pitch? Arthur Tolsma van Greetinq laat zien hoe het moet.

#durftevragen

Het allerbelangrijkste: eindig je pitch met een concrete vraag. Wij Nederlanders zijn best een beetje bescheiden, straightforward een investeerder om een flink geldbedrag vragen voelt misschien niet altijd even prettig. Toch is het goed om concreet te maken waar je naar op zoek bent en wat het publiek voor je zou kunnen betekenen.

Wanneer je dat niet doet blijft je vraag 'zweven' en daarmee wordt het ook lastig voor mensen uit het publiek om op je af te stappen. Zie het hebben van een concrete vraag dus niet als ongemakkelijk of opdringerig; het is juist een manier om met mensen in contact te komen en het meteen te hebben over waar je naar op zoek bent.    

Over Great Communicators

Bas Janssens en Joni Bais begonnen Great Communicators omdat ze ervan overtuigd waren dat sprekerstrainingen beter konden. Ze ontwikkelden een eigen trainingsmethode en dat bleek een groot succes. De belangrijkste les van Bas? Geloof in je eigen verhaal en draag dat uit. “Investeerders willen geld stoppen in succesvolle mensen, niet in concepten. Ideeën zijn vluchtig.”

Lotte, winnaar van de ASN Bank Wereldprijs 2016 met haar onderneming CloudCuddle, volgde een pitchtraining bij Great Communicators. En met succes. "Tijdens de trainingen heb ik geleerd hoe sterk en mooi het stuk storytelling is. Great Communicators heeft ons geholpen het verhaal kracht bij te zetten en heeft meegedacht over de beste manier van overbrengen. De trainingen waren in 2017 het beginpunt van meerdere awards die we hebben gewonnen."

Cloudcuddle LotteLotte van CloudCuddle won in 2017 de TEDx Startup Award door haar sterke pitch.

afbeelding van Roos
Roos Auteur

Roos loopt stage bij Voor de Wereld van Morgen. Heb je een goed idee voor een duurzaam initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.524 blogs