afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Zó eet je minder plastic

Jep, ongemerkt eet je meer plastic dan je denkt. Zó kun je jouw plasticconsumptie verminderen.

Wilt u daar een hapje plastic bij? Foto: unsplash
Wilt u daar een hapje plastic bij? Foto: unsplash

Ja, het is echt waar: we eten en drinken plastic. Zonder dat we het doorhebben. Plasticdeeltjes zijn al gevonden in onder andere bier, vis, honing en zeezout. Ugh! Wil je liever een plasticvrij menu op tafel zetten? Met deze tips kun je je plasticinname zo veel mogelijk verkleinen. Sommige tips zijn een kwestie van een simpele aanpassing doorvoeren, en andere tips kosten wat meer tijd en moeite. Maar wat je ook doet: houd het leuk en haalbaar voor jezelf! 

Een creditcard plastic per week

Elke week eet je ongeveer een creditcard aan plastic. Dat heeft een onderzoek van WWF aangetoond (goed om te weten: dit onderzoek wordt nog gereviewed door andere onderzoekers). Bizar toch? Doordat hele kleine 'microplastics' (plastic deeltjes die kleiner zijn dan 5 millimeter) in ons eten komen. Gemiddeld genomen nemen we zo'n 5 gram plastic per week in. Dat is net zo veel als de gemiddelde creditcard. Per week. Een studie van University of Newcastle in Australië toonde aan dat de grootste bron van plasticinname via het drinkwater is. Dat brengt ons meteen bij de eerste tip.  

1. Drink water uit de kraan 

Door water uit de kraan in plaats van water in een plastic flesje te drinken, kun je ontzettend veel microplastics besparen. Een Canadese studie van de University of Victoria, British Columbia, wees uit dat je per jaar zo'n 90.000 microplastics via flessenwater binnenkrijgt. Wanneer je de plastic flessen links laat liggen en voor kraanwater kiest, neem je 'slechts' 4.000 microplastics per jaar in. Dus: neem je duurzame waterfles (dit zijn onze favorieten!) mee en skip die plastic waterflesjes! 

2. Skip de vis 

Misschien een beetje een open deur, maar door vis te eten, eet je veel microplastics. Doordat microplastics in het water voorkomen en vissen in het water hun voedsel halen, komt de vis mét plastic ongetwijfeld ook in jouw maag terecht. In 2016 toonde een rapport van de Verenigde Naties aan dat meer dan 800 diersoorten 'besmet' waren met plastic, door inname of bijvoorbeeld verstrengeling. Van deze 800 diersoorten namen zo'n 220 microplastics in. Denk hierbij aan visjes, mosselen en oesters. In 2015 kwam 6,7% van al onze proteïne uit de zee. Wil je minder microplastics eten? Dan is het slim om die proteïne ergens anders vandaan te halen. En dat is minder moeilijk dan je misschien denkt!

Microplastics intake

Uitleg over hoe microplastics op je bord belanden. 

3. Verwarm je eten niet op in plastic

Hoewel er niks mis is met het eten van de kliekjes van de afhaalchinees (yay, geen voedselverspilling!), is het niet verstandig om je kliekjes in de plastic bakjes op te warmen. Plastic en eten zijn geen goede vrienden: door het opwarmen van het plastic kunnen chemicaliën en microparticles in je eten belanden. Opwarmen kun je beter in glas of keramiek doen: dan weet je zeker dat je de ínhoud van je bakje en niet het bakje zelf aan het eten bent. Gelukkig zijn er ook steeds meer take-out tentjes die met plasticvrije herbruikbare verpakkingen aan het experimenteren zijn

4. Vermijd plastic verpakkingen en kies voor vers

Oké, oké. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk; dat ontdekten we zelf toen we het een week uitprobeerden. Maar het kan zeker interessant zijn om in de supermarkt eens te kijken welke groenten er onverpakt in de schappen liggen, in plaats van met je boodschappenlijstje in je hand alle items af te strepen. Vooral de styrofoam 'bakjes' of schaaltjes waar bijvoorbeeld appels op liggen (met daaromheen een plasticfolie) kun je beter links laten liggen. Die lekken zeer waarschijnlijk stukjes plastic in je voedsel. Vooral de plastic verpakkingen met het nummer 3, 6 of 7 op de onderkant zijn slim om links te laten liggen. Daar zitten vaak weekmakers en ftalaten in, die weer in je eten kunnen lekken. 

Ook leuk om te lezen: zo word je in 7 stappen zero waste expert

Ga voor vers en voor plasticvrij

Kies voor vers én plasticvrij - ook als het op je snijplank aankomt. Foto: Unsplash

5. Ruim je huis op

Oké, niet per se een voedselgerelateerde tip, maar tegelijkertijd ook wel. Ook in die stoffige hoek in je keuken verzamelen zich microplastics, die je vervolgens weer indademt of via de appel in de fruitschaal binnenkrijgt. Onderzoekers ontdekten dat door synthetische stoffen en meubels kleine microplastics in je huis belanden. Door slijtage komen er hele kleine microfibers vrij. Deze vezels hechten zich aan stof en kunnen vervolgens op je eten terechtkomen. Dus: regelmatig de stofzuiger door je huis halen, kijken of je natuurlijke stoffen voor je meubels kunt kiezen en kijken of jouw schoonmaakmiddelen niet stiekem plastics of andere chemicaliën bevatten. 

Bonustip: check je keukenbenodigdheden

Hoeveel plastic heb je eigenlijk in je keuken liggen? Grote kans dat er ergens in je keuken een plastic snijplank ligt. En grote kans dat daar groeven en sneetjes in zitten van het gebruiken. Het plastic dat je hebt weggesneden is niet zomaar verdwenen, maar de kleine micro- of nanoplastics die hierbij vrijkomen zijn zeer waarschijnlijk met eten en al je pan in gegaan. Kies voor bamboe, glas (handig voor vlees of kip omdat het niet kan besmetten) of een marmeren snijplank. Deze kunnen geen plastic loslaten. Oh, en als je dan toch bezig bent: vergeet ook de plastic spatel niet. Als je met de spatel in een hete pan roert kan hij een beetje smelten en belanden, jawel daar zijn ze weer, microplastics in je zelfgemaakte kostje. 

 

 

 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (sinds 2014 afvalarm), blogger en auteur (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com en www.smir.store). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.163 blogs