afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

Zo activeer jij jouw achterban op Facebook

Vier tips om goed voor de dag te komen in het nieuwsoverzicht.

Stemronde ASN Bank Wereldprijs
De stemronde voor de Publieksprijs van de Wereldprijs is begonnen!

Onderdeel van de ASN Bank Wereldprijs 2018 is de stemronde voor de Publieksprijs. Spannend! De tijd is nu rijp om het commitment van je achterban om te zetten in rendement. Via Facebook is je achterban één klik verwijderd van de/een stempagina. Alleen, online campagnevoeren is hot. Jij bent niet de enige die de aandacht opeist. Hoe val jij op tussen het gigantische informatieaanbod op het social mediaplatform?

Voor wie zich op onbekend terrein begeeft: de tijd van ‘af en toe een post plaatsen met een leuke afbeelding op Facebook’, is voorbij. Wil je aandacht, oftewel: hoog in de tijdlijn van potentiele stemmers komen? Dan draait het - net als bij journalisten - om waardevolle content gericht op de juiste doelgroep. Het nog immer populaire sociale medium is kieskeurig en trapt niet in gebakken lucht. We geven je vier tips om de Facebook-robot te verleiden met jouw verhaal.

Tip 1: Praat met je doelgroep

Laten we eerlijk zijn: je volgers zitten niet te wachten om continu updates te zien over jouw dienst, product of actie. Daarvoor komen ze niet op Facebook. Het draait om gluren, genieten en betrokken worden. Of je raak schiet met jouw stemoproep is afhankelijk van de boodschap die je communiceert in je post. Wees hierin origineel. Een simpele ‘stem op mij’- of ‘vergeet niet te stemmen’-bericht met link naar de website is niet spannend en zal niet iedereen aanspreken of activeren (en dat merkt de Facebook-robot ook).  

Het stellen van een vraag kan een mooie manier zijn om je volgers te mobiliseren. Trek bijvoorbeeld de stoute schoenen aan en maak jouw Wereldprijs-mededingers zichtbaar in je post met de opmerking: wie verdient jouw stem?

Tip 2: Scoren met video’s

Het is je misschien al opgevallen dat video het nieuwe paradepaardje van Facebook is. De tijdlijn vult zich meer en meer met video en steeds minder met foto’s; tekstupdates zijn al nauwelijks meer zichtbaar. Beeld trekt nu eenmaal meer aandacht dan tekst. Als je een video maakt, zorg er dan voor dat de kijkers in de eerste drie seconden zonder geluid worden geboeid.

Denk bijvoorbeeld aan een insteek: “Dit verandert het leven van duizenden mensen”. Met een persoonlijke videoboodschap. Als we naar verhalen luisteren zijn we altijd op zoek naar een connectie met de verteller; we willen ons kunnen identificeren. Door iets van jezelf te laten zien, maak je het persoonlijk.

Je kunt er ook voor kiezen om een Facebook Live video te streamen. Wellicht dat je op locatie bent van jouw project en dat moment aangrijpt om je volgers te laten zien hoe belangrijk jouw werk is en waarom ze moeten stemmen. Grote voordeel: Facebook pusht live video’s nog steeds in de nieuwsoverzichten van jouw volgers. Dit houdt in dat jouw volgers altijd een melding krijgen dat jij live bent, wat het aantal views natuurlijk aanzienlijk verhoogt.

Tip 3: Zet in op een betaalde boost 

Het organisch bereik wordt steeds minder op Facebook. Op dit moment bereikt een onbetaalde post maar 6% van je volgers. Een betaalde advertentiecampagne of het ‘boosten’ van een post via je bedrijfspagina is wat de klok slaat. De advertentieomgeving is laagdrempelig in gebruik en het gaat om kleine geldbedragen, maar belangrijk is wel dat je het juiste campagnemiddel kiest. Je hebt meerdere opties, zoals: meer klikken naar je website, een grote naamsbekendheid en meer volgers. 

Jouw doel: meer klikken naar de website van Voor de Wereld van Morgen waar mensen kunnen stemmen op jouw project.

Tip 4: Test je posts

Je hebt je plan de campagne klaarstaan om zoveel mogelijk stemmen te werven met de opvallende, leuke en activerende content. Dat wil niet zeggen dat er een garantie is voor een groot bereik. Die bepaal jij simpelweg niet, maar dat doet je publiek (en daarmee Facebook). Test daarom altijd verschillende posts. Niet alleen verschillende afbeeldingen, video’s, maar ook door verschillende titels, omschrijvingen en verschillende knoppen te gebruiken. Advies is om minimaal 2 of 3 posts per onderwerp klaar te hebben staan. Het is ook mogelijk om je post te testen bij verschillende doelgroepen. Zo zie je welke het beste loopt en kan je ervoor kiezen om al het resterende budget daarop in te zetten.

Als je een businesspagina hebt, kun je ook via de analysetool van Facebook de resultaten van je posts bekijken.

Conclusie

In veel opzichten werkt de Facebook-robot zoals de journalist. Hij wil de ‘volgers’ content voorschotelen die past bij hun voorkeuren en inspiratie biedt. Moeilijk leesbaar of te weinig beeld? Je post verdwijnt in de massa’s nieuwe content die wordt aangeboden om uit te kiezen. Wil jij stemmen winnen? Ga dan snel aan de slag met onze tips!

Benieuwd hoe je aan tafel komt bij DWDD? Hoe je een killer-pitch geeft? Of waarom je (echt!) een communicatieplan nodig hebt?

afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

De Wolven is een pragmatisch en ervaren pr-bureau gespecialiseerd in het bereiken van de relevante doelgroepen met het juiste verhaal. Dat kan rechtstreeks of via media en influencers. Met een team van media- en communicatie-experts ontwikkelen wij innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes en voeren die effectief uit. Met altijd zichtbare resultaten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.552 blogs