afbeelding van Milou
Milou Auteur

Zij verdient haar brood met de dood

Een half jaar geleden startte Susanne haar eigen bedrijf, een uitvaartonderneming.

Susanne Duijvestein runt haar eigen uitvaartonderneming | Foto: Elisabeth Lanz
Susanne Duijvestein runt haar eigen uitvaartonderneming | Foto: Elisabeth Lanz

Na een carrière in de financiële sector gooide Susanne (31) het roer om. Ze werd begrafenisondernemer en begon haar eigen bedrijf Susanne bij Afscheid. Maar hoe kom je er als jonge ondernemer bij om de uitvaartbranche in te gaan? En met welke uitdagingen krijg je te maken? Wij spraken met Susanne over haar business.

Extravagant of juist slow

We hebben allemaal weleens een begrafenis meegemaakt. Verrassend vaak loopt er dan een man of vrouw in donkergrijs pak rond die alles regelt en de nabestaanden begeleidt. Susanne doet dat ook, maar dan zonder dat donkergrijze pak en al helemaal niet op de geijkte manier. 'Ik maak een doorvertaling van hoe iemand in het leven stond, hoe iemand écht was. Groots of intiem, extravagant of juist slow. Ik schakel met locaties, cateraars, drukkerijen en bloemisten. Alles wat nodig is. '

Een grafstemming

Maar hoe bedenk je nou in hemelsnaam: ik start een business in de uitvaartbranche? 'Omdat je van een grafstemming houdt?' grapt Susanne. Ze vertelt dat het werk voelt alsof ze ervoor in de wieg is gelegd. 'Wensen in de samenleving zijn aan het veranderen en ik vind dat de uitvaartwereld hier beter op zou moeten aansluiten. We kijken anders naar de dood, naar het leven, naar spiritualiteit. Ik heb sinds mijn start zoveel makers ontmoet, die allemaal bijzondere dingen doen. Ik wil mensen laten zien wat er allemaal mogelijk is!'

cake

Een uitvaartcake maar dan anders| Foto: Martine Steenstra

Duurzaamheid speelt voor haar een belangrijke rol. 'Ik ben best een duurzaamheids-fundamentalist en vrij fanatiek in biodynamisch, tweedehands, zonnepanelen, groen dak en composteren. Maar in mijn vak doet de mening van de familie ertoe en kan ik daar slechts licht in sturen. In één ding ben ik wel uitgesproken: een spaanplaat kist is hartstikke giftig, dus kies alsjeblieft voor natuurlijk hout.' (deze 100% biobased uitvaartkisten bijvoorbeeld)

Niet de hele tijd 'de dood' in je feed

Als nieuwe speler in een dominante markt moet je op zien te vallen. Dat doet Susanne door het gebruik van social media, door de blogs op haar website maar ook door te netwerken. 'Ik ben graag bij events in de kunsten, slow food en duurzaamheid. Maar ik besef me natuurlijk ook dat niet iedereen dagelijks ‘de dood’ in zijn of haar feed wil. Bovendien staan de mensen die ik aanspreek nog volop in het leven en zijn ze nog lang niet van plan om dood te gaan. Dus business wise doe ik iets misschien nog niet zo slim, haha. Maar tegelijk: deze mensen kunnen ook de regelaars zijn van een uitvaart. Misschien komt het er wel gewoon op neer dat ik mijn werk en communicatie met veel liefde doe, en dat trekt vanzelf mensen.'  

Susanne DuijvesteinFoto's: Elizabeth Lanz

In uniform op de stoep

Als het gaat over haar grootste uitdagingen vertelt Susanne over de slimme fuik van grote verzekeringsmaatschappijen. Als verzekerde kun je vaak niet om hen heen. 'Dan staan ze op de stoep, in uniform, met het standaard draaiboek en met de catalogi van leveranciers waar ze de grootste marges bij maken. Deze fuik is niet in het belang van mensen. Per definitie. Mijn grootste uitdaging is om mensen bewuster en kritischer te maken over de keuzes en mogelijkheden die ze hebben.'

bloemen

De bloemen van Raket en Distels, afkomstig van een plukveld op een boerderij vlakbij Rotterdam

Ga.het.doen.

Het antwoord op de vraag wat haar gouden tip is voor (startende) ondernemers is stellig. 'Op welk leven wil jij terugkijken als je op je sterfbed ligt? Volg je hart, ga het doen, vertrouw. Maar ken jezelf, je kwaliteiten en vooral je zwakke punten.'

Haar eigen ambities zijn groot. 'Ik word het allergelukkigst van families begeleiden. Maar op de achtergrond droomt de strateeg in mij van een nieuwe infrastructuur in de uitvaartbranche. Waarbij mooie duurzame producten en mensen die met bezieling werken bekender worden bij een breder publiek. En waar ook vrijere spaar- en verzekeringsvormen komen om de vaak hoge kosten van een uitvaart te kunnen dekken.'

afbeelding van Milou
Milou Auteur

Communitymanager Voor de Wereld van Morgen. Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Een mooiere wereld begint bij een slim idee. Heb jij er een? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.496 blogs