afbeelding van Tobias
Tobias Auteur

Zij helpt maatschappelijk ondernemers op weg

Gewapend met een groot netwerk en een flinke scheut idealisme jaagt de Social Impact Factory sociaal ondernemerschap aan

Kim Kiszelnik, Foto: Kirkman Company

In een tijd waar Shell eigen duurzaamheidswedstrijden organiseert en McDonalds de mond vol heeft van gezond eten, zou je bijna denken dat maatschappelijk verantwoord ondernemen de norm is. Maar ondanks de mooie praatjes blijft het vaak nog bij kleine investeringen. Daarom werd twee jaar geleden de stichting Social Impact Factory opgericht. Zij willen ervoor zorgen dat sociaal ondernemen het “nieuwe normaal” wordt. Hoe ze dat doen, vroegen we aan Kim Kiszelnik, de directeur.

Een van jullie focuspunten is ondersteuning bij sociale inkoop, wat moet ik me daar bij voorstellen?

Kim: “Sociaal inkopen betekent producten inkopen bij sociale ondernemingen. Om sociaal ondernemen te ondersteunen eisen gemeenten bij grote aanbestedingen tegenwoordig dat bedrijven 5% van het bedrag gebruiken voor maatschappelijk rendement. Wij helpen daarbij door te wijzen op de mogelijkheden en actief te bemiddelen. Zo hebben we een online platform waar sociale ondernemingen en bedrijven elkaar kunnen vinden - een soort Marktplaats voor maatschappelijke ondernemingen - en we hebben een uitgebreid netwerk om mensen met elkaar te verbinden.”

Waarom moeten jullie daarbij bemiddelen? Kunnen bedrijven en sociale ondernemers dat niet zelf?

“Ja, dat doen ze ook. Maar tegelijkertijd zijn veel partijen hier redelijk onbekend mee. Ze hebben meestal een aantal vaste leveranciers waar ze afspraken mee hebben. Voor een kleinere sociale ondernemer is het heel moeilijk om er tussen te komen. Bovendien wordt er nog steeds vooral naar de prijs gekeken bij de inkoop. Wij wijzen erop dat er meer voordelen zijn bij sociale inkoop voor de lange termijn en reiken alternatieven aan.”

Wat maakt dat jullie dat beter kunnen dan sociale ondernemers zelf?

“In verschillende organisaties worden vaak volledig andere talen gesproken. Bij ons werken mensen met dna uit heel veel van die verschillende soorten organisaties. Dat wij die talen met elkaar kunnen verbinden is het allerbelangrijkste wat wij doen.”

Verschillende talen?

“Als ik met iemand van de gemeente, uit de financiële sector en een sociaal ondernemer aan tafel zit spreken ze letterlijk een andere taal. Zo hebben we meegemaakt dat we een week voordat een contract werd gesloten er een grote discussie ontstond omdat de drie partijen een andere definitie hadden van het woord ‘garantie’. Wij kunnen dit soort misverstanden eerder voorkomen."

Hoe doen jullie dat dan?

“Het feit dat wij mensen hebben die vanuit al die verschillende gebieden weten hoe er gedacht wordt, maakt dat wij heel goed kunnen bemiddelen. Een voorbeeld: als we een project starten tussen de gemeente en een kleine ondernemer is het niet raar als de gemeente drie maanden nodig heeft om alle toestemmingen voor een project rond te krijgen. Voor een kleine ondernemer is drie maanden een veel te lange tijd om geen inkomen te hebben. Dan geven wij dus bij de gemeente aan: we gaan niet met jullie zitten voordat jullie bereid zijn om een pilot te doen of een klein budget hebben. Op die manier loopt zo’n ondernemer niet het risico dat hij drie maanden geen inkomen heeft."

Wat is jouw verwachting voor de toekomst. Is het systeem over 10 jaar veranderd?

Lacht: “Ik was dit niet gaan doen als ik geen goede hoop had dat we iets kunnen veranderen. Je ziet dat maatschappelijk ondernemen steeds serieuzer wordt genomen. Tegenwoordig kijkt niemand je meer raar aan als je begint over groene energie, dat is ook wel eens anders geweest.

Een hoopvol voorbeeld vind ik wat dat betreft de reactie van pensioenfondsen tijdens het overnamebod van Unilever door Kraft Heinz. Zij zeiden als belangrijke aandeelhouder: ‘hoho, dit gaat niet zomaar. We vinden het belangrijk wat jullie doen.’ Ze waren bang dat de beleidsvoering bij Unilever (die steeds meer gericht is op duurzaamheid) in het geding zou komen. Dat geeft aan dat ze echt naar de lange termijn kijken.

We kijken natuurlijk ook met veel interesse naar de huidige kabinetsformatie en wat daarin gaat gebeuren. Dat gaat ook zeker belangrijke gevolgen hebben voor de komende jaren.”

Meer weten?

Behalve het aanjagen van sociaal inkopen doet de Social Impact Factory nog veel meer om maatschappelijk ondernemers te ondersteunen. Zo beheren ze een fonkelnieuw pand in hartje Utrecht, waar werk- en ontmoetingsplekken zijn gevestigd. Ook organiseren ze regelmatig evenementen en worden er ondernemerswedstrijden uitgeschreven. Op de website vind je hier meer informatie over en je kan op de hoogte worden gehouden via de nieuwsbrief. Je kan natuurlijk ook Facebook en Twitter in de gaten houden.

afbeelding van Tobias
Tobias Auteur

Freelance journalist en filmmaker | 27 | liefhebber van biologische aardappelen met jus

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs