afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Zeg maar bye tegen de burn-out

Voorkomen is beter dan genezen: wees lief voor jezelf en voorkom die nare burn-out

Foto Ugur Akdemir on Unsplash
Foto Ugur Akdemir on Unsplash

Een op de vijf Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar kampt tegenwoordig met dusdanig ernstige mentale klachten dat een burnout op de loer ligt. Hoe komt dat? Wat kun je er aan doen en.. hoe voorkom je het? In deze reeks gaan we tot de bodem van de burn-out én ontdekken we hoe je je er tegen wapent. In het vorige artikel ontdekten we dat coaching steeds normaler wordt. Vandaag: zó voorkom je de stress en burn-out 

We weten het allemaal: met het herstellen van een burn-out ben je véél meer tijd kwijt (zo’n 5 jaar om precies te zijn) dan het voorkomen er van. Maar hoe voorkom je nou die aanhoudende stressklachten of burnout? Manny Moerman, eigenaresse van Millennialcoach.nl denkt dat je vooral alert moet zijn op wat situaties met je doen en wat je eigen aandeel daarin is. “Het moeilijke is dat dit ons niet wordt geleerd. Ons wordt niet geleerd om te reflecteren op je eigen gedrag en alert te zijn op je beweegredenen en de overtuigingen die gebaseerd zijn op angst in plaats van zelfinzicht en zelfrespect”.

Oranje, rood, burn-out

“Het lastige van stress is dat je niet goed kunt bepalen tot hoever je in het oranje of rood zit”, vult Jasper Scholten, coach en auteur van het boek Het Millennial Mysterie, aan. “We raken burn-out als we te lang in het rood zitten. De oplossing is luisteren naar de signalen van je lichaam en ontspanningsmomenten inbouwen. Maar dat zijn vaak net de dingen waar het aan schort als je een druk en gehaast leven leidt. Pas als het te laat is kom je erachter dat je deze zaken niet goed gemanaged hebt”.

Volgens hem zijn gewoonten de sleutel naar succes: “Zorg in ieder geval dat je bepaalde gewoonten ontwikkelt. Leg je telefoon na negen uur ’s avonds weg en doe dan ook de laptop dicht. Sta je ergens gedwongen in de rij te wachten? Maak daar dan jouw ‘verplichte’ ontspanningsmomentje door bijvoorbeeld bewust te zijn van je lichaam. Wat ook kan helpen is een paar van je naasten vragen of ze jou eerlijk feedback kunnen geven en wakker kunnen schudden als ze merken dat je te gestresst raakt. Hoewel dit misschien eventjes spanning kan geven, zijn veel mensen geneigd om dingen aan te nemen van hun naasten. Helemaal als het hun eigen welzijn betreft”.

Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash

Elke avond doorbuffelen is vragen om een burn-out... - ​Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash

Uitgeput en afgebrand

Je bent te laat wanneer er sprake is van emotionele uitputting en depersonalisatie, aldus Manny. “Emotionele uitputting is een gevoel van extreme vermoeidheid. De reserves zijn op en je kunt jezelf ook niet meer opladen. Depersonalisatie is vervreemding ten opzichte van anderen. Je hebt dan een negatieve, cynische en/of afstandelijke houding tegenover collega's en werk. Je bent op tijd als van die twee kenmerken nog geen sprake is, maar je wel merkt dat je steeds minder zin hebt in je werk, minder plezier en uitdaging ervaart, slecht(er) slaapt etcetera”. Het is dus essentieel om deze zaken regelmatig te controleren.

Top of game

Ook Tosca Gort, arbeidspsycholoog en oprichter van GORTcoaching denkt dat je jezelf met anderen vergelijken dit in de hand werkt. En laat dat nu net zijn wat we in onze 24/7 online cultuur altijd doen…. “Vroeger vergeleek je jezelf met de mensen binnen een dorp. Dat was overzichtelijk en hield onze vergelijkingsdrang binnen de perken. Tegenwoordig kun je je letterlijk met iedereen vergelijken: via Instagram, op Tinder of op Youtube. Hierdoor voel je jezelf nooit top of game: je ziet altijd wel dat het ergens beter, leuker en makkelijker is. En dat werkt negatieve gedachten in de hand”.

De oplossing schuilt volgens Tosca in bewuste keuzes: “Je hoeft echt niet meteen al je social mediakanalen weg te doen. Sommige kunnen misschien juist voor inspiratie en motivatie zorgen. Zolang je je maar bewust bent van wat echt is en wat fake is”. Word je chagrijnig of gestrest van het nieuws? Zorg dan dat je stopt met elke avond het journaal kijken. Word je onzeker van succesvolle influencers op Instagram? Ontvolg ze dan gewoon – of verwijder je kanaal.

Photo by Kaylah Otto on Unsplash

Gun jezelf die coffee break! - Photo by Kaylah Otto on Unsplash

Van de automatische piloot af

“Bedenk bij alles of het je beter of minder goed laat voelen. En kies op basis daarvan of je het wilt blijven doen. Als jij ontzettend onzeker wordt van advertenties in vrouwenbladen, dan kun je ze beter in het schap laten liggen. Als je er juist inspiratie uit haalt en je je niet slechter over jezelf gaat voelen (of dat herkent en er iets aan kunt doen), dan kun je ze gewoon meenemen”. Het meeste van deze handelingen gebeuren overigens uit automatisme. Je staat er helemaal niet bij stil.

Hoe kom je er dan achter, als je er niet bij stilstaat? “Coaching zorgt ervoor om die bewustwordingsprocessen zichtbaar te maken en je te laten zien waar jij wel en niet blij van wordt”, aldus Tosca. “Met een aantal sessies weet je weer wat je wilt en waar je gelukkig van wordt. Dat zorgt ervoor dat je jezelf sterker maakt en de fake wereld van de realiteit kunt onderscheiden”.’

Volgende keer: zo ben jij én is je bedrijf succesvol, zonder stress

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.539 blogs